توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴ ب.ظ

جستجوی پیشرفته در جیمیل

تا قبل از اینکه جیمیل معرفی شود، تمام تلاش سرویس های ایمیل و ایمیل کلاینت ها بر این بود که شیوه های موثرتری برای دسته بندی و مرتب کردن ایمیل ها ارائه کنند. حتی اکنون هم بسیاری به همین شیوه عمل می کنند. مثلا تاندربرد تعداد زیادی معیار برای مرتب کردن و دسته بندی ایمیل ها در اختیارتان می گذارد. شما می توانید آنها را بر اساس تاریخ، حجم، وضعیت و مانند آن مرتب کنید.  اما جستجو در میان ایمیل ها مشکل و بد قلق است.

خب، گوگل یک موتور جستجو است. در نتیجه سرویس ایمیل گوگل هم شیوه های بسیار زیاد و ساده ای را برای جستجو میان ایمیل ها در اختیارتان می گذارد. در این درس قصد داریم به شیوه های گوناگون و موثر جستجو در جیمیل برای یافتن ایمیل مورد نظر بپردازیم.

 

۱- پیشنهادات جستجو

هنگامی که یک عبارت را در کادر جستجوی بالای جیمیل وارد می کنید، گوگل لیستی از عبارات و ایمیل های درون جیمیل تان را که با عبارت تایپ شده مرتبط هستند، نشان می دهد تا با این پیشنهادها، سریعتر و راحت تر ایمیل و یا موضوع مورد نظرتان را پیدا کنید.

 

۲- تنظیمات جستجو

در گوشه کادر جستجو مثلث پایین رو کوچکی است که با بردن موس روی آن عبارت "نمایش گزینه های جستجو" (Show search options) دیده می شود. کلیک بر روی این مثلث یک باکس جستجوی پیشرفته را برای شما باز می کند. 

 

تنظیمات جستجو، ترکیبی از چندین عملگرا از قبیل "فرستنده" (from)، "گیرنده" (to) و "موضوع" (subject) هستند. همچنین شما می توانید این عملگرها را به صورت دستی درون کادر جستجوی تان به کار ببرید. مثلا به جای استفاده از کادر جستجوی پیشرفته، می توانید این عبارات را در همان کادر جستجوی بالای جیمیل وارد کنید: from:mohamad deadline after:2009/02/28

اگر شما عادت کنید که جستجوی تان را با معیارها و عملگرهای این چنینی انجام دهید، کارتان بسیار سریعتر از آن انجام می شود که به سراغ باکس جستجوی پیشرفته بیایید و از آن برای جستجو استفاده کنید.

 

۳- عملگرهای جستجو

با استفاده از تنظیمات جستجو شما می توانید بدون نیاز به دانستن عملگرهای پیچیده، در هر یک از فولدرها (برچسب ها) به جستجو بپردازید. هنگامی که نیاز به جستجوی موضوع کاملا مشخص و خاصی دارید، می توانید از عملگرهای موتور جستجوی گوگل هم استفاده کنید. جالب اینجا است هنگامی می خواهید یک عملگر جستجو را تایپ کنید، باکس جستجو با پیشنهاداتش به شما در انتخاب عملگر صحیح کمک می کند. در ادامه به چند مورد از مهمترین و کاربردی ترین عملگرها می پردازیم.

 

OR

این عملگر زمانی به کار می رود که شما می خواهید نتایج جستجو حداقل شامل یکی از دو شرط یا عبارت انتخابی تان باشند.

مثال: from:mahdi OR to:friends

 

cc: و bcc:

با استفاده از این دو تگ، می توانید به جستجوی گیرنده هایی بپردازید که ایمیل برای آنها به صورت cc و یا bcc ارسال شده باشد.

مثال: cc:vahid

 

Label:

یکی از قابلیت های جذاب جیمیل، امکان برچسب زدن ایمیل های مهم است تا در آینده یافتن آنها راحت تر شود (در دروس قبلی در این باره مفصل صحبت کردیم). با استفاده از این عملگر می توانید سریعا به ایمیل هایی با برچسب مشخص دست پیدا کنید.

مثال: label:must read

 

has:attachment

با تایپ این عملگر می توانید تمامی ایمیل هایی را که دارای پیوست هستند، پیدا کنید. این پیوست می تواند هر نوع فایلی باشد. مثلا شما می خواهید ایمیل یک آژانس مسافرتی برای برنامه ریزی تعطیلات را پیدا کنید که کاتالوگش را هم پیوست کرده:

مثال: subject:vacation has:attachment

 

filename:

هنگامی که از عملگر قبلی استفاده کنید همه انواع فایل با هر اسمی به نمایش در خواهند آمد. اما شاید شما به دنبال یک فایل خاص هستید که اسم آن را هم می دانید، یا اینکه فقط نوع فایل را می دانید که عکس است یا فایل پی دی اف. البته اگر دنبال نوع خاصی از فایل می گردید، به جای این عملگر، می توانید از filetype: هم استفاده کنید.

مثال: subject:vacation has:attachment filename:.jpg

مثال: subject:vacation has:attachment filename:malaysia.pdf

مثال: subject:vacation has:attachment filetype:jpg

 

after: و before:

با استفاده از این دو عملگر می توانید ایمیل های دریافتی قبل یا بعد از یک تاریخ خاص را جستجو کنید. حتی می توانید به صورت ترکیبی ایمیل های یک بازه زمانی مشخص را هم جستجو کنید. برای استفاده از این عملگر باید تاریخ میلادی را با فرمت روز-ماه-سال (yyyy/mm/dd) وارد کنید.

مثال: after:2010/09/22

 

subject:

گاهی "موضوع" یک ایمیل به خاطرتان مانده و می خواهید دنبال آن بگردید. حتی ممکن است آن را دقیق نمی دانید و تنها برخی کلمات آن را به خاطر می آورید. کافی است در کادر جستجو، کلمات را در برابر عملگر سابجکت بنویسید تا آن را برای تان پیدا کند.

مثال: subject:meeting

 

in:inbox

در بالا با عملگر in:anywhere آشنا شدید. اما ممکن است برای نتایج بهتر و دقیق تر بخواهید فقط درون "صندوق ورودی" تان جستجو شود. حتی می توانید جستجو را به پوشه trash و spam هم  محدود کنید. جالب اینجا است که هنگام استفاده از جیمیل فارسی، می توانید از عبارت فارسی بخش مورد نظر هم استفاده کنید تا جیمیل با حدس و پیشنهاد آن، معادل انگلیسی را وارد کند. مثلا تایپ کنید « in:صندوق ورودی» تا با زدن کلید اینتر، جیمیل آن را به in:inbox تبدیل کند.

مثال: in:spam from:mehdi 

 

size:

با این عملگر می توانید به دنبال ایمیل هایی بگردید که یک فایل پیوست با حجم مشخص دارند. مثلا دنبال نسخه اصلی یک فایل ۳ مگابایتی هستید که دوست تان فرستاده. حتی اگر به دنبال تمام ایمیل های دارای پیوست بزرگتر از مقدار خاصی باشید، عملگر larger: به کمک تان خواهد آمد.

مثال: size:5m

مثال: larger:9m

 

اگر هنوز هم برای تان کافی نیست می توانید لیست کامل عملگرهای جستجو را اینجا ببینید.

 

۴- ذخیره عناوین جستجو

ممکن است که از برخی ترکیب های جستجو به دفعات استفاده کنید. پس تایپ هرباره آنها کاری وقت گیر و کسالت آور است. گوگل برای این مشکل هم راه حل جالبی ارائه داده است. شما می توانید با فعال کردن Quick links در Labs جیمیل، کادری را به سمت راست جیمیل تان اضافه کنید و جستجوهای پرکاربرد را به آن اضافه کنید.

 

حال برای اضافه کردن جستجویی به این لیست، تنها کافی است Add Quick Link را کلیک کنید و نامی را برای این جستجوی تان انتخاب کنید. بعد از این هر بار بر روی این عبارتی که اضافه کرده اید کلیک کنید، نتایج جستجو با شروطی که قبلا تایپ کرده اید را مشاهده می کنید.

 

جستجو یکی از قدرتمندترین امکانات جیمیل است. برای اینکه با آن دوست شوید باید تمرین کنید تا استفاده از عملکردهایش برایتان ساده و روان باشد. بعد از آن به شما اطمینان می دهم که هیچ وقت در پیدا کردن ایمیل ها به مشکل بر نمی خورید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی