توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

در درس قبل به ذکر مقدماتی در خصوص به اشتراک گذاری فایل ها در شبکه های بی سیم و نحوه تنظیمات مربوط به گروه های کاری پرداختیم. حال در ادامه درباره اشتراک پوشه ها در ویندوز ایکس پی و ۷ صحبت می کنیم و برخی نکات ضروری در خصوص آن را بررسی می نماییم.

۲- اشتراک پوشه ها
پس از راه اندازی گروه کاری یا Workgroup، حال باید پوشه یا پوشه هایی از هر کامپیوتر را درون گروه کاری انتخابی به اشتراک بگذارید، تا از طریق هر کامپیوتر به اطلاعات اشتراکی دیگر کامپیوترها دسترسی داشته باشید.

البته این امکان را هم دارید که حتی یک یا چند درایو از هر کامپیوتر را درون شبکه به اشتراک بگذارید. اما به دلایل امنیتی این کار پیشنهاد نمی شود و تنها در صورت ضرورت، اقدام به چنین کاری کنید.

بعد از به اشتراک گذاری پوشه یا درایو، باید سطح دسترسی دیگر کاربران شبکه به آن بخش را مشخص کنید. این دسترسی می تواند فقط شامل دیدن، استفاده و کپی فایل ها باشد (Read) و یا اینکه امکان تغییر و حذف فایل هم به کاربران داده شود (Write). باز هم برای امنیت بیشتر شبکه و اطلاعات، پیشنهاد می شود فقط در موارد ضروری دسترسی Write را فعال کنید.

اکنون نوبت به راهنمای گام به گام به اشتراک گذاری پوشه یا درایو در ویندوز ایکس پی و ۷ می رسد:

ویندوز ایکس پی
قبل از شروع هر کاری، ابتدا مطمئن شوید که در تنظیمات کارت شبکه تان قابلیت File and Printer Sharing for Microsoft Networks فعال باشد. برای این کار وارد Control Panel شده و Network Connections را باز کنید. حال بر روی نام کارت شبکه فعال سیستم راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.

پنجره ای مانند عکس بالا باز شده و وضعیت اشتراک گذاری فایل و پرینتر را به شما نشان می دهد. در صورتی که گزینه مورد نظر فعال نبود، مربع کنار آن را تیک زده و دکمه OK را بزنید.

الف. ابتدا پوشه ای را که می خواهید به اشتراک بگذارید، باز کنید. از منوی Tools گزینه Folder Options را انتخاب کنید. در تب View پایین بیایید تا گزینه Use simple file sharing را بیابید. در صورتی که مربع کنار آن تیک خورده بود، آن را برداشته و حال بر روی دکمه OK کلیک کنید.

ب. پس از بسته شدن پنجره مرحله قبل و خروج از پوشه، بر روی پوشه مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Sharing and Security را انتخاب کنید.

نکته ۱: اگر به صورت میهمان یا Guest وارد کامپیوتر شده باشید، امکان به اشتراک گذاری پوشه ها را نخواهید داشت.

نکته ۲: شما هیچ گاه نمی توانید پوشه Documents and Settings یا Program Files و Windows را به اشتراک بگذارید. همچنین ویندوز به شما اجازه به اشتراک گذاری پوشه های مربوط به دیگر حساب های کاربری کامپیوتر را نمی دهد.

نکته ۳: وقتی شما پوشه ای را به اشتراک می گذارید، تمامی فایل ها و پوشه های درون آن را هم با همان شرایط پوشه اصلی به اشتراک گذاشته اید.

پ. در پنجره Properties مربوط به پوشه، تب Sharing را انتخاب کنید و مربع کنار عبارت Share this folder را تیک بزنید. حال کادری با نام Share name فعال می شود که در آن می توانید نام جدیدی برای پوشه به اشتراک گذاشته شده انتخاب کنید. در برابر گزینه User Limit هم تعداد کامپیوترهایی را که به صورت همزمان می توانند به پوشه به اشتراک گذاشته شده دسترسی داشته باشند را معین کنید. اکنون دکمه Apply را کلیک کنید. در آخر برای تنظیمات دسترسی و امنیتی بر روی گزینه Permissions کلیک کنید.

ت. پنجره مجوز دسترسی های پوشه اشتراکی همانند تصویر بالا باز می شود. در اینجا شما می توانید تعیین کنید که چه کاربران یا گروه های کاری می توانند به پوشه به اشتراک گذاشته شده از درون شبکه دسترسی داشته باشند. برای این کار می توانید از دکمه Add استفاده کرده و در بخش پایین همین پنجره میزان دسترسی فرد یا گروه را تعیین کنید که می تواند شامل دسترسی کامل یا Full Control، دسترسی تنها برای مشاهده و تغییر فایل یا Change و همچنین دسترسی فقط جهت مشاهده و خواندن فایل یا Read باشد.

نکته ۱: به یاد داشته باشید که حتما گزینه Everyone را در این پنجره حذف کنید. زیرا در غیر این صورت تمام افرادی که بتوانند وارد شبکه شوند به این پوشه دسترسی خواهند داشت.

نکته ۲: ممکن است که هنگام انتخاب گزینه Sharing and Security با پنجره ای مانند شکل بالا مواجه شوید و امکان انتخاب هیچ گزینه ای را نداشته باشید. این مشکل هنگامی بروز می کند که پوشه شما درون پوشه دیگری قرار دارد که خصوصی است و امکان اشتراک را ندارد. برای حل این مشکل در پایین پنجره بر روی عبارت Another Folder کلیک کنید تا پنجره جدیدی برای تان باز شود. حال تیک کنار گزینه Make this folder Private را برداشته و OK را کلیک کنید. مشکل حل شده. حال یک بار دیگر مرحله پ را تکرار کنید.

ث. پس از به اشتراک گذاری درست و کامل پوشه طبق مراحل بالا، آیکون آن تغییر کرده و شکل یک دست در زیر آن اضافه می شود. تبریک می گویم، شما با موفقیت پوشه مورد نظر را به اشتراک گذاشتید.

نکته: شاید بخواهید به این شکل سخت گیرانه در شبکه تان عمل نکنید و هر پوشه ای را که به اشتراک می گذارید برای تمام افراد درون شبکه در دسترس باشد. برای این کار باید ابتدا در مرحله الف تیک کنار عبارت Use simple file sharing را باقی بگذارید. سپس در مرحله پ همانند تصویر بالا عمل کرده و در نهایت مرحله ت را هم انجام ندهید.

ویندوز ۷
الف. ابتدا باید وارد ویزارد اشتراک فایل شوید. برای این کار در منوی Start پنجره Run را باز کرده و تایپ کنید: shrpubw.exe و کلید اینتر را بزنید. البته شیوه راحت تر، این است که در باکس جستجوی درون منوی استارت عبارت shrpubw را تایپ کرده و کلید اینتر را بزنید. با این کار پنجره اشتراک فایل باز می شود.

ب. در صفحه باز شده بر روی گزینه Next کلیک کنید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری درباره فایروال ویندوز و تنظیمات آن دارید، قبل از کلیک بر روی این دکمه، لینک Learn more about Windows Firewall را مشاهده کنید.

پ. حال نوبت به انتخاب پوشه مورد نظر برای اشتراک و انجام تنظیمات آن می رسد. در این صفحه شما علاوه بر انتخاب پوشه، می توانید نام کامپیوترتان در شبکه را هم تغییر داده (کادر Computre name) و نامی منحصر به فرد و تقریبا هم دست برای کامپیوترهای شبکه تان انتخاب کنید.

برای انتخاب پوشه مورد نظر از دکمه Browse استفاده کرده و پوشه تان را انتخاب کنید. سپس کلید Next را بزنید.

ت. سپس باید برای پوشه ای که می خواهید به اشتراک بگذارید، نامی انتخاب کنید. این نام می تواند همان نام اصلی پوشه و یا متفاوت از آن باشد.

ث. اگر دقت کنید، در همان پنجره عکس مرحله قبل گزینه ای با نام Offline Settings داریم. بر روی دکمه Change در مقابل آن کلیک کنید. حال می توانید تعیین کنید که کاربران هنگامی که به شبکه وصل نیستند، چگونه به پوشه به اشتراک گذاشته شده دسترسی داشته باشند. در صورت انتخاب دکمه رادیویی کنار اولین گزینه، هر کاربر می تواند تعیین کند که هنگام کار به صورت آفلاین، به چه فایل یا پوشه هایی دسترسی داشته باشد. اگر گزینه دوم را انتخاب کنید، کاربران هنگام آفلاین بودن به هیچ یک از فایل ها و پوشه ها دسترسی ندارند. در صورت انتخاب سومین گزینه، تمامی فایل ها و پوشه ها به صورت خودکار در حالت آفلاین در دسترس کاربران قرار می گیرند.

البته ایراد بزرگ گزینه سوم این است که یک کپی از تمام فایل ها و پوشه های به اشتراک گذاشته شده به کامپیوتر کاربران منتقل شده و علاوه بر اینکه حجم زیادی از هارد دیسک آنها را اشغال خواهد نمود، از نقطه نظر امنیتی هم چندان کار درستی به نظر نمی رسد.

نکته: توجه داشته باشید که استفاده از امکان آفلاین یک حفره امنیتی در مورد فایل های مهم است زیرا با این کار یک کپی از آنها بر روی هر کامپیوتری در شبکه باقی خواهد ماند. پس بهتر است با دقت و وسواس بیشتری درباره استفاده از این امکان تصمیم بگیرید.

ج. اکنون باید تنظیمات مربوط به سطوح دسترسی و امنیت فایل و پوشه های به اشتراک گذاشته شده را انجام دهید. در اینجا می توانید سطح دسترسی به پوشه ای را که می خواهید به اشتراک بگذارید، مشخص کنید. پوشه شما یکی از این خصوصیات را می تواند داشته باشد:

  • قابل دسترسی برای همه کاربران فقط جهت مشاهده و خواندن (All users have read-only access)
  • کاربر ادمین دسترسی کامل داشته و دیگر کاربران تنها امکان مشاهده فایل ها را دارند (Administrators have full access; other users have read-only access)
  • کاربر ادمین دسترسی کامل داشته و دیگر کاربران هیچ گونه دسترسی ندارند (Administrators have full access; other users have no access)
  • و یا اینکه سطح دسترسی را برحسب نیاز خودتان تعیین کنید. (Customize permissions)

پس از تعیین دقیق سطوح دسترسی، روی دکمه Finish کلیک کنید.

چ. در آخرین مرحله می توانید به سادگی و با فشردن دکمه Finish به کار خود پایان دهید و یا اینکه قبل از زدن این دکمه، مربع کنار عبارت When I click Finish, run the wizard again to another folder را تیک بزنید تا پس از پایان مراحل کار برای این پوشه، ویزارد از ابتدا اجرا گردد تا پوشه دیگری را به اشتراک بگذارید.

نکته ۱: در صورتی که نیازی به اشتراک پوشه خاصی ندارید و تنها می خواهید پوشه های عمومی عکس، فیلم، داکیومنت یا موسیقی کامپیوترهای ویندوز ۷ را به اشتراک بگذارید، می توانید از قابلیت Homegroup این ویندوز استفاده کنید که کار را بسیار ساده تر می کند. در صورت نیاز به راهنمایی در این مورد، به این مطلب سایت How to Geek مراجعه کنید.

نکته ۲: در صورتی که بر روی کامپیوترهای مختلف درون شبکه از هر دو سیستم عامل ویندوز ۷ و ایکس پی استفاده می کنید، ممکن است در اشتراک فایل بین این دو با مشکل روبرو شوید. برای حل مشکل و انتخاب شیوه درست اشتراک فایل بین ویندوز ۷ و ایکس پی، به این راهنما مراجعه کنید.

نکته ۳: شیوه ای که در این درس برای ویندوز ۷ توضیح دادیم، به اشتراک گذاری پوشه به صورت عادی و دسترسی همگانی است. در صورتی که می خواهید دسترسی ها را به هر پوشه محدودتر کرده و تنها به کاربران دارای رمز عبور و نام کاربری امکان استفاده از پوشه ها را از طریق شبکه بدهید، می توانید از این راهنمای ساده و قدم به قدم استفاده کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی