توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تا به اینجا با گروه های کاری و اشتراک فایل ها در شبکه بی سیم کامپیوترهای ویندوزی آشنا شدیم. اکنون نوبت به شیوه اشتراک ابزارهای جانبی همچون پرینتر و اسکنر در این شبکه ها می رسد. در پایان هم به ذکر نحوه دسترسی به دیگر کامپیوترها از طریق شبکه با استفاده از آدرس آی پی و یا نام آنها خواهیم پرداخت. در پیوست انتهایی این درس هم شیوه اتصال دو کامپیوتر به صورت مستقیم و بدون نیاز به شبکه از طریق کابل کراس را توضیح می دهیم.

 

۳- اشتراک پرینتر و ابزارهای جانبی
تا به اینجا با روال اشتراک پوشه ها و فایل ها بین کامپیوترهای مختلف آشنا شدیم. اما علاوه بر فایل، شبکه شما این قابلیت را دارد که ابزارهای جانبی مختلفی را هم به اشتراک بگذارد. مثلا از یک پرینتر یا اسکنر بر روی کامپیوترهای مختلف استفاده کنید. در اینجا به شیوه اشتراک گذاری ابزارهای جانبی (به خصوص پرینتر) در ویندوز ایکس پی و ۷ می پردازیم.

ویندوز ایکس پی
الف. در کنترل پنل بر روی گزینه Printers and faxes دو بار کلیک کنید.

ب. در صفحه جدیدی که باز می شود، بر روی نام پرینتری که می خواهید آن را به اشتراک بگذارید راست کلیک کرده و گزینه Sharing… را انتخاب کنید.

پ. در پنجره باز شده، بر روی تب Sharing کلیک کرده و گزینه Share this printer را تیک بزنید. در اینجا همچنین می توانید یک نام انتخابی برای نمایش در شبکه انتخاب کنید. در انتها بر روی گزینه Apply کلیک نمایید.

نکته: اگر دیگر افراد درون شبکه از ویندوزهای متفاوتی استفاده می کنند، برای دست یابی به پرینتر شما، ابتدا باید درایور آن را نصب کنند. البته شما می توانید با استفاده از دکمه Additional Driver… درایورهای لازم برای دیگر نسخه های ویندوز را روی کامپیوتر خود نصب کنید تا دیگران برای استفاده از پرینتر مشکلی نداشته باشند. با کلیک بر روی این دکمه، صفحه ای مانند شکل بالا به نمایش در می آید.

ت. به محض اتمام کار به اشتراک گذاری پرینتر، شکل یک دست در زیر آیکون آن اضافه شده و کار تمام است. حالا همه می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

ویندوز ۷

الف. در کنترل پنل گزینه Devices and Printers را پیدا کرده و آن را باز کنید. در اینجا لیستی از وسایل جانبی که به کامپیوترتان متصل کرده اید، نمایش داده می شوند. بر روی نام پرینتری که می خواهید به اشتراک بگذارید، راست کلیک کرده و Printer Properties را انتخاب کنید.

ب. در پنجره جدید، تب Sharing را باز کنید. کنار گزینه Share this printer را تیک زده و در صورت نیاز، نامی را برای آن برگزینید. بهتر است که گزینه Render print jobs on client computers را هم تیک بزنید. این کار باعث بهبود چشمگیر کارایی کامپیوتر متصل به پرینتر می شود. زیرا با انتخاب این گزینه، پردازش های مربوط به فرآیند چاپ بر روی کامپیوتر درخواست دهنده چاپ انجام می شوند و دیگر فشاری بر روی کامپیوتر متصل به چاپگر نمی آورند.

پ. حال بر روی گزینه OK کلیک کنید. خب، پرینتر شما آماده استفاده در شبکه است. به خاطر داشته باشید که به اشتراک گذاری دیگر ابزارهای جانبی هم در شبکه به همین صورت خواهد بود.

نکته: راه ساده تر استفاده از پرینتر در شبکه بدون روشن نگاه داشتن یک کامپیوتر برای میزبانی آن، استفاده از دستگاه های پرینتر مجهز به کارت شبکه است. بسیاری از پرینترهای میان قیمت و گرانقیمت امروزی به یک کارت شبکه اترنت یا بی سیم مجهز شده اند که به راحتی می توانند به عنوان بخشی مجزا از شبکه شما تعریف شده و دیگر نیازی به کامپیوتر میزبان و یا اشتراک گذاری آنها روی یک کامپیوتر نداشته باشید.

در این حالت، تنها با اتصال کابل شبکه از مودم/ روتر به پرینتر یا تعریف کارت شبکه وایرلس آن درون مودم بی سیم، پرینتر در شبکه شما آماده به کار است. حال هر کامپیوتری که درایور پرینتر را روی خود داشته باشد، با جستجوی ساده ای در شبکه، می تواند آن را یافته و نصب کند. سپس به راحتی دستورات چاپ را برای آن ارسال کند.

 

۴- شیوه دستیابی به دیگر کامپیوترها از طریق شبکه
در پایان تنها یک موضوع دیگر باقی می ماند تا بحث به اشتراک گذاری در شبکه را به اتمام برسانیم. آن هم اینکه چگونه باید به دیگر کامپیوترها و ابزارهای اشتراکی درون شبکه دست پیدا کنیم؟ همانند روال قبلی، در دو بخش ویندوز ایکس پی و ۷ این موضوع را پی می گیریم.

ویندوز ایکس پی

الف. از منوی استارت گزینه All Programs و سپس Accessories را باز کنید. حال بر روی Windows Explorer کلیک کنید تا صفحه مربوط به آن باز شود. در ستون سمت چپ بر روی عبارت My Network Places راست کلیک کرده و گزینه Expand را انتخاب کنید (البته به جای این کار می توانید بر روی My Network Places یک بار چپ کلیک کنید).

ب. در قسمت سمت راست پنجره ویندوز اکسپلورر محتویات صفحه My Network Places به نمایش در می آیند. گزینه Microsoft Windows Network را با دو بار کلیک کردن، باز کنید.

پ. در اینجا لیست همه گروه های کاری موجود در شبکه را می توانید ببینید. بر روی نام گروه کاری که می خواهید کامپیوترها و محتوای درون آن را ببینید، دو بار کلیک کنید. این نام گروه، همان چیزی است که هنگام به اشتراک گذاشتن کامپیوترهای شبکه، در جلوی عنوان WorkGroup تایپ کرده اید.

ت. در شبکه فرضی ما، همانگونه که در تصویر بالا می بینید، دو کامپیوتر وجود دارد. در شبکه شما، بسته به تعداد کامپیوترهای تعریف شده و البته سیستم هایی که در هر لحظه روشن هستند، این تعداد متفاوت بوده و نام آنها، مطابق انتخاب شما برای هر کامپیوتر خواهد بود. با دو بار کلیک کردن بر روی هر کدام از این کامپیوترها می توانید به محتوایی که به اشتراک گذاشته است دست یابید.

ث. حال می توانید کلیه فایل ها، پوشه ها و وسایل جانبی را که بر روی یک کامپیوتر به اشتراک گذاشته شده اند را مشاهده کرده و بسته به میزان دسترسی تان از آنها استفاده کنید.

نکته: اگر آدرس آی پی یا نام اختصاصی کامپیوتر مقصدتان در شبکه را بدانید، نیازی به طی این مسیر نیست، بلکه کافی است که آن آدرس آی پی یا نام اختصاصی را در قسمت آدرس بار My Computer یا Windows Explorer تایپ کنید تا مستقیما به موارد به اشتراک گذاشته شده بر روی آن دست یابید.

ویندوز ۷
الف. در ویندوز ۷ داستان کمی با ویندوز ایکس پی و ویستا فرق می کند. ابتدا به کنترل پنل رفته و بر روی آیکون Network and Sharing Center دو بار کلیک کنید تا باز شود. این کار را می توانید از طریق کلیک بر روی علامت کانکشن پایین سمت راست صفحه دسکتاپ در بار ویندوز هم انجام دهید.

ب. در صفحه باز شده ابتدا کنترل کنید که در قسمت View your active networks، موقعیت شبکه شما بر روی حالت Home network یا Work network قرار داشته باشد. در صورتی که قبلا تنظیمات راه اندازی شبکه را به درستی انجام داده باشید. این بخش به درستی دیده می شود، در غیر این صورت احتمال دارد که بر روی Public Network باشد که با کلیک بر روی آن، می توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

پ. در ویندوز ایکس پی و ویستا به راحتی می توانستید از ستون سمت چپ این صفحه کامپیوترها و ابزارهای جانبی موجود در شبکه تان را بیابید. اما در ویندوز ۷ کار کمی مشکل تر شده است. برای دیدن این لیست، بر روی گزینه See full map در سمت راست و بالای صفحه Network and Sharing Center کلیک کنید.

ت. با کلیک بر روی گزینه See full map پنجره جدیدی باز می شود که در بالای آن کامپیوتر شما، مودم یا روتر رابط و علامت شبکه جهانی نشان داده می شود. در پایین هم تعدادی از پر استفاده ترین کامپیوترها و ابزارهای موجود در شبکه را خواهید دید. با کلیک بر روی هر کدام از آنها، و در صورت نیاز ورود نام کاربری و رمز عبور به محتوای آن دسترسی پیدا می کنید. جهت مشاهده لیست کامل کامپیوترها و ابزارهای جانبی موجود در شبکه هم، تنها کافی است بر روی عبارت Click here to see all other devices کلیک کنید.

نکته: همانطور که در بخش مربوط به دسترسی به کامپیوترهای دیگر از طریق ویندوز ایکس پی شرح دادیم، در ویندوز ۷ هم دستیابی به دیگر کامپیوترها با تایپ آدرس آی پی یا نام اختصاصی آنها در آدرس بار ویندوز اکسپلورر امکان پذیر است.

 

اتصال دو کامپیوتر به صورت مستقیم برای انتقال و اشتراک فایل
شاید همیشه امکان استفاده از شبکه بی سیم خانگی برای انتقال اطلاعات بین دو کامپیوتر، یا کامپیوتر و لپ تاپ تان در خانه را نداشته باشید. یا اینکه به خانه دوست تان رفته اید و می خواهید برخی فایل ها را با او مبادله کنید. در این صورت احتمالا تمام این سه درس اشتراک فایل در شبکه بی سیم برای شما کاربردی نخواهند داشت! پس راه حل چیست؟

علاوه بر راه هایی همانند اشتراک فایل از طریق کول دیسک و هارد اکسترنال، یا سرویس های کلود در اینترنت، شما می توانید به راحتی و با استفاده از یک کابل شبکه کراس اور (Crossover) این کار را انجام دهید.

کابل کراس اور یا کراس را می توانید با مراجعه به فروشگاه های تجهیزات شبکه و لوازم الکترونیک در طول های مختلف و با هزینه مناسبی تهیه کنید و آنگاه سراغ ادامه درس امروز بیاید، تا دو کامپیوتر را به یکدیگر وصل کرده و با هم شبکه کنیم.

۱- هر دو کامپیوتر را خاموش کنید. آنگاه دو انتهای کابل کراس را در پشت دو کامپیوتر به پورت اترنت متصل کنید. این پورت در همه کامپیوترها شکل یکسانی داشته و مانند عکس بالا است. البته جای قرارگیری آن در روی مادربورد ممکن است کمی فرق کند.

۲- حال به نوبت دو کامپیوتر را روشن کنید. نگران همزمانی و ترتیب روشن شدن آنها نباشید. اهمیتی ندارد که کدام یک ابتدا روشن می شود و فاصله زمانی میان روشن شدن دو کامپیوتر چقدر خواهد بود.

۳- طبق راهنمای بخش اول این مجموعه (درس یازدهم)، بر روی هر دو کامپیوتر یک گروه کاری (Workgroup) با نام دقیقا یکسانی ایجاد کنید. توجه داشته باشید در صورت تفاوت نام گروه کاری بر روی دو کامپیوتر امکان اتصال صحیح آنها به یکدیگر وجود ندارد.

۴- حال دوباره کامپیوترها را ریستارت کنید. اهمیتی ندارد که ابتدا کدام کامپیوتر روشن شده بوده است و کدام یک اول ریستارت می شود. ویندوز به صورت خودکار تنظیمات شبکه را پشتیبانی کرده و آنها را اعمال می کند. حالا دو کامپیوتر شما برای به اشتراک گذاشتن فایل و پوشه ها با یکدیگر آماده اند. و تا زمانی که کابل جدا نشده و کامپیوترها روشن باشند، این ارتباط برقرار خواهد بود.

نکته جالب اینجاست که معمولا در این حالت لازم نیست که دو کامپیوتر از ویندوز یکسانی استفاده کنند. در اینجا کامپیوتر شماره یک ما از ویندوز ایکس پی و کامپیوتر شماره دو از ویستا استفاده می کند. برای دستیابی به فایل ها و فولدرهای اشتراکی چنین عمل می کنیم:

الف. در کامپیوتر با ویندوز ایکس پی بر روی منوی استارت کلیک کرده و وارد My Network Place می شویم. حال در اینجا گزینه ای اضافه شده که هم نام کامپیوتر دومی است و موارد به اشتراک گذاشته شده در کامپیوتر دوم درون آن دیده می شوند.

ب. در کامپیوتر دوم هم که با ویندوز ویستا کار می کند، درون منوی استارت بر روی گزینه Network کلیک کنید، تا نام کامپیوتر اول را ببینید. با کلیک بر روی آن به تمام فایل های به اشتراک گذاشته شده دسترسی خواهید داشت.

نکته: اگر در هر دو کامپیوتر نتوانید پوشه های به اشتراک گذاشته شده را ببینید، احتمالا به دلیل خاموش بودن Network Sharing است. بر روی کادر اخطار امنیتی Network and Sharing Center در پنجره Network ویندوز ویستا کلیک کرده و گزینه Turn on Network Discovery and File Sharing را انتخاب کنید و پس از انتخاب گزینه Make the network a private network، هر دو کامپیوتر را ریستارت کنید.

حالا دست یابی به فایل ها در دو کامپیوتر به سادگی کپی و پیست کردن اطلاعات مورد نیاز در پوشه های اشتراکی دو سیستم است.

شاید بتوان گفت این مبحث کاربردی ترین درس دوره در میان تمام مطالب تئوری که تاکنون خوانده ایم است. پس پیشنهاد می کنیم آن را ذخیره کرده و همیشه دم دست داشته باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۷

نظرات  (۱)

۰۷ خرداد ۹۳ ، ۱۵:۰۵ حسین امیرحسینی
سلام استاد ممنون از مطالب آموزندتون

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی