توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۶:۵۶ ب.ظ

درس ۵- روش‌های تقویت حافظه

خسته نباشید! این آخرین درس از این مینی دوره درسنامه خواهد بود! همانطور که می‌دانید، تمرکز حواس و قدرت حافظه به طور دو جانبه بر روی هم تاثیر می‌گذارند. در صورتی که شما دارای تمرکز حواس قوی باشید، قدرت حافظه شما هم بهتر خواهد بود.

در این درس به بررسی راه‌هایی خواهیم پرداخت که تاثیر مستقیم در افزایش میزان حافظه شما و در نتیجه تمرکز بهتر خواهند داشت.

 

روش تداعی معانی
در این روش مطالب را به طریقی وارد حافظه خود می‌کنید که با یادآوری هر یک، مطالب دیگری را به صورت زنجیره‌ای به یاد بیاورید. به عنوان مثال با به یاد آوردن آب به یاد باران می‌افتید یا با به یاد آوردن برف به یاد رنگ سفید می‌افتید.

برای موضوعات درسی سعی کنید موارد مورد مطالعه خود را به زندگی واقعی خود نزدیک سازید. به عنوان مثال کاربرد فیزیک و یا شیمی را در زندگی روزمره خود بیابید تا به یاد آوردن مجدد آنها آسان‌تر باشد.

 

پیش سازمان‌دهنده
پیش سازمان‌دهنده به بیان مقدماتی درباره موضوع یادگیری گفته می‌شود که موجب سازمان‌دهی ذهنی شده و چارچوب ذهن را برای پذیرش مطالب جدید و یادگیری بهتر آماده می‌کند.

این مقدمات پیش از آموزش تفصیلی مطلب به یادگیرنده ارائه می‌شود تا او را با مفاهیم کلی آشنا و ذهن دانش‌آموز را برای ورود به جزییات بیشتر آماده کند. ارائه این اطلاعات مقدماتی موجب می‌شود دانش‌آموز مطالب را در حافظه خود بهتر طبقه‌بندی کرده و یادآوری مطالب نیز آسان‌تر می‌شود.

 

مطالعه با فاصله و برنامه ریزی شده
در این روش دانش‌آموز منابع درسی را تقسیم و چند بار آنها را مرور می‌کند. زیرا حفظ کردن یکباره مطلب موجب خسته شدن سریع‌تر ذهن، عدم تمرکز حواس و پایین آمدن راندمان حافظه می‌شود.

 

روش بند به بند
در این روش، مطالعه به صورت بند به بند انجام می‌شود. دانش‌آموز کتاب یا جزوه را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرده، پس از خواندن هر متن، خلاصه آن و نکات مهم را بر روی یک کاغذ سفید نوشته و چند بار مرور می‌کند. بعد از مرور چند باره، مطالعه قسمت بعد را آغاز می‌کند. یکی از امتیازهای این روش این است که در آینده هم می‌توانید از نوشته‌های خود برای دوره دروس استفاده کنید.

 

آموختن به دیگران
تدریس و آموختن انچه خود آموخته‌اید به دیگران در اصل باعث بالارفتن انگیزه در وجود خود شما می‌شود و تسلط شما را به درس افزایش می‌دهد. این روش یکی از روش‌های بسیار موثر است که باعث می‌شود دروس دیرتر از ذهن دانش‌آموز خارج شود.

 

استفاده مستمر از حافظه
اگر می‌خواهید حافظه قوی داشته باشید باید بیشتر مطالعه کنید و اجازه تنبل شدن به حافظه خود را ندهید. مغز انسان نیز مانند دیگر اجزای بدن احتیاج به ورزش دارد. مصالعه مستمر و منظم موجب نیرومند شدن حافظه شما می‌شود.

 

رژیم غذایی مناسب

  • یکی دیگر از عوامل موثر در فعال نگه داشتن حافظه، تغذیه مناسب و خوب است. بعضی از مواد غذایی برای تقویت حافظه مفید هستند و در طولانی مدت موجب بالا رفتن آمادگی شما برای یادگیری می‌شوند.
  • شیر از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواد غذایی برای تقویت حافظه است. شیر یکی از منابع اصلی کلسیم و فسفر است که می‌تواند کمک زیادی به حافظه شما بکند.
  • ماهی منبع سرشار فسفر است که برای مغز بسیار مفید است.
  • جوانه گندم منبع فسفر، کلسیم و انواع ویتامین‌ها است.
  • تخم مرغ برای افزایش حافظه بسیار توصیه می‌شود. البته نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.
  • گردو، بادام، و فندق با داشتن منابع ویتامین فراوان موجب تقویت حافظه می‌شوند.
  • خوردن نان در صبح بسیار مفید است. نان منبع اصلی هیدرات کربن است که منبع اصلی انرژی در سلول‌های مغزی است.

نکته آخر اینکه تنش و درگیری‌های عصبی و احساسی، کم خوابی یا پرخوابی، گرسنگی یا پرخوری می‌تواند موجب ضعف و تحلیل حافظه بشود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۷

نظرات  (۱)

مفید بود،متشکرم !

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی