توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۰ ق.ظ

مقدمه - مهاجرت از ویندوز به مک

OS X
مک (Mac OS X) که از میانه سال ۲۰۱۲ میلادی و پس از عرضه آخرین نسخه اش (شیر کوهی) با نام OS X شناخته می شود، سیستم عامل اصلی کامپیوترهای تولیدی شرکت اپل است. سیستم عاملی بر پایه یونیکس با هسته ای متشکل از کدهای باز و بسته.

اپل اولین نسخه دسکتاپش با نام چیتا (Mac OS X 10.0) را در ۲۴ مارس ۲۰۰۱ رسما عرضه کرد. البته پیش از آن نیز سیستم عامل های مختلفی از سال ۱۹۸۴ توسط اپل عرضه شده بود اما اولین نسخهای که نام مک را به خود گرفت و به شکلی که امروز «مک» را می شناسیم، پس از بازگشت مجدد استیو جابز به اپل در سال ۲۰۰۱ عرضه شد. آخرین نسخه این سیستم عامل نیز با نام شیرکوهی (OS X 10.8)، اواخر جولای ۲۰۱۲ میلادی عرضه شده است.

البته نسخه بعدی آن با نام ماوریکس (OS X 10.9) هم طی کنفرانس توسعه دهندگان اپل در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۳ رونمایی شده است و قرار است تا پاییز ۲۰۱۳ نسخه نهایی آن وارد بازار شود.

روند عرضه نسخه های مختلف مک در جدول زیر مشخص است:

Cheetah (Mac OS X 10) 24 March 2001
Puma (Mac OS X 10.1) 25 September 2001
Jaguar (Mac OS X 10.2) 24 August 2002
Panther  (Mac OS X 10.3) 24 October 2003
Tiger  (Mac OS X 10.4) 29 April 2005
Leopard  (Mac OS X 10.5) 26 October 2007
Snow Leopard  (Mac OS X 10.6) 28 August 2009
Lion (Mac OS X 10.7) 20 July 2011
Mountain Lion (OS X 10.8) 25 July 2012
Maveriks (OS X 10.9) 10 June 2013


نمایی از دیسک های Mac OS X در سال های اخیر

نکته: با توجه به اینکه این دوره پیش از عرضه رسمی OS X 10.9 تهیه شده، تمامی درس ها براساس آخرین نسخه در دسترس از این سیستم عامل، یعنی شیر کوهی (OS X 10.8) نگارش و آماده شده اند و تصاویر نیز متعلق به همین نسخه هستند.

 

امنیت سیستم عامل مک
سیستم عامل مک به واسطه استفاده از هسته یونیکس و قابلیت های تنظیم دسترسی خاص به فایل ها، از لحاظ امنیتی به مراتب بهتر از ویندوز است. از دیگر دلایل افزایش ضریب امنیتی در سیستم عامل مک، تعداد کم کاربران است. با این وجود به هیچ وجه نمی توان مک و هیچ سیستم عامل دیگری را به صورت کامل امن شمرد. با توجه به اینکه تنها ۷ تا ۱۰ درصد کاربران کامپیوترهای شخصی جهان از مک استفاده می کنند، این سیستم عامل تا سال های گذشته چندان مورد توجه هکرهای کامپیوتری نبود. هکرها ترجیح می دادند وقت خود را برای هک کردن کامپیوترهای ۹۰ درصد کاربران باقیمانده صرف کنند. اما در سال های اخیر تعداد بدافزارهای تولید شده برای این سیستم عامل افزایش داشته و کاربران مک باید هشیارتر عمل کنند. همچنین استفاده از نرم افزارهای امنیتی مانند آنتی ویروس ها و فایروال ها نیز به توان امنیتی کامپیوترهای مک می افزاید. در این دوره به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

 

سیاست های اپل
همان طور که اشاره شد، در حال حاضر، اپل سهمی ۷ تا ۱۰ درصدی در بازار کامپیوترهای شخصی (رومیزی و لپ تاپ) دارد. اپل در بازار کامپیوترهای شخصی سیستم عاملش را به همراه سخت افزار سازگار و اختصاصی خود عرضه می کند؛ در حالی که مایکروسافت سیستم عامل ویندوز را با سخت افزار ساخته شده توسط شرکت های مختلف سازگار کرده و آن را برای عرضه مستقیم به بازار عرضه می نماید.

سیاست اپل تقریبا از ابتدا براساس عرضه نرم افزار  به همراه سخت افزار با کیفیت، سازگار و با ثبات بوده است. کامپیوترهای اپل همواره از لحاظ طراحی اغواگر و زیبایی در کنار قابلیت های سخت افزاری مناسب و کافی، سرآمد بوده اند. هر چند که این سیاست تا به حال نتوانسته اپل را به رقیبی جدی برای مایکروسافت بدل کند، اما محصولات این شرکت علاقمندان و دوستداران خود را دارد.

 

هکینتاش
با توجه به سیاست فروش اپل در عرضه همزمان سیستم عامل و سخت افزار، هکرها توانسته اند با روش های خاصی همچون ماشین مجازی و... نصب سیستم عامل مک را روی کامپیوترهایی که با قطعات سایر شرکت ها اسمبل شده اند، بوت کنند. به طور کلی به نصب سیستم عامل مک (یا مکینتاش) بر روی سایر سخت افزارهای موجود در بازار «هکینتاش» گفته می شود. امروزه این مساله بسیار رواج پیدا کرده و افراد علاقمند به اجرای سیستم عامل مک بر روی کامپیوترهای متفرقه هر روز بیشتر می شوند.

آیا سیستم عامل یا سخت افزارهای مک مزیت خاصی نسبت به سایر کامپیوترهای شخصی دارند؟

پاسخ این سوال برای افراد مختلف متفاوت است. کاربری، نقشی اساسی در انتخاب درست و مناسب به هنگام خرید دارد. در ایران تعداد کاربران سیستم عامل مک در مقایسه با کاربران ویندوز بسیار کم است. شاید مهمترین دلیل این مساله قیمت کامپیوترهای اپل و عدم امکان دسترسی به بسیاری از سخت افزارهای جانبی سازگار با آن، در مقایسه با سایر کامپیوترهای موجود در بازار است. البته عدم وجود پشتیبانی رسمی از سمت شرکت اپل نیز می تواند دلیلی دیگر به حساب آید.

هر چند که قیمت بالاتر الزاما به معنی کیفیت یا قابلیت های بیشتر نیست، اما خیل وسیعی از کاربران در سطوح کاری مقدماتی تا پیشرفته ممکن است کاربر مک باشند. البته کیفیت سخت افزار محصولات اپل در مقایسه با محصولات سایر شرکت ها به وضوح قابل لمس است، اما این شیوه کاربرد و میزان هزینه شما به عنوان مصرف کننده است که منجر به انتخاب نهایی می شود. به هر شکل اگر به تازگی کاربر سیستم عامل مک شده اید یا قصد مهاجرت به این سیستم عامل را دارید، گذراندن درس های این دوره آموزشی به شما توصیه می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۸

نظرات  (۱)

۰۸ تیر ۹۳ ، ۱۶:۴۵ حسین شکری
سلام.حلول ماه ضیافت الهی برشما مبارک باد.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی