توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ب.ظ

چگونه با دوربین های حرفه ای فیلمبرداری کنیم؟

تصویربرداری با دوربین های حرفه ای، کیفیت تصویر بهتری به دست می دهد اما به دلیل حجیم بودن، سرعت در کار را کم می کند. اگر قصد فیلمبرداری با دوربین های حرفه ای (که متدوال ترین آنها برای تلویزیون، دوربین های Z1، Z7 و DSR هستند) یا تصویربرداری حرفه ای با دوربین های حرفه ای تر خانگی دارید، به این نکات توجه کنید:

الف- استفاده از سه پایه
استفاده از سه پایه، حرکات زاید دوربین را کم می کند و در نتیجه تصویر بهتری به دست می آید.

برای استفاده از سه پایه این نکات رو به خاطر بسپارید:

اول- سه پایه ها معمولا تاشو هستند. وقتی بازوهای سه پایه را باز  کردید، از محکم بودن گیره های نگه دارنده، مطمئن شوید. در غیر اینصورت بعد از قرار دادن دوربین، ممکن است سه پایه از تنظیم خارج شود.

دوم- بعد از محکم کردن گیره ها، به «تراز حباب داری» که در پایین دسته ی متحرک سه پایه است دقت کنید. این تراز به منظور اطمینان از افقی بودن دوربین با سطح زمین تعبیه شده است، یعنی سه پایه درست بر روی سطح زمین قرار گرفته و  به اصطلاح دوربین بر روی آن «کج» نیست. حباب درون تراز باید در وسط دایره مرکزی و نه در خارج از آن قرار گرفته باشد. اگر حباب بیرون دایره است، با جا به جا کردن طول پایه ها، آن را به وسط دایره مرکزی هدایت کنید.

سوم- دسته سه پایه برای جا به جا کردن دوربین (Pan-tilit) است. پس از انجام حرکت در هنگام تصویربرداری، می توانید با چرخاندن سر دسته، آن را در جای خود قفل کنید و مانع حرکت ناخواسته ی آن بشوید.

ب- فیلمبرداری
اول- مطمئن باشید به اندازه ی کافی نوار یا حافظه برای فیلمبرداری در اختیار دارید. از چند بار ضبط کردن بر روی یک نوار خودداری کنید. باطری دوربین را نیز کنترل کنید. فراموش نکنید که در فیلمبرداری با دوربین های حرفه ای، به میکروفون های External، مانند میکروفون های یخه ای نیز نیاز دارید.

دوم- پیش از آغاز به ضبط، براساس میزان نور محیط، باید White Balance دوربین را تنظیم کنید. برای این کار معمولا دکمه ای به همین نام روی بدنه ی دوربین وجود دارد، در غیر اینصورت آن را در تنظیمات دوربین خود پیدا کنید. در نقطه ای روشن، یک کاغذ سفید را مقابل دوربین (در فاصله دو متری) قرار دهید و دکمه ی White Balance  را فشار دهید.

سوم- بهتر است دوربین را از Auto Focus خارج کنید و Focus را دستی انجام دهید. برای اینکار بهتر است معیار، وضوح تصویر در دوربین نقطه (نقطه بی نهایت) باشد. بایستید و دوربین را به سمت کفش های تان بگیرید، Focus را بر روی کفش هایتان تنظیم کنید تا شفاف ترین تصویر را ببینید. حالا دوربین در نقطه ی بی نهایت تنظیم شده است.

چهارم- اگر می خواهید مصاحبه ای انجام دهید، مصاحبه شونده را مقابل دوربین بنشانید و خود نیز کنار دوربین بنشینید. از مصاحبه شونده بخواهید شما و نه دوربین را نگاه کند. تصویر را به گونه ای تنظیم کنید، که فرد مصاحبه شونده در گوشه ای از تصویر باشد. اگر شما در سمت چپ دوربین نشسته اید و مصاحبه شونده شما را نگاه می کند، دوربین را به گونه ای تنظیم کنید که مصاحبه شونده در گوشه ی سمت راست باشد و در سمت چپ تصویر فضای خالی یا اصطلاحا «خط دید» داشته باشد.

پنجم- پس از آنکه سوال ها را پرسیدید و مصاحبه شونده پاسخ گفت، می توانید خود نیز مقابل دوربین بنشینید و سوالهای تان را بپرسید، به این ترتیب، با تدوین می توانید هم خود در تصویر باشید هم مصاحبه شونده. برای اینکار یک نکته را به خاطر بسپارید، هیچ تغییری در جهت دوربین ندهید. دوربین را درست کنار مصاحبه شونده، در جهتی قرار دهید، که کنار شما بود. یعنی اگر در هنگام مصاحبه دوربین در سمت چپ شما مقابل مصاحبه شونده بود، در هنگام ضبط پرسش ها نیز باید همانجا، در سمت چپ مصاحبه شونده، قرار بگیرد. در غیر اینصورت خط افق را رد کرده اید (Croos the Line).

ششم- پس از پایان مصاحبه، از مصاحبه شونده بخواهید به صحبت کردن ادامه بدهد. از حرکات دست یا چشم مصاحبه شونده، بدون دیده شدن لب هایش فیلم بگیرید. می توانید از فاصله دور هم از او فیلمبرداری کنید. به این تصاویر Cut away  می گویند و در تدوین تصویر، کمک بسیاری می کنند.

هفتم- پس از پایان کار، نوار را از دوربین در بیاورید و حتما آن را قفل کنید تا امکان ضبط کردن دوباره بر روی آن وجود نداشته باشد.

هشتم- به یاد داشته باشید در طول مصاحبه بهتر است، با گوشی، به صدای مصاحبه شونده گوش کنید تا اگر اختلالی در میکروفون یا ضبط صدا پیش آمد، به سرعت متوجه شده و آن را اصلاح کنید.

نهم- می توانید در طول مصاحبه شات های متفاوتی ضبط کنید. برای اینکار می توانید پس از پاسخ هر سوال، زوم دوربین را عوض کنید و شات های بسته یا بازتری را فیلمبرداری کنید. در این کار افراط نکنید.

پیشرفت در تصویربرداری، در نتیجه تکرار و تمرین حاصل می شود. باید مدام فیلم بگیرید و نتیجه کار خود را با تصاویر حرفه ای (مثلا تصاویری که از تلویزیون پخش می شود) مقایسه کنید. توجه داشته باشید رعایت نکات «فیلمبرداری حرفه ای» حتی زمانی که با دوربین های آماتوری فیلم برداری می کنید، باعث می شود محصول شما حرفه ای تر به نظر برسد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۷

نظرات  (۱)

با سلام:مطالب بسیار مفیدی جهت استفاده می باشد .با تشکر از مطالب اجرایی و مفیدتان

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی