توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۶:۵۱ ب.ظ

درس سوم- جستجو در مک و کار با پوشه های هوشمند

در مک، جستجوی اطلاعات تفاوت های اندکی با ویندوز دارد. نام قلب این سیستم جستجو اسپات لایت (Spotlight) است. بخشی که در قسمت سمت راست منوبار مک تان با آیکونی شبیه به ذره بین می توانید به صورت پیش فرض مشاهده کنید. اسپات لایت به منظور جستجو در میان فایل ها، امکان انجام عملیات ریاضی، یافتن معنی کلمات در دیکشنری مک و... به کار می رود.


تصویر منوی اسپات لایت در منوبار OS X 10.8

 

مقدمات استفاده از اسپات لایت
اسپات لایت قابلیت جستجو در بخش های مختلفی از مک را دارد. جستجو در میان بخش ها و محتوای ایمیل های همگام شده در Mail (اپلیکیشن ایمیل مک)، تصاویر، موارد اضافه شده در iCal (تقویم مک)، اپلیکیشن های نصب شده، فایل های چندرسانه ای، درون فایل های متنی و... از قابلیت های اسپات لایت است.

اسپات لایت چگونه کار می کند؟
در مک، از اولین باری که کامپیوتر را برای آغاز به کار آماده می کنید و وارد محیط سیستم عامل می شوید، اسپات لایت به صورت کامل، محتوای سیستم را ایندکس یا فهرست بندی کرده و آنها را در یک پایگاه داده ذخیره می کند. پایگاهی که امکان نگهداری نام، محتوا، حجم و سایر اطلاعات فایل ها را دارد. با ایجاد، اضافه شدن یا پاک کردن هر فایل در مک، یا تغییر محتوا یا نام فایل های موجود، این دیتابیس تغییر می کند و با اطلاعات تازه به روز می شود. بدین ترتیب، هنگامی که شما در اسپات لایت چیزی را جستجو می کنید، فایل ها و اطلاعات مرتبط با سرعتی باورنکردنی ظاهر می شوند و نیازی به جستجوی مجدد چیزی برای پیدا کردن آن در مک وجود ندارد.

دسترسی به اسپات لایت
جهت دسترسی به اسپات لایت و آغاز جستجوی فایل ها در آن، کافی است بر روی آیکون ذره بین در منوبار کلیک کنید و یا کلیدهای ترکیبی Command+Space را از کیبرد فشار دهید. با باز شدن اسپات لایت می توانید متن مورد نظر را در آن تایپ کنید تا با تایپ هر حرف، لیستی از فایل ها و داده ها مطابق تصویر زیر در اسپات لایت ظاهر شود.


تصویری از اسپات لایت به همراه جستجوی “Darsnameh” در OS X 10.8

ترفند های جستجو در اسپات لایت
اسپات لایت در هنگام جستجوی عبارات تایپ شده در فیلد جستجو، طبق منطق AND در برنامه نویسی عمل می کند. به این معنی که اگر عبارتی دو کلمه ای در آن وارد شود، در فهرستش، نام یا محتوای فایل هایی که حاوی هر دو کلمه باشند را فیلتر کرده و نمایش می دهد. برای مثال اگر Google Chrome را جستجو کنید، اسپات لایت نام و محتوای فایل هایی که Google و Chrome را در کنار هم یا جدا از هم داشته باشند، لیست می کند. اگر بخواهید فقط خود Google Chrome جستجو شود، باید آن را در میان کوتیشن و به صورت “Google Chrome” تایپ (جستجو) کنید.

همچنین می توانید محدوده جستجو را نیز تغییر دهید. همانطور که توضیح داده شد، اسپات لایت به صورت پیش فرض تمامی متون را در هنگام جستجو لیست می کند. در صورتی که بخواهید تنها در میان نام فایل ها به جستجو بپردازید، باید به صورت زیر عمل کنید.


تصویری از اسپات لایت به همراه جستجوی فایل هایی با نام Google Chrome در OS X 10.8

بدین ترتیب مطابق جستجوی عبارتی که در تصویر فوق مشخص است، فایل ها یا پوشه هایی که نامشان Google Chrome است لیست می شوند.

نکته: اسپات لایت به صورت پیش فرض به بزرگ یا کوچک بودن حروف در هنگام ذخیره در دیتابیس یا جستجو اهمیتی نمی دهد.

برای محدود کردن گزینه های یافت شده در اسپات لایت می توانید جستجو را با استفاده از فاکتور تاریخ نیز محدود کنید. برای مثال اگر می دانید فایل مورد نظرتان را امروز اضافه یا ویرایش کرده اید، می توانید با تایپ date: today یا date: yesterday در اسپات لایت، تمامی فایل هایی که به ترتیب امروز یا دیروز ویرایش یا اضافه کرده اید را مشاهده و به آنها دسترسی داشته باشید. بدین ترتیب پوشه ها، فایل ها و برنامه هایی که در تاریخ مذبور فراخوانده، ویرایش کرده یا به کامپیوتر اضافه (دانلود یا ایجاد) کرده اید، در اسپات لایت لیست می شوند.

همچنین استفاده از متا دیتاها نیز در محدود کردن جستجو موثر است. شما می توانید، به هر فایل یا پوشه ای، کلیدواژه هایی خاص اختصاص دهید که این کلیدواژه ها بعدا می توانند به هنگام جستجو، فایل مورد نظر را در صدر لیست قرار دهند. برای این کار پنجره Get Info را برای فایل یا پوشه مورد نظر باز کنید (فایل را انتخاب و از کیبرد، کلیدهای Command+I را فشار دهید.). در بخش بالای پنجره بخشی تحت عنوان Spotlight Comments وجود دارد. در این بخش هر آنچه می خواهید را می توانید به انگلیسی یا فارسی و هر زبان دیگری افزوده و پنجره Get Info را ببندید.

بدین ترتیب، از این به بعد در اسپات لایت، با ورود کلیدواژه هایی که در بخش کامنت از یک فایل وارد کرده اید، آن فایل در صدر لیست قرار می گیرد. حتی اگر نام و محتوای آن فایل ارتباطی با کلیدواژه مورد نظر شما نداشته باشد.


تصویری از پنجره Get Info که در بخش کامنت های اسپات لایت حاوی توضیحات است.

به علاوه برچسب های رنگی نیز نوعی فیلترگذاری برای فایل ها به حساب می آید که از آنها نیز می توانید برای جستجوی بهتر استفاده کنید.


تصویری از پنجره Get Info که لیبل ها در آن مشخص هستند.

این برچسب ها مطابق تصویر فوق در پنجره Get Info و همچنین از منوی راست کلید بر روی هر فایل، در دسترس هستند.

جستجو با اسپات لایت در پنجره های فایندر
علاوه بر استفاده از اسپات لایت در منوبار مک، شما می توانید از آن در پنجره های فایندر هم استفاده کنید. بخش جستجو در سمت راست و بالای پنجره های فایندر دقیقا به همین منظور است. با باز کردن یک پنجره فایندر، می توانید با کمک کلیدهای ترکیبی Command+F نشانگر موس را به بخش مذکور برده و با شروع تایپ، عملیات جستجو را همانند اسپات لایت آغاز کنید.


پنجره فایندر آماده جستجو در OS X 10.8

عملیات جستجو در فایندر بسیار ساده و فیلتر گزینه های یافت شده در این مرحله به آسانی در دسترس هستند. کافی است از بخش پایین کادر جستجو، از میان منوهای باز شونده در پنجره، فیلتر فایل ها را براساس تاریخ ایجاد، نام، تاریخ تغییر، نوع فایل و بسیاری موارد دیگر مشخص کنید. برای مثال، در صورت انتخاب Kind is Image، تمامی فایل های عکسی که همنام کلیدواژه مورد نظر شما باشند، در پنجره فایندر لیست می شوند.


پنجره فایندر با انتخاب گزینه Kind is Image تصاویر پوشه مربوطه را به نمایش درآورده است.

نکته: برای اضافه کردن فیلترهای بیشتر می توانید از کلید + استفاده کنید. همچنین برای پاک کردن یک فیلتر نیز از کلید - استفاده نمایید.

 

کاربرد پوشه های هوشمند (Smart Folder)
فرض کنید که شما می خواهید به تعدادی از فایل ها بر روی پوشه ای از مک خود دسترسی داشته باشید، اما نه همه آنها. برای مثال، فایل هایی که ماهیت تصویری دارند (پسوندهای مرسوم مانند jpg و png و gif و...). در اینجا می خواهیم آن دسته از این فایل ها که در پوشه Darsnameh-Mac قرار داده یا می دهیم را به کمک بخش جستجو در فایندر مک و ایجاد یک پوشه هوشمند (Smart Folder)، همیشه در دسترس داشته باشیم. برای این کار، باید هر بار با مراجعه به فایندر، لیست مذبور را به کمک اسپات لایت و فیلترسازی که در دو تصویر فوق مشخص است و توضیح داده شد، ایجاد کنید تا به فایل های مذبور دسترسی داشته باشید.


کلید Save جهت ذخیره جستجو برای ایجاد یک پوشه هوشمند در OS X 10.8

نکته مهم این است که نیازی به تکرار عملیات نیست. پس از یک بار فیلتر کردن و ذخیره نتایج جستجو، همیشه پوشه مذبور را در اختیار دارید. کافی است با ذخیره کردن نتیجه جستجو، پوشه هوشمند خود را بسازید.


مرحله دوم ایجاد یک پوشه هوشمند. پنجره محاوره ای ذخیره یک پوشه هوشمند در OS X 10.8

در آخرین مرحله، پوشه هوشمند خود را که حاوی نتایج جستجو در فولدر یا فولدرهای خاصی است ذخیره می کنید که به صورت خودکار در سایدبار مک قرار گرفته و برای همیشه در دسترس خواهد بود.


یک پوشه هوشمند که اجازه دسترسی سریع به فایل های تصویری موجود در پوشه “Darsnameh-Mac” را می دهد.

تذکر: پاکسازی سایدبار از فایل ها یا پوشه هایی که دیگر به آنها نیازی ندارید، ساده است. بر روی گزینه های بی مصرف راست کلیک کرده و از منوی باز شده، گزینه Remove from Sidebar را انتخاب کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی