توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۱۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱ ب.ظ

درس هشتم- تنظیمات امنیتی مودم ADSL- بخش اول

حال که اینترنت ADSLتان را راه انداخته اید، گام مهمی از مبحث شبکه بی سیم خانگی را پشت سر گذاشته اید. اما اجازه دهید که قبل از شروع گام بعدی کمی درباره امنیت مودم ADSL و به خصوص مودم های بی سیم صحبت کنیم.

اگر برای اتصال به اینترنت پر سرعت از مودم های کابلی Lan یا USB استفاده می کنید، چندان نیازی به سر و کله زدن با تنظیمات این درس ندارد. اما وقتی که از یک مودم بی سیم استفاده می کنید یا اینکه اینترنت را از مودم معمولی به یک روتر بی سیم انتقال داده و در خانه مورد استفاده قرار می دهید، رعایت یک سری نکات امنیتی ضروری می نماید. زیرا در این حالت علاوه بر اینکه اینترنت و پهنای باند (ترافیک) خریداری شده توسط شما در معرض خطر دزدان اینترنت و افراد سوء استفاده گر قرار دارند، اطلاعات مهمی که از طریق این مودم برای سایت های اینترنتی ارسال می کنید هم با خطر سرقت و سوء استفاده روبرو خواهند بود، که در برخی موارد به مراتب ضرر و آسیب های آن بیشتر و شاید غیر قابل جبران باشد.

در ادامه به برخی کارها که به امنیت بیشتر شبکه وای فای و مودم بی سیم شما کمک شایانی می کنند خواهیم پرداخت، اما به خاطر داشته باشید که برای انجام همه این تنظیمات باید آدرس آی پی مودم یا روترتان را بدانید تا بتوانید به صفحه تنظیمات آن دسترسی داشته باشید.

آدرس IP اغلب مودم و روترها به صورت پیش فرض 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 است. البته آی پی مودم و نیز رمز عبور و نام کاربری صفحه مدیریت آن را می توانید درون جعبه مودم و یا روی دفترچه های راهنمای آن بیابید.

اما اگر برای امنیت بیشتر آدرس آی پی را تغییر داده اید و حالا آن را فراموش کرده اید، به راحتی می توانید با تایپ دستور ipconfig /all در خط فرمان ویندوز آن را پیدا کنید. بعد از اجرای این فرمان عدد مقابل عبارت Default Gateway همان آدرس آی پی مودم یا روتر شما است. اگر هم با این روش موفقیتی نداشتید، در خط فرمان، دستور traceroute هم می تواند آدرس آی پی مودم/روتر را به شما نشان دهد. تنها کافی است تایپ کنید:

tracert www.darsnameh.com

نتیجه ای که در اولین خط نمایش داده می شود آدرس آی پی روتر شما است.

تذکر: راهنمایی ها و منوهای گفته شده در این درس بر پایه صفحه مدیریت مودم های بی سیم Linksys/Cisco هستند. در دیگر انواع مودم و روتر ممکن است جای منوها کمی فرق کند، اما شیوه انجام کار و نام گزینه ها تقریبا در همه یکسان است.

۱- صفحه ورود به بخش مدیریت مودم را با رمز عبور محافظت نمایید: تا هنگامی که صفحه مدیریت یا ادمین مودم شما رمز عبور نداشته باشد و یا از رمز عبور پیش فرض کارخانه استفاده کند، هر فردی ممکن است با کوچکترین دسترسی به شبکه، وارد این صفحه شده و اقدام به کارهایی از قبیل حذف تنظیمات امنیتی صورت گرفته و یا حتی تعریف دسترسی برای افراد و دستگاه های غیر مجاز نماید.

الف. پس از ورود به صفحه مدیریت مودم، تب Administration و سپس زیر تب Management را انتخاب کنید.

ب. در مقابل گزینه Router Password رمز عبور جدید مودم را تایپ کنید.

پ. در کادر مقابل Re-enter to confirm دوباره رمز عبور انتخابی را تکرار کنید.

ت. حال با زدن دکمه Save Settings و سپس کلیک روی Countinue کار تمام است.

از این پس برای ورود به صفحه ادمین باید از رمز جدید استفاده کنید.

نکته: با توجه به اینکه از این رمز به ندرت استفاده می کنید، سعی کنید علاوه بر قوی بودن، به راحتی در خاطرتان بماند و حتی بهتر است آن را در مکان امنی یادداشت کرده و نگهداری کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۵۱
چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۵۱ ب.ظ

منابع ترافیک (Traffic Sources)

یکی از مواردی که در بین صاحبان وب‌سایت ها بسیار پرطرفدار است، دانستن این نکته است که بازدیدکنندگان از چه طریقی وارد وب سایت آنها می شوند. این نکته زمانی بااهمیت تر می شود که شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و بخواهید که در جذب مشتری در وب سایت های مختلف تبلیغ کنید چون با دانستن وب سایت هایی که بازدیدکننده بیشتری را به وب‌سایت شما می فرستند می توانید تبلیغات خود را هدفمندتر در فضای آنلاین قرار بدهید.

بخش Traffic Sources یا منابع ترافیک بخشی است که می تواند به این نیاز شما پاسخ بدهد. شما به کمک این بخش می توانید به آسانی متوجه شوید که ترافیک وب سایت شما به چه صورت است و کاربران با جستجوی چه کلماتی به وب سایت شما رسیده اند.

Traffic Sources شامل دو بخش اصلی Overview و Sources است که در ادامه این درس به توضیح هر یک از این درس ها می پردازیم.

 

Overview
همانگونه که در درس های گذشته نیز با مفهوم کلی Overview آشنا شدید، شما به کمک این بخش می توانید وضعیت کلی بازدیدکنندگان خود را براساس مکانی که آنها به وب سایت شما مراجعه می کنند مشاهده کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۵۱
چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱ ب.ظ

سرویس های پستی و نامه نگاری در نرم افزار Word

ساخت پاکت نامه و قابلیت ادغام پستی
با استفاده از زبانه Mailing در نرم افزار Word می توان عملیاتی مرتبط با سرویس های پست الکترونیکی انجام داد. از سوی دیگر، می توان کاغذ را به شکل «پاکت نامه» ایجاد و چاپ کرد. برای ساخت یک پاکت نامه، باید از زبانه Mailing و از بخش Create گزینه Envelopes را انتخاب کنید. در این صورت، پنجره‌ ای باز می شود که از شما آدرس فرستنده و گیرنده را می خواهد. در بخش Delivery Address، آدرس دریافت کننده و در بخش Return Address، آدرس فرستنده را وارد کنید.

پس از درج آدرس، بر روی گزینه Options کلیک کنید تا تنظیمات بیشتری بر روی پاکت ایجاد شده قرار دهید. در پنجره باز شده و از بخش Envelope size می توان اندازه پاکت را تغییر داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۵۱
چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰ ق.ظ

کار با نرم افزار ادوبى فتوشاپ

در درس پیش نماى کلى نرم افزار فتوشاپ یا  قاب برنامه را به سه بخش تقسیم کردیم. بخش هاى اول و دوم شامل قسمت بالاى قاب و پنجره هاى سمت راست را نامگذارى کردیم و با کاربرد لایه‌ها (Layers) آشنا شدیم. در این درس با بخش سوم یعنى جعبه ابزار Toolbox آشنا مى شویم.

جعبه ابزار یکى از پنجره هائی است که با باز شدن نرم افزار فتوشاپ در سمت چپ قاب برنامه باز مى شود. اگر نمى توانید آن را ببینید، در فتوشاپ CS5 در سمت راست نوار کنترل صفحه، روى کلمه ی ESSENTIALS کلیک کنید تا همه ی بخش هاى قاب برنامه در جاى خودشان قرار بگیرند. اگر از فتوشاپ CS4 استفاده مى کنید لازم است در منوى برنامه روى کلمه ی Window کلیک کنید و در فهرستى که باز مى شود بر روى کلمه ی Workspace و در مقابل آن روى Essentials کلیک کنید.

جعبه ابزار معمولاً در سمت چپ قاب برنامه و به صورت ستونى از نشانه ها (Icons) قرار دارد. با کلیک کردن و گرفتن (Click & Hold) نوار باریک خاکسترى در بالاى این جعبه مى توانید محل آن را تغییر دهید. با دو کلیک بر روى این نوار، این نشانه ها در دو ستون قرار مى گیرند و ارتفاع جعبه کم مى شود.

هر نشانه اى در این جعبه مربوط به یک ابزار است و بعضى نشانه ها مجموعه ی چندین ابزار در یک خانه هستند. اگر نشانگر ماوس (Curser) را روى هر نشانه اى نگاه دارید، اسم آن نشانه همراه با حرفى از الفبا ظاهر مى شود. این حرف میانبرِ (Shortcut) رسیدن به آن ابزار است. با تایپ کردن این حرف روى صفحه کلید (Keyboard)، آن ابزار در دسترس شما قرار مى گیرد و احتیاجى به کلیک کردن روى آن در جعبه ی ابزار نیست. این امکان به سرعت کار شما اضافه مى کند.

به عنوان مثال، حرف V میانبر ابزار حرکت است. هر گاه در میانه ی کار این حرف را بر روى صفحه کلید تایپ کنید، نشانگر ماوس (Curser) شما تبدیل به ابزارى براى حرکت دادن همه یا قسمتى از تصویر مى شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۵۰
چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۳۵ ق.ظ

امنیت در جیمیل

در درس قبلی به بررسی مسائل مربوط به امنیت ایمیل پرداختیم. اما از آنجایی که جیمیل، تمرکز اصلی ما در این دوره  است در اینجا به صورت اختصاصی به ذکر نکاتی درباره امنیت جیمیل می پردازیم. 

تقریبا تمامی اطلاعات مربوط به حساب های بانکی، سایت، وبلاگ ها و حتی اطلاعات و روابط شخصی افراد در ایمیل آنها است، امنیت ایمیل اهمیت ویژه ای پیدا می کند. ایمیل مرکز ثقل تمام زندگی مجازی شما محسوب می شود و یک کاربر جیمیل باید همیشه به دنبال بهترین و جدیدترین روش های امنیتی باشد، تا بتواند زندگی دیجیتال امن و آسوده ای را تجربه کند. جالب اینجا است که بسیاری از نکاتی در این درس به آنها می پردازیم، توسط خود گوگل هم توصیه و تاکید  شده اند.

 

۱- همیشه از ارتباط  SSL یعنی HTTPS استفاده کنید.

این یکی از مهمترین نکات امنیتی جیمیل است که هر کاربر باید آن را بشناسد. استفاده از اچ تی تی پی اس (HTTPS) باعث می شود که نام کاربری، رمز عبور و تمامی اطلاعات شما به صورت کدگذاری شده و امن بین کامپیوترتان و سرور جیمیل رد و بدل شود. چندی است که جیمیل این امکان را به صورت خودکار بر روی همه ایمیل ها فعال نموده. هم اکنون ایمیل تان را باز کرده و آدرس آن را نگاه کنید. اگر این گونه: https://mail.google.com شروع می شود، این قابلیت بر روی آن فعال است. اما اگر به این صورت: http://mail.google.com دیده می شود، همین الان در صفحه "تنظیمات" جیمیل آن را فعال کنید. تفاوت تنها در یک حرف S است.

 

برای فعال کردن اچ تی تی پی اس، به صفحه "تنظیمات" رفته و در برگه "کلی" (General) در قسمت "اتصال مرورگر" (Browser connection) گزینه "همیشه با استفاده از https" را انتخاب کنید و دکمه "ذخیره تغییرات" پایین صفحه را بزنید.

 

نکته: ممکن است در برخی مواقع و مناطق که دولت ها به دلایلی سرویس SSL را محدود می کنند، جیمیل شما با https به راحتی باز نشود. اما انتخاب با شما است: اینکه ارتباط جیمیل تان امن باشد، یا اینکه همیشه به راحتی باز شود!

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۳۵
چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۱۸ ق.ظ

درس هفدهم- جمع بندی

به آخرین درس دوره «جستجوی قوی با گوگل» خوش آمدید!

در این درس می خواهیم به چند نکته ساده اشاره کنیم که پس از پایان رساندن این دوره به کار شما خواهد آمد. اولین نکته آن است که همواره به یاد داشته باشید این دوره تنها سرنخی است تا شما را به یک جستجوگر حرفه ای تبدیل کند و با به پایان رساندن این دوره نباید فکر کنید که هم اکنون استاد بزرگ جستجو در گوگل شده اید!

به عنوان مثال در درس دهم در مورد کاربرد اپراتور صحبت کردیم و به توضیح برخی از آنها پرداختیم. آنچه که باید در مورد اپراتورها بدانید آن است که شما می توانید از ده ها اپراتور به صورت همزمان و بدون محدودیت استفاده کنید و بدین صورت دقت در نتایج جستجوی خود را افزایش دهید. اما هنر استفاده از این اپراتور در زمان و مکان مناسب بر عهده شماست که به مرور زمان آن را یاد خواهید گرفت.

علاوه بر این، آنچه که باید بدانید آن است که جستجوگر گوگل تنها یکی از ده ها سرویس این شرکت بین المللی است، به همین دلیل شما با استفاده از دیگر سرویس های این شرکت و مخلوط کردن آنها با جستجوگر گوگل، می توانید استفاده ای بهینه از جستجوگر گوگل کنید. مثلا شما به کمک نقشه گوگل و امکان مشاهده خیابان (Street View) می توانید اطلاعات خوبی از یک منطقه خاص بدست بیاورید و یا اینکه به کمک جستجو در وبلاگ ها می توانید در میان میلیون ها وبلاگ جستجو کنید.

برای همین به یاد داشته باشید که در زمان جستجو در گوگل، به تعریف کلاسیک جستجو که وارد کردن یک کوئری و مشاهده کردن نتایج آن است اهمیت ندهید و پای خود را یک قدم فراتر گذاشته و با کمک ابزارهای مختلفی که در طی این دوره آنها را به شما معرفی کرده ایم، جستجوی امروزی در گوگل را تجربه کنید.

در پایان این دوره بد نیست که برای با خبر شدن از آخرین اخبار جستجوگر گوگل، هر از چند گاهی به وبلاگ رسمی جستجوگر گوگل سر بزنید و یا آنکه در بخش آموزش جستجوی گوگل یا همان Search Education کمی بگردید و ویدیوهای آموزشی مختلف با موضوع جستجو در گوگل را مشاهده کنید.

تیم درسنامه امیدوار است که این دوره آموزشی برای شما مفید باشد و از خواندن آن لذت برده باشید. فراموش نکنید که این دوره نسخه فارسی، بومی و به روز شده دوره گوگل با همین عنوان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۱۸
چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۱۷ ق.ظ

ضرورت‌های گزارشگری‌ چندرسانه‌ای

براى تهیه یک گزارش چندرسانه اى خوب باید مطمئن شد که عناصر دیدارى و شنیدارى گوناگونى براى آن وجود دارد. این عناصر و پیچیدگی و جذابیت بافت آنها در هم است که گزارشی را برجسته و متفاوت می کند.

در گزارشگری هم مثل داستان نویسی نحوه ی برخورد، نگارش و همگذاری یک گزارش است که آن را خوب یا بد می کند. یکی از دلائل این موضوع وجود عوامل مشترک میان یک گزارش با یک داستان یا فیلم است.

داستان تخیلی خوب ترکیبی است از شخصیت های جذاب و به خوبی توصیف شده، حوادث مهیج، برخوردها، تضادها، رویدادهای پیش بینی نشده و گهگاه خوشی ها یا اندوه های بزرگ. یک گزارش هم به همین عوامل برای جذاب تر شدن و جلب مخاطب نیاز دارد. تفاوت اصلی در این است که گزارش باید در محدوده ی آنچه واقع شده باقی بماند.

مشکل این است که رویدادهای واقعی نقطه ی شروع و جریان و پایان مشخصی ندارند و معمولا ساختار آنها نامنظم است. شخصیت ها در زندگی واقعی الزاما نقش شان را پیوسته و خوب بازی نمی کنند و فاصله ی میان نقش بازی کردن و واقعیت زندگی شان به هم ریخته است.

این آشفتگی در زندگی و در طول زمان قابل درک است، اما در گزارش کردن یک رویداد قابل استفاده و تعقیب نیست. گزارش هم باید مثل داستان تخیلی نقطه ی شروع، جریان و پایان مشخصی داشته باشد. گزارشِ خوب برای بیان غیرمغشوش و قابل درک یک واقعه  باید از روش های داستان پردازی استفاده کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۸:۱۷
دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۲۸ ب.ظ

درس شانزدهم- چند افسانه در مورد گوگل

اگر در اینترنت کمی جستجو کنید، به ده ها شایعه و افسانه در مورد گوگل برخواهید خورد که هیچکدام از آنها درست نیستند و به دلیل عدم اطلاع ممکن است در بین کاربران اینترنت دست به دست شوند. در این درس می خواهیم در مورد چند افسانه و عدم درک درست از سرویس جستجوگر گوگل صحبت کنیم.

 

۱- شما نمی توانید رتبه صفحه بهتری خریداری کنید.
همانگونه که در درس های گذشته گفته ایم، امکان خرید رتبه بهتر برای یک صفحه وجود ندارد و این بدین معناست که هیچ وب سایت، سازمان و ارگانی تحت هیچ شرایطی نمی تواند با پرداخت پول به گوگل، رتبه وب سایت خود را در نتایج گوگل بهبود ببخشد.

 

۲- وجود لوگوی یکی از سرویس های گوگل به معنی تایید آن وب سایت یا وبلاگ نیست.
به احتمال زیاد شما با وب سایت ها یا وبلاگ هایی مواجه شده اید که در آنها بخش هایی مانند دو تصویر زیر وجود داشته باشند:

آنچه که باید در مورد این تصاویر بدانید آن است که ظاهر شدن لوگوی گوگل در وب سایت ها و وبلاگ های مختلف به دلیل استفاده از یکی از سرویس های این شرکت، به معنی مورد تایید بودن آن وب سایت یا وبلاگ نیست.

مثلا در بالا، تصویر سمت چپ به معنی پیوستن به وب سایت مورد نظر از طریق Google Friend Connect است و تصویر سمت راست نیز جستجوگر وب سایت یا وبلاگی است که از نسخه سفارشی آن استفاده می کند به گونه ای که جستجوی شما تنها در آن وب سایت یا وبلاگ صورت می گیرد.

برای همین همواره به یاد داشته باشید که مشاهده لوگوی گوگل در هر وب سایت یا وبلاگ به معنی مورد تایید بودن آن از سوی گوگل نیست.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۲۸
دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۲۶ ب.ظ

امنیت ایمیل - نکات کلی

همه ما حداقل یک ایمیل داریم و استفاده های مختلفی از آن می کنیم. شاید برخی تنها استفاده شان عضویت در گروه های ایمیلی باشد. یا اینکه تنها برای چت از آن استفاده می کنند. خب، ممکن است افراد عضو این دسته ها بگویند: اصلا امنیت ایمیل و توجه آن به چه درد من می خورد؟ قرار نیست اطلاعات خصوصی، مالی و یا کاری خاصی را روی آن داشته باشم و یا از طریق آن چنین اطلاعات حساسی را  ارسال کنم.

تا اینجا حرف این افراد شاید به نظر صحیح بیاید، اما تا به حال به موقعیت های اینچنینی فکر کرده اید: 

۱- فردی به ایمیل تان نفوذ کند و بدون اطلاع شما به دوستانتان ایمیل های مختلفی ارسال کند و آنها را مورد اذیت و آزار قرار داده و اعتماد آنها نسبت به شما را از بین می برد.

 

۲- یکی از دوستان برای شوخی ایمیل شما را هک کرده و به تمامی مکاتبات و گفتگوهای شما با دیگران از طریق چت و ایمیل دست پیدا می کند. اصلا حس خوبی نیست! مخصوصا اگر برای تکمیل شوخی آنها را در اختیار دیگران هم قرار دهد.

 

۳- از برخی گروه های خاص ایمیل هایی دریافت می کنید که دیده شدن آن توسط برخی سازمان ها و افراد چندان به نفع شما نخواهد بود.

 

۴- بدون اینکه شما متوجه شوید، هکر گرامی ایمیل و کامپیوتر شما را هک کرده و از آن برای حملات برنامه ریزی شده به دیگر افراد و یا سایت ها استفاده می کند. وقتی شما متوجه می شوید چه بلایی سرتان آمده که ردیابی مراجع قانونی برای این خرابکاری ها به کامپیوتر شما ختم شده و برایتان دردسر ساز خواهد شد.

 

در این درس به طور خلاصه به برخی نکات ضروری و کلیدی امنیت ایمیل می پردازیم تا با رعایت همین حداقل ها، گام بزرگی در امنیت خود و اطرافیان مان برداریم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۲۶
دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۲۵ ب.ظ

آنتی ویروس ها و انتخاب آنها

تقریبا همه کاربران می دانند که روی سیستم عامل ویندوز نیاز به نصب آنتی ویروس داریم. اما چه آنتی ویروسی؟

نرم افزارهای ضد ویروس زیادی وجود دارند که می توانند کامپیوتر را در برابر ویروس ها حفظ کنند؛ لازم است در انتخاب آنتی ویروس و استفاده از آن، دقت کنیم. چرا که باید آگاه باشیم آنتی ویروسی مناسب است که بتواند علاوه بر حفاظت کامپیوتر در برابر ویروس ها، مصرف حافظه ی کمتر و قابلیت های بیشتری را نیز در اختیار ما قرار بدهد. با توجه به این توصیفات، در ادامه ی این درس به نکاتی در خصوص شناسایی نرم افزارهای ضد ویروس مناسب و قابلیت های مهمی که در اکثر آنها وجود دارد، می پردازیم.

ویروس ها اغلب باعث اختلال در عملکرد کامپیوتر می شوند و برخی نیز با هدف قرار دادن نرم افزارها یا سخت افزارهای خاصی خساراتی را نیز به بار می آورند. البته ویروس تنها یکی از نمونه های بد افزارها است. مالورها (Malwares) انواع مختلفی دارند. ویروس، کرم، تروجان، Backdoor ،Keylogger ،Spyware ،RootKit ،Adware ،ScareWare و... تعدادی از شایع ترین بد افزارهای شناخته شده هستند. در درس آشنایی با بدافزارها با انواع آنها به طور کامل تر آشنا شده اید.

خصوصیات یک نرم افزار آنتی ویروس مناسب

شناسایی هوشمندانه ویروس ها
یکی از قابلیت های اساسی یک آنتی ویروس مناسب، شناسایی ویروس ها است. بسیاری از آنتی ویروس ها، کتابخانه ای از اطلاعاتی را در مورد ویروس های مختلف در خود دارند که برای شناسایی و نابودسازی ویروس های فعلی و حتی برخی ویروس های جدید، به نرم افزار آنتی ویروس کمک می کند. یک آنتی ویروس مناسب، مجهز به موتور هوشمند شناسایی و پاک سازی ویروس های جدید است.

به روز رسانی
همه روزه بد افزارهای جدید و جدیدتری ساخته و منتشر می شوند. به روز رسانی آنتی ویروس، برای پیشگیری از بروز مشکلاتی که این بد افزارها می توانند برای ما به وجود آوردند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس از اینکه ویروسی جدید کشف می شود، شرکت های تولید کننده آنتی ویروس ها در سریع ترین زمان ممکن، بسته های امنیتی مربوط به آن را منتشر و در اختیار کاربران قرار می دهند. آنتی ویروسی که مورد استفاده قرار می دهید، باید در فواصل زمانی کوتاه، با بسته های به روز رسانی کم حجم، آپدیت شود و امکان به روز رسانی خودکار نیز در آن وجود داشته باشد.

دانستن این نکته مهم است زیرا اگر شما آنتی ویروس دارید اما آن را به طور مرتب آپدیت نمی کنید، این کار هیچ تفاوتی با نداشتن آنتی ویروس ندارد. بنابراین یک آنتی ویروس که آپدیت نمی شود در عمل بی فایده است.

توجه: علاوه بر آنتی ویروس، به روز رسانی همه ی نرم افزارهای مورد استفاده و همچنین سیستم عامل در حفظ امنیت و حفاظت از داده ها و اطلاعات شما، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اسکن اطلاعات ذخیره شده در هارد
توانایی پویش و جستجوی سریع همه یا قسمتی از هارد کامپیوتر (فایل ها و پوشه ها) اسکن نامیده می شود. این قابلیت از خصوصیات یک آنتی ویروس مناسب است و فاکتورهای سرعت و دقت را شامل می شود. لازم است که هر از چند گاهی تمامی هارد خود را با گزینه Full Scan که در اکثر آنتی ویروس ها وجود دارد، اسکن کنید. بدین ترتیب فایل های مخرب احتمالی که در پوشه ها و حتی فایل های شما جا خوش کرده اند، شناسایی شوند. اهمیت اسکن در حفظ امنیت و حفاظت از فایل ها و پایداری ویندوز شما، بسیار زیاد است.

صندوقچه ویروس ها یا مکانی برای قرنطینه
در بسیاری از آنتی ویروس های معتبر و کاربردی، امکانی وجود دارد که با استفاده از آن می توان ویروس های شناسایی شده را در مکانی امن قرنطینه کرد. این مکان امن همان Virus Chest یا Quarantine است. تصور کنید که فایل مهمی دارید که با ویروسی ناشناخته آلوده شده است. در صورتی که آنتی ویروس تان فایل مورد نظر را ویروس تلقی کند، هنگام پاکسازی، ممکن است به خاطر ناشناخته بودن ویروسی که فایل شما را آلوده کرده، به جای پاکسازی فایل از ویروس، آن را کاملا پاک نماید. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید فایل مورد نظر را در صندوقچه ویروس ها قرنطینه کنید، به این امید که در آپدیت های بعدی، آن را دوباره چک کرده و احتمالا پاکسازی نمایید.

قابلیت های اضافی و نکات ضروری
علاوه بر قابلیت های اشاره شده، لازم است که آنتی ویروس به خصوصیات اضافی ای نیز مجهز باشد.

سپرهای محافظتی که رفتارها و ارتباطات مشکوک را بررسی می کنند و در صورت مشاهده موارد نامتعارف، بسته به تنظیماتی که اعمال می کنید، اخطار داده یا از بروز اشکال جلوگیری می کنند.

آنتی ویروس را به گونه ای تنظیم کنید که دائما در حالت آماده به کار باشد و با بالا آمدن ویندوز فعال شود. این قابلیت در محصولات مختلف نام های متفاوتی دارد. ممکن است با عباراتی شبیه Realtime Protection و یا Resident Protection نامیده شود.

به طور منظم تمامی فایل های کامپیوتر را برای یافتن ویروس ها اسکن (Scan) کنید. نیازی نیست این کار را هر روز انجام دهید، به خصوص اگر Realtime Protection آنتی ویروس تان را فعال کرده باشید. توصیه می شود حداقل هفته ای یک بار کامپیوتر خود را اسکن کنید.

امکان اسکن در حالت بوت از قابلیت های ضروری یک نرم افزار ضد ویروس است. آنتی ویروس ها با استفاده از این قابلیت توانایی شناسایی ویروس های احتمالی را قبل از شروع به کار ویندوز پیدا می کنند.

گزارش گیری در مورد عملکرد نرم افزار، از قابلیت های اضافی و مهم یک آنتی ویروس قدرتمند به حساب می آیند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۲۵