توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۸۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۰ ب.ظ

درس چهارم- نصب لینوکس

‎در جلسات قبل با فلسفه و مفاهیم نرم افزار آزاد آشنا شدیم و کاربردهای متنوع گنو/لینوکس را دیدیم. حالا موقع مناسبی است برای عملی کردن حرف ها و نصب یک لینوکس دسکتاپ.

‎می دانید که برای شروع باید اول یک توزیع انتخاب کنیم. توزیع ها بسیار متنوع هستند و هر کدام برای هدف خاصی ساخته شده اند. اگر در دنیای لینوکس تازه کار هستید، بهتر است موضوع را خیلی سخت نگیرید و با یکی از توزیع های مرسوم مانند فدورا، اوبونتو، دبیان یامینت شروع به کار کنید. بعدا که دید بیشتری به دست آوردید به راحتی خواهید توانست توزیع های دیگری را نیز محک بزنید و تشخیص بدهید که کدامیک برای شما مناسب تر است.

برای این درس از بین همه توزیع های متنوعی که نام بردیم و حتی گزینه های بسیار خوبی که در دنیای فارسی زبان موجود است (مثلا توزیع گنو/لینوکس آریوس، پارسیدورا و پارسیکس) من توزیع لینوکس/مینت را انتخاب کرده ام چرا بر پایه اوبونتو ساخته شده و در نتیجه تمام مزایای آن (مانند بهینه شدن برای کاربر نهایی و داشتن جامعه کاربری بزرگ)‌ را دارد و همچنین به طور خاص چیزهایی به آن اضافه شده که آن را درست بعد از نصب برای هر کاربر عمومی متناسب می کند (مانند کدک ها و قابلیت پخش فرمت های متنوع).

‎برای شروع به کار، باید یک سی دی لینوکس داشته باشیم تا کامپیوتر را با آن بوت کنیم. ما بعد از ورود به سایت لینوکس مینت، به بخش دانلود وارد شدیم و فایل ایزوی DVD جدیدترین نسخه را دانلود کردیم. سپس آن را روی یک سی دی کپی و سیستم را بوت کردیم.

بسیاری از توزیع ها مرسوم لینوکس های رومیزی، به شکل دیسک های زنده عرضه می شوند. یعنی یک سی دی لینوکس کامپیوتر را به شکل کامل بوت می کند و شما می توانید از لینوکس به شکل زنده و بدون نصب استفاده کنید. اینجا فرصت خوبی است برای محک زدن اینکه آیا از این توزیع خوشتان می آید یا نه. بعد از بوت شدن، کامپیوتر به اینجا رسیده است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۴۰
شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۹ ب.ظ

درس چهارم- سطوح حمایت و مقاومت

حمایت و مقاومت دو مورد از پر کاربردترین مفاهیم در تحلیل تکنیکی هستند. افراد مختلف ایده‌های خاص خود برای تشخیص مناطق حمایت و مقاومت را دارند. پس در ابتدا به مسائل پایه‌ای می‌پردازیم. به تصویر زیر توجه فرمایید:

همان‌طور که مشاهده می‌شود، روند زیگزاگی که به سمت بالا در حرکت است یک وضعیت صعودی را برای قیمت نشان می‌دهد. در چنین شرایطی، هر قله نقش یک سطح مقاومتی را ایفا می‌کند و قیمت برای حفظ روند صعودی خود، هر بار باید مقاومت قبلی را به سمت بالا بشکند.

اما بازار هرگز از نوسان جدا نیست. به عبارت دیگر همیشه صعود و نزول را در امتداد زمانیِ همدیگر داریم و فقط در مواقعی محدود و موقتی، یک نمودار حالت عمودی پیدا می‌کند. بنابراین پس از هر صعود، قیمت به پایین نیز حرکتی خواهد کرد و مناطق سبز رنگ را به عنوان حمایت ثبت می‌کند.

عکس این مورد، درباره روند نزولی صدق می‌کند؛ یعنی در یک روند نزولی هر کف، یک سطح مقاومتی را نشان می‌دهد و هر سقف یک سطح حمایتی را.

در اصل ماهیت هر دوی این سطوح «مقاومت در برابر قیمت» است ولی در هر روند، سطوحی که در برابر روند قرار می‌گیرند مقاومت به حساب می‌آیند و سطوحی که در موقعیت پشتیبانی از روند قرار می‌گیرند، حمایت نامیده می‌شوند. البته به طور عام، به سد در برابر صعود «مقاومت» گفته می‌شود و به سد در برابر نزول «حمایت».

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۹
شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰ ق.ظ

چگونگی بازیابی رمزعبور جیمیل

هر کسی ممکن است بعد از مدتی سر نزدن به ایمیل اش، رمز ورود آن را فراموش کند. یا اینکه ایمیل تان هک شده و توسط جناب خرابکار تصرف شود. در این حالت در کنار یک لیوان آب سرد برای فرو نشاندن عصبانیت، یک دستورالعمل برای بازیابی رمزعبور و بازپس گیری ایمیل می تواند بسیار کارگشا و مفید باشد.

اولین مرحله، جمع آوری اطلاعاتی است که جیمیل برای ریست کردن رمزعبور از شما درخواست می کند. پیشنهاد می کنم این لیست را آماده کرده و همیشه در جای امنی نگه داری کنید، چون همانطور که می بینید، برخی موارد آن را تقریبا هیچ کدام مان حفظ نیستیم و حتی آنها را نمی دانیم! در این مرحله شما باید یک سری اطلاعات از جیمیل خودتان داشته باشید.

۱- به خاطر داشته باشید که کدام یک از سرویس های گوگل تان بر روی این اکانت فعال هستند و از چه زمانی استفاده از آنها را شروع کرده اید. تاریخ ها را به میلادی و به صورت روز، ماه، سال یادداشت کنید. اگر هم مدت زیادی از آن گذشته و در سایت های آن نمی توانید تاریخ را بیابید، آن را با تقریب یکی دو ماه وارد کنید. جیمیل، اورکات، بلاگر، داکس، کلندر، یوتیوب، تاک، ریدر، بوکس، ادورد، آلرتس، نیوز، پیکاسا و… حداقل ۴ مورد به جز جیمیل، اورکات و بلاگر را باید در خاطر داشته باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۵۰
شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۴۹ ق.ظ

مدیریت کارها با استفاده از جیمیل

تا اینجا نکات زیادی در مورد ایمیل آموخته اید. بخش زیادی از آنها برای مدیریت بهتر کارها و امور روزانه بود. اما جیمیل برای داشتن یک زندگی منظم تر ساخته شده است. بنابراین به وسیله ابزارهایش به شما کمک می کند تا کارهای روزانه را هم با آن مدیریت و سازماندهی کنید. منظور از کارهای روزانه می تواند هر چیزی باشد. هر یک از ما در طول روز کارهای مختلفی را انجام می دهیم. هر چقدر بهتر بتوانیم کارهای روزانه و برنامه های بلند مدت مان را مدیریت کنیم احتمال موفق شدن در مسیر مورد نظر بیشتر خواهد بود. اما برای استفاده از سیستم های مدیریت کار، نیاز نیست حتما اهداف بزرگی داشته باشید و مسوولیت های بزرگ به عهده تان باشد. هر کسی با استفاده از این روش ها می تواند تاثیر فوق العاده آنها را مشاهده کند.

به کلمه «کار» یا «تسک - Task» دقت کنید. در این درس آن را زیاد می شنوید. کار می تواند هر چیزی باشد. برای مثال امروز باید برای خرید بیرون بروید. لیست خرید شما شامل: تخم مرغ، خمیردندان و سیب زمینی، «کارهایی» است که باید انجام بدهید. خواندن فصل سوم کتاب درسی ریاضی هم یک کار محسوب می شود. در این درس می خواهیم به طور خلاصه بگوییم که چگونه می توان از جیمیل و امکانات اش برای مدیریت «کارها» استفاده کرد.

دو شیوه برای استفاده از جیمیل جهت مدیریت کارها وجود دارد که هر یک مزایا، معایب و طرفداران خود را دارد. یکی استفاده از فیلترها و لیبل های جیمیل برای لیست کردن کارها است و روش جدیدتر، گزینه Tasks یا "کارها" در جیمیل است که به صورت جداگانه می توانید به مدیریت کارهایتان بپردازید.

استفاده از امکان Tasks جیمیل برای سازماندهی کارها
جیمیل مدتی است که گزینه ای به نام "کارها" را به امکانات خود افزوده است که کمک زیادی به مدیریت کارهای روزانه و همچنین برنامه ریزی های آینده می کند. استفاده از این امکان مطمئنا کمک بزرگی به افزایش کارآیی و کاهش اتلاف وقت خواهد کرد. در اینجا به صورت مرحله به مرحله کار با بخش مدیریت کارهای جیمیل را بررسی می کنیم و در این مسیر تا حدی از روشی به نام جی تی دی (GTD) کمک می گیریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۴۹
جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸ ب.ظ

درس سوم- کاربردهای لینوکس

در دو جلسه اول در مورد نرم افزار آزاد و چهار اصل پایه ای آن صحبت کردیم. همینطور گفتیم که استالمن پایه سیستم عاملی آزاد به نام گنو را گذاشت که بعدها با اضافه شدن هسته لینوکس (که توسط لینوس توروالدز- Linus Torvalds- فنلاندی نوشته شده بود)،‌ تبدیل به یکی از هیجان انگیزترین سیستم عامل های جهان شد.

همینطور با مفهوم توزیع آشنا شدیم و از نمونه های مشهوری مثل دبیان، فدورا و اوبونتو نام بردیم. همانطور که دیدیم توزیع ترکیبی است از برنامه های روی یک سی دی یا دی وی دی که می تواند به شکل صحیح هسته لینوکس، ابزارهای مورد نیاز آن و هر چیز دیگری که برای اجرای یک سیستم ‌عامل لازم است را راه ‌اندازی نموده و اکثرا در صورت درخواست شما آنها را بر روی کامپیوتر نصب می کند. همچنین توزیع ها معمولا رابط هایی برای نصب برنامه های دیگر و همچنین چند برنامه برای انجام راحت تنظیمات دارند. مشخص است که مستقل از اینها، هر توزیع معمولا گرافیک و شکل ظاهر منحصر به فرد خود را هم ایجاد می کند.

سایت دیستروواچ که مرجعی برای بررسی همه توزیع های لینوکس است بیش از سیصد توزیع فعال لینوکس را زیر نظر دارد. هر کدام از این توزیع ها با هدف متفاوتی ساخته‌ شده اند و در این درس سعی می کنیم نگاهی به این اهداف بیندازیم.

 

لینوکس سرور
لینوکس سیستمی مشابه یونیکس است (یا به عبارت صحیح، گنو/لینوکس یک سیستم عامل مشابه یونیکس است) که از ابتدا با معماری یک سیستم عامل امن، چندکاربره و با توانایی های کار در شبکه طراحی شده است. این سیستم عامل به خاطر عضویت در خانواده یونیکس و همچنین پایداری هسته و قدرت غیرقابل رقابتی که ابزارهای گنو به آن می دادند، بسیار سریع تبدیل به یکی از محبوب ترین سیستم عامل های سرور شد. تا قبل از لینوکس بیشترین سهم از بازار شبکه‌ها در دست شرکت ناول بود اما گنو/لینوکس توانست به سرعت سرورهای ناول را که از نظر تکنولوژی نتوانسته بودند به خوبی خودشان را با اینترنتی که داشت همه گیر می شد هماهنگ کنند کنار بزند و به قدرت بلامنازع سرورهای اینترنت تبدیل شود.

تلاش‌های بعدی اپل و مایکروسافت برای ارائه سرورهای مبتنی بر سیستم عامل های خودشان موفقیت چندانی نداشت. حداقل در زمینه سرورهای اینترنتی، یونیکس ها میدان را به طور کامل در دست گرفته بودند و با گذشت زمان و پیشرفت لینوکس و ظهور شرکت هایی مانند ردهت که نسخه های حرفه ای لینوکس سرور به همراه پشتیبانی کامل ارائه می کردند باعث شد لینوکس سهم بیشتر و بیشتری از اینترنت را تصاحب کند. تخمین های فعلی بیش از ۶۰٪ کل اینترنت را متعلق به سرورهای لینوکس می دانند اما باید اضافه کرد که سهم مایکروسافت تقریبا محدود به سرویس دهنده های کوچک است. این روزها تقریبا تمام سایت های مشهوری که می شناسید (به جز سایت Microsoft) توسط لینوکس راه اندازی می شوند (از گوگل تا آمازون تا فیس بوک تا توییتر تا نارنجی تا یک پزشک).

اما دنیای سرورها فقط محدود به اینترنت نیست. اکثر سیستم های پیچیده دیگر دنیا هم با کامپیوترها کنترل می شوند. گنو/لینوکس در این سیستم ها هم نقش بسیار مهمی دارند. تقریبا صد در صد سیستم های مخابراتی جهان روی یکی از انواع یونیکس (و اکثرا لینوکس) پایه گذاری شده اند و با نگاه به جاهای دیگر هم رد پای لینوکس به وضوح دیده می شود؛ از سازمان امنیت ملی آمریکا گرفته تا پایگاه های پرتاب سفینه های فضایی و سیستم های کنترل ترافیک و کنترل پرواز. کمی آنطرف تر هم می شود از کمپانی‌های فیلمسازی نام برد و این واقعیت که اکثر فیلم های مشهوری که دیده اید (از شرک و فرار جوجه ای گرفته تا مردان سیاه پوش و آواتار و ماتریکس و حتی تایتانیک) روی یک مجموعه کامپیوتری لینوکسی ساخته شده اند. گفته می شود که لینوکس تقریبا ۹۵٪ سرورها و دسکتاپ های کمپانی های بزرگ ساخت انیمیشن و جلوه های ویژه هالیوود را در اختیار دارد. همچین کامیپوترهای مین فریم (Main Frame) که سخت افزارهایی بسیار قوی هستند برای کار بر روی داده های عظیم یا محاسبات بسیار حساس و تقریبا به شکل انحصاری توسط شرکت‌های بسیار عظیم یا دولت‌ها خریداری می‌شوند، یکی دیگر از جاهایی هستند که لینوکس به شکل جدی عرضه اندام می کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۸
جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸ ب.ظ

چرخی در آزمایشگاه جیمیل

احتمالا شما هم مانند بسیاری از کاربران، از جیمیل راضی بوده و آن را یکی از بهترین سرویس های ایمیل اینترنت می دانید. اما مدیران جیمیل هنوز ایده های بسیار زیادی برای توسعه و تکمیل امکانات این سرویس در سر دارند. کاربران جیمیل هم پیشنهادهای شان را برای تیم کاری جیمیل می فرستند. کارکنان گوگل هم نظرات و ایده های فراوانی برای بهبود سیستم جیمیل دارند.

در این میان مهمترین موضوع تصمیم گیری بر سر آن است که کاربر از کدامیک از این امکانات و قابلیت های پیشنهادی بیشتر استفاده می کند و برایش مفید و کاربردی تر هستند؟ این انتخاب با سنجش معیارهای فراوانی انجام می شود. اما گاهی هم تصمیم اشتباهی است!

برای همین گوگل اقدام به راه اندازی یک آزمایشگاه برای سرویس جیمیل کرده است. هرگاه نسخه آزمایشی یک قابلیت یا ابزار آماده شود، آن را در این آزمایشگاه قرار می دهند، تا همه شما (به عنوان کاربران جیمیل) تصمیم بگیرید که کدام یک به درد بخور است و چه مواری باید فراموش شوند. هر قابلیتی که با استقبال کاربران روبرو شود، برای گنجانده شدن در آپدیت های بعدی جیمیل انتخاب می گردد.

در این درس به بررسی شیوه فعال و غیر فعال کردن امکانات Gmail Labs و همچنین معرفی برخی از بهترین ابزارهای موجود در آن می پردازیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۸
شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۲ ب.ظ

درس دوم- سیستم عاملی به نام گنو/لینوکس

در درس قبل گفتیم که هکری اسطوره ای به نام ریچارد استالمن در اوایل دهه ۸۰، درس را رها کرد و با ایجاد موسسه ای نرم افزاری شروع به تبلیغ مفهوم آزادی در دنیای کامپیوتر کرد. دغدغه اصلی استالمن این بود که مردم باید کنترل کامل ابزاری که از آن استفاده می کنند را شخصا در دست داشته باشند و بتوانند با بررسی، بهبود و به اشتراک گذاشتن نرم افزارها، در خلق دنیایی بهتر و آزادتر سهیم باشند. مشخص است که این کار باید از پایین ترین لایه نرم افزاری شروع شود: سیستم عامل.

 

سیستم عامل آزاد گنو
همانطور که می دانید کامپیوتر از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده.

سخت افزار عبارت است از هر چیز فیزیکی قابل لمس که در یک کامپیوتر مرسوم شامل نمایشگر، مادربرد، سی پی یو، کارت شبکه، حافظه، کیبورد، ماوس، وسایل ذخیره سازی مانند هارد دیسک و شاید حتی یک چاپگر یا وب کم می شود. این اجزا هر کدام نیاز به راه اندازی و از آن مهمتر ارتباط برقرار کردن با یکدیگر دارند.

در حال حاضر کارت شبکه شما برای ارتباط با اینترنت تنظیم شده، مرورگر یا برنامه ایمیل خود را از روی هارد دیسک اجرا کرده اید، با استفاده از دکمه های کیبورد یا ماوس این متن را بالا و پایین می کنید و ممکن است به شکل همزمان کارت صوتی‌ شما هم مشغول پخش کردن یک آهنگ باشد. کنترل مرکزی تمام اینکارها یا به عبارتی کنترل تمام سخت افزار کامپیوتر شما و برقراری ارتباط بین اجزای مختلف آن، وظیفه سیستم عامل است. در یک لایه بالاتر، سیستم عامل سعی می کند با ایجاد کردن یک محیط گرافیکی و نمایش آیکون ها و دریافت فرمان های بیشتر و دقیق تر از طریق ماوس و امکانات مشابه، ارتباط شما با سخت افزار را تا جایی که می تواند راحت تر و بی دردسرتر کند.

پس به شکل خلاصه، سیستم عامل کلید ورود شما به دنیای سخت افزار و پایه ای ترین نرم افزاری است که هر کامپیوتر برای حتی روشن شدن اولیه باید آن را اجرا کند. اگر این برنامه را در کنترل داشته باشید یعنی سخت افزار در کنترل شما است و در مقابل اگر این برنامه درست کار نکند، کل تجربه کامپیوتری شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

‎به دلیل این اهمیت بالای سیستم عامل در کاربری کامپیوتر، استالمن تصمیم گرفت یک سیستم عامل آزاد بنویسد. سیستم عاملی که هر کس  بتواند برای هر کاری که می خواهد از آن استفاده کند، آن را بهبود بخشد و با دیگران به اشتراک بگذارد. مشخص است که این پروژه‌ ای است بسیار بزرگ که سال های سال طول می کشد اما یک هکر واقعی، هیچ وقت نگران وقت نیست و البته هکرهای واقعی، تنها هم نیستند.

‎استالمن و دیگران اسم پروژه خودشان را GNU گذاشتند که به فارسی می توانیم آن را گِنو تلفظ کنیم. آنها بهترین معماری سیستم عامل موجود یعنی معماری UNIX که در آن زمان بر روی کامیپوترهای بزرگ به شکل تجاری و بسته موجود بود را انتخاب کردند و شروع کردند به نوشتن یک سیستم عامل کاملا آزاد براساس آن معماری پیشرفته. براساس این معماری لازم بود تا این چهار جزء تکمیل شوند:

  • کرنل (Kernel) که هسته اصلی سیستم عامل را تشکیل می داد و از آن انتظار می رفت با شناخت سخت افزارها بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
  • محیط توسعه نرم افزار؛ مانند کمپایلرها و کتابخانه های مختلفی که بقیه باید از آنها برای ساخت برنامه در این سیستم عامل جدید استفاده کنند.
  • دستورات عمومی زندگی روزمره مانند کپی فایل، برنامه هایی برای کارهای گرافیکی، پوسته ای متنی برای صادر کردن این دستورات، ابزارهایی برای فرمت کردن دیسک و... .
  • مستندات؛ راهنماهای سیستم عامل و توضیحات متنی پیرامون آن

‎پروژه گنو به سرعت پیش رفت و سه جزء آخر را با کیفیتی باور نکردنی تکمیل کرد. کیفیت نرم افزارهای آزاد تولید شده برای سه بخش آخر در حدی بودند که بسیاری از سیستم عامل های دیگر (بخصوص یونیکسی ها) شروع به استفاده از آنها کردند. شاید برایتان جالب باشد که در حال حاضر نیز سیستم عامل مک نسخه ده که بر روی کامپیوترهای اپل جدید اجرا می شوند در لایه پایینی دارای یونیکسی است که از ترکیب محصول پروژه گنو و یک هسته آزاد به نام BSD ساخته شده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۰۲
شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۱ ب.ظ

درس دوم- آشنایی با ترکیب بندی (کمپوزیسیون)

ترکیب بندی تصویری، موقعیت و اجزاء نسبت به یکدیگر
اگر بخواهید از کسی عکس بیاندازید، چهره او را در کجای کادر قرار می دهید، وسط، کنار یا قسمتی از صورت او را از کادر خارج می کنید؟ جواب این سوال بستگی به این دارد که آن عکس قرار است برای یک کار رسمی استفاده شود، یا نه می خواهید با کسی که از او عکس انداخته اید شوخی کنید. به یک معنا موقعیت چهره یک فرد در کادر یک عکس بستگی به هدف و پیامی دارد که آن تصویر قرار است منتقل کند.

این مقدمه اهمیت موضوع ترکیب بندی را در زبان تصویری نشان می دهد. شاید بتوان ترکیب بندی را نحوه قرار گرفتن اجزاء مختلف تصویری درون چارچوب (کادر) تصویر تعریف کرد. به این ترتیب در ترکیب بندی اولا کادر تصویر اهمیت زیادی دارد؛ به این معنا که چارچوب تصویر را مستطیل افقی یا عمودی، مربع یا حتی دایره انتخاب کنیم، در انتقال مفهوم تاثیر زیادی می گذارد (شاید موافق باشید که انتخاب مستطیل افقی، به جای مستطیل عمودی برای کادر عکس های معمولی ۳x۴ مناسب نیست). دوم اینکه براساس هدفی که تصویر دارد و پیامی که قرار است برساند، مکان و اندازه مناسب برای هر یک از اجزاء تصویر معنا پیدا می کند. مثلا برای یک عکس پرسنلی که برای مدارک رسمی استفاده می شود، گردی صورت باید کاملا در مرکز تصویر قرار بگیرد و بیشتر سطح تصویر را بپوشاند.

بگذارید برای بیان بهتر مفهوم ترکیب بندی تمرینی ساده انجام دهیم. یک صفحه کاغذ سفید کوچک را بردارید و دورنمای یک منظره طبیعی و آسمانی صاف را تصور کنید. حالا یک دایره سیاه کوچک روی کاغذ بکشید. این دایره چه چیزی است و کجا را برای ترسیم دایره انتخاب کرده اید، وسط، کنار، بالا یا پایین؟ به فرض اگر دایره شما مثلا یک بالون در حال پرواز است، جایی بالای صفحه سمت راست یا چپ مکان مناسبی برای ترسیم آن خواهد بود. حالا دایره دومی را در صفحه بکشید (ممکن است آن را کمی بزرگ تر یا کوچک تر بکشید). جای مناسب برای رسم این دایره کاملا بستگی به محل نقطه اول دارد. همینطور اگر دایره بعدی را به تصویر اضافه کنید، هر بار محل مناسب را در ارتباط با بقیه دوایر و براساس تصویری (یا مفهومی) که در ذهن دارید پیدا خواهید کرد. در نهایت به تصویری که ترسیم کرده اید نگاه کنید. آیا مجموعه دایره ها ترکیب بندی مناسبی را ایجاد کرده و مفهوم مورد نظرتان را (مثلا تعدادی بالون در حال پرواز) می رساند؟

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۰۱
شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ب.ظ

تهیه نسخه پشتیبان از ایمیل ها در جیمیل

تا به حال اطلاعات مهم تان را از دست داده اید؟ چه اتفاقی رخ می دهد اگر یک روز متوجه شوید به هر دلیل تمام ایمیل هایتان را از دست داده اید و دیگر به آنها دسترسی ندارید؟ ممکن است اکانت ایمیل تان هک بشود. شاید بتوانید اکانت جیمیل تان را برگردانید، اما برخی اوقات نفوذگر محترم ممکن است تمامی ایمیل ها و اطلاعات درون جیمیل تان را قبل از سر رسیدن شما پاک کرده باشد. یا اینکه به دلایلی، بیش از ۹ ماه از ایمیل تان استفاده نکرده باشید و خود جیمیل زحمت پاک کردن پیام ها را کشیده باشد. شاید هم به دلیل حواس پرتی برخی ایمیل های مهم را پاک کرده باشید و بعدها به مشکل بر بخورید. اما با داشتن یک نسخه پشتیبان خیال تان راحت است.

برای پشتیبان گیری روش های رایگان متعددی وجود دارد و در کنار آن نرم افزارها و سایت های فراوانی هم هستند که با دریافت مبلغ کمی، این کار را برای تان انجام می دهند. در این درس به برخی از این روش ها خواهیم پرداخت.

مهمترین نکته برای پشتیبان گیری این است که یک برنامه منظم و همیشگی برای این کار داشته باشید. تا بک آپ (پشتیبان) به روز و کاربردی در اختیار داشته باشید.

الف: استفاده از برنامه های بک آپ
۱- برنامه Gmail backup
نرم افزاری رایگان و با قابلیت کاربری ساده است و همان کاری را انجام می دهد که از اسمش پیدا است. تنها کافی است اطلاعات اکانت جیمیل را در اختیارش بگذارید تا تمامی ایمیل های تان را دانلود کند، به صورت امن ذخیره کرده و هر لحظه که لازم باشد آنها را به جیمیل تان برگرداند.  فقط به یاد داشته باشید که این برنامه تنها لیبل های انگلیسی با کاراکترهای [a-z و A-Z و 0-9] را بک آپ می گیرد و قبل از شروع کار با آن باید نام لیبل ها را در جیمیل اصلاح کنید.

این برنامه رایگان تنها برای سیستم عامل های ویندوز و لینوکس تهیه شده است. نرم افزار جیمیل بک آپ را می توانید از وب سایتش دریافت کنید.

۲- برنامه ۲۰ دلاری Gmail Keeper هم تقریبا کاری مشابه جیمیل بک آپ انجام می دهد. با این تفاوت که همه انواع لیبل را به راحتی شناسایی کرده و ایمیل های دانلود شده را در قالب یک فایل زیپ نگهداری می کند. این برنامه همچنین قابلیت پشتیبانی از چندین اکانت جیمیل را دارد و می توانید با رمزگذاری ایمیل های دانلود شده، از آنها به خوبی محافظت نمایید. علاوه بر این، جیمیل کیپر امکان برنامه ریزی برای بک آپ گیری های خودکار و منظم را هم دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۰۰
شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۵۹ ب.ظ

درس ششم- ساخت و کار با فرم ها (پیشرفته)

در درس های قبلی با ساخت فرم آشنا شدیم و دیدیم که چطور می شود داده های فرم را به برگه دیگری انتقال داد.

در درس امروز می خواهیم این کار را به طور پیشرفته تری و با انجام این عمل در یک فایل انجام دهیم. منظور این است که گاهی شما نیاز دارید که داده ها را به برگه دیگری بفرستید اما زمانی هم است که بخواهید در یک برگه این داده ها را گرفته و نسبت به آن واکنشی نشان دهید. مهمتر از داشتن یک برگه یا دو برگه، شیوه واکنش به این داده ها براساس خود داده ها است و این هم می تواند تعریف دیگری از داشتن تارنمای پویا باشد.

 

کار با فرم در یک برگه
منظور از این نوع عملکرد در ساخت فرم، داشتن «فرم» و «بررسی کننده» آن در یک برگه است. این عمل فوایدی در بر خواهد داشت که در ادامه با آنها آشنا می شویم. نکته مهم در داشتن هر دو فاکتور در یک برگه استفاده از یک تابع شرطی برای ارزیابی عملکرد و نحوه کار با آن است. مثلا این تابع انتخاب می کند که داده ها را نمایش دهد یا خود فرم را و این انتخاب را تحت چه شرایطی بگیرد. در زیر به ساختار این تابع شرطی توجه کنید:

if ( /*  فرم ارسال شد */){
//  دستورات بررسی کننده فرم
} else {
//  نمایش فرم
}

همانطور که مشاهده می کنید این شرطی، دو گزینه دارد. نخست اینکه آیا فرم ارسال شده که اگر ارسال شده باشد آن را بررسی می کند و دستورات داخل قطعه ابتدایی را انجام می دهد؛ دوم در صورت عمل ارسال فرم، به سراغ قطعه دوم رفته و فرم را نمایش می دهد. داشتن این شرطی برای ساخت فرم در یک برگه همراه بررسی و نمایش داده ها ضروری است.

 

شرط  «فرم ارسال شد»
اگر یادتان باشد در درس های قبلی فرمی داشتیم که داده ها را به برگه دیگر انتقال می داد، اما چه زمانی این انتقال صورت می گیرد؟

در داخل هر فرم «دکمه ای» با نام ارسال یا  Submit وجود دارد. «اگر فرم ارسال شد» یعنی اگر کاربر دکمه «ارسال» را بعد از پر کردن فرم فشار داد.

مثلا شرط مقابل را در نظر بگیرید:

if ( isset( $_POST['submit'] ) ) {
// دستورات کار با داده های فرم
} else {
// نمایش فرم }

تابع isset( $_POST['submit'] ) بررسی می کند که آیا دکمه ارسال یا Submit فشار داده شده است یا نه. از این تابع برای بررسی انتخاب یا عدم انتخاب دکمه ارسال فرم استفاده می شود.

بهتر است با ساخت فرمی این مفهوم را بیشتر بررسی کنیم. این فرم درست مانند فرم های درس های قبلی است با این تفاوت که از این فن جدید در آن استفاده می کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۳ ، ۲۱:۵۹