توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۴:۱۸ ب.ظ

داستان HTML

اگر بخواهیم داستان طولانی این زبان کدنویسی را به طور اختصار بازگو کنیم، HTML در سال ۱۹۹۰ توسط دانشمند آزمایشگاه فیزیک هسته ای اروپا، آقای تیم برنرز لی ابداع شد. هدف از ابداع اچ تی ام ال آن بود که دستیابی دانشمندان دانشگاه های مختلف به متون تحقیقاتی را آسان تر کند. زیرا هر دانشگاه از برنامه ویرایشگر متن خاصی و شیوه مرتب سازی ویژه ای بهره می برد که استفاده از اسناد تحقیقاتی را در دانشگاه دیگر مشکل می کرد. اما این پروژه به موفقیتی بسیار بیشتر از تصور تیم برنرز لی (پدر وب) دست پیدا کرد. با ابداع HTML وی پایه های وب را به شکلی که امروزه آن را می شناسیم، بنا نهاد.

در حقیقت اچ تی ام ال محصول یک زبان کدنویسی دیگر با نام SGML یا زبان استاندارد تعمیم یافته ویرایش و پیرایش است. SGML سیستم پیچیده و تکنیکی ویژه ای برای ویرایش اسناد بود که به صورت اختصاصی برای انتشار و مدیریت اسناد و مدارک علمی به کار می رفت. این زبان که تیم برنرز لی هم از مبدعان آن بود، به صورت رسمی در آزمایشگاه فیزیک هسته ای اروپا (CERN) مورد استفاده قرار می گرفت. هدف تیم برنز لی از ابداع HTML کمک به افرادی بود که تبحر خاصی در استفاده از SGML نداشتند، اما می خواستند متون و اسناد علمی و فنی را در اینترنت منتشر کنند.

HTML یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه زبانی برای کدنویسی و آماده سازی مطالب برای انتشار اطلاعات (از قبیل تحقیقات دانشمندان) در اینترنت است. آنچه را که هنگام باز کردن یک سایت در اینترنت می بینید، تفسیر و ترجمه مرورگر کامپیوترتان از HTML است.

با HTML چکار می توان کرد؟
اگر قصد دارید یک وب سایت راه اندازی کنید؛ یا می خواهید از برنامه های ساخت وب سایت استفاده کنید؛ یا قصد دارید مطالبی را در سایت های اینترنتی منتشر کنید، مطمئنا دانش اولیه HTML کارهای شما را بسیار ساده تر کرده و سایت و مطلب شما را زیباتر می کند. خوبی اچ تی ام ال در آن است که زبان بسیار ساده ای است و با دانستن تعداد کمی از دستورات آن، می توانید بسیاری از کارهایتان را به خوبی و بدون سردرگمی انجام دهید.

معنی HTML چیست؟
HTML مخفف عبارت Hypertext Mark-up Language یا زبان ویرایش اَبَر-متن است. به این معنی که شما همانگونه که یک متن را با ویرایشگر برای چاپ آماده می کنید (مشخص کردن تیتر و زیر تیتر، شماره گذاری لیست، بولت دار کردن لیست، بولد و کج کردن متن و کارهایی مانند آن)، با کدهای اچ تی ام ال، این کار را برای نمایش در مرورگر انجام می دهید. البته یادگیری خود این زبان، بسیار آسان تر از دانستن و به یاد سپردن نام آن است. پس به این بخش تنها به عنوان یک آگاهی ساده نگاه کرده و ذهن تان را درگیر آن نکنید.

HTML چگونه کار می کند؟
یک فایل HTML حاوی متن، عکس، ویدیو و هر اطلاعات دیگری است که شما می خواهید در یک وب سایت به نمایش بگذارید. کدهای اچ تی ام ال همانند چسب، متون، عکس ها و دیگر اطلاعات را به هم می چسبانند و آنها را در محل صحیح و دقیق مربوط به خود قرار می دهند تا شما صفحه را با شکل و ظاهر درست و مناسب مورد نظر طراح مشاهده کنید.

کدهای اچ تی ام ال که برای به هم چسباندن و نمایش محتوای سایت ها به کار می روند، با نام Tag شناخته می شوند. هر تگ را می توان یک دستور در نظر گرفت که به مرورگر می گوید چگونه باید رفتار کند‌ (مثلا متن ایتالیک، بولد یا زیرخط دار باشد یا اندازه نوشته چگونه باشد). تگ ها با کاراکتر < و > محصور می گردند تا مرورگر بتواند آنها را جدا از محتوای وب سایت تشخیص داده و دچار مشکل نشود.

شیوه انتخاب tagها برای زبان اچ تی ام ال
تگ ها در زبان اچ تی ام ال از عبارات بسیار ساده و معنی دار به شیوه کاملا منطقی انتخاب شده اند. اولین شیوه نامه اچ تی ام ال که توسط تیم برنرز لی منتشر شد، تنها حاوی ۱۲ دستور ساده بود که از زبان SGML اقتباس شده بودند. بسیاری از تگ های اولیه، امروزه دیگر منسوخ شده و عبارات ساده تر و با معنی تری جای آنها را گرفته اند.

یک مثال سریع:
همین درس که مشغول خواندن اش هستید با زبان اچ تی ام ال نوشته شده است. در واقع در اینترنت شما برای هر کاری به این زبان نیازمند هستند. برای مثال اگر بخواهید این قسمت از متن را به صورت بولد (ضخیم) در بیاورید باید از طریق یک تگ اچ تی ام ال این کار را انجام بدهید.

در درس های بعدی بیشتر با تگ ها آشنا می شوید اما بیایید در یک مثال ببینیم که چطور می توان کلمه را بولد کرد؟

کافی است آن را در ویرایشگر اچ تی ام ال به صورت زیر بنویسید:

<b>کلمه ضخیم</b>

که نتیجه کار به این شکل ظاهر می شود: کلمه ضخیم

ساده است نه؟ منتظر درس بعد باشید. تا توضیحات کامل تری در این مورد بیابید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی