توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸ ب.ظ

نوشتن برای وبلاگ

چگونه برای وبلاگ مطلب بنویسیم؟ آیا نوشتن در یک وبلاگ نیاز به تکنیک خاصی دارد؟ آیا نوشتن در اینترنت مانند نوشتن یک کتاب یا مقاله برای ارایه در کلاس است؟ بعضی از وبلاگ‌نویس ها اهمیتی به این مسئله نمی‌دهند و هر طور دلشان بخواهد می‌نویسنددر این درس می آموزید از چه قواعدی پیروی کنید تا برای وبلاگ تان به گونه‌ای مؤثر بنویسید.

 

تمام داستان یک وبلاگ در مورد نوشته های شما استهر قدر وبلاگ تان امکانات مناسب و قالب زیبا داشته باشد، اگر نوشته های آن جذاب نباشد، هیچ گاه خواننده ها را جذب نخواهد کرداول از همه باید بدانید، روش خواندن در وب با دیگر رسانه‌ها متفاوت استخواننده‌ها در وب مطالب را خط به خط نمی‌خوانند بلکه آن‌ها را اسکن می کنند و از بخشی به بخشی دیگر می‌پرندآن‌ها ابتدای پاراگراف ها را نگاه می‌کنند و بعد سراغ پاراگراف بعدی می روندمطالعات نشان می‌دهد که الگوی مطالعه خواننده‌ها در وب به شکل یک حرف انگلیسی است.

در این تصویر نقاط قرمز رنگ مکان هایی است که بیشترین توجه به آن‌ها صورت گرفتهاگر دقت کنید می‌بینید که در یک متن پاراگراف های ابتدایی بیشتر از همه مورد توجه قرار می‌گیردخواننده به ابتدای متن و ابتدای لیست ها توجه می کند و انتهای متن کمتر خوانده می شود.

 

خواننده‌ها در اینترنت به خاطر انبوه اطلاعاتی که با‌ آن مواجه هستند به دنبال پاسخ سؤال شان می گردندآن‌ها وقت ندارند و کم حوصله هستندیک نوشته خوب باید به گونه‌ای باشد تا به سؤالات خوانندگان پاسخ دهدیک نوشته خوب باید به گونه‌ای تنظیم شده باشد تا خواننده در کوتاه ترین زمان ممکن، مفید ترین اطلاعات لازم را دریافت کند و به هدف اش برسد.

 

مخاطب خود را بشناسید:
برای چه کسی وبلاگ می نویسید؟ وبلاگ برای عده‌ای مانند یک دفترچه خاطرات و بسیار شخصی است
آنها برای دل خودشان می‌نویسند و شاید حتی دسترسی به وبلاگ را هم محدود کرده باشنداما عده زیادی هم وبلاگ می‌نویسند تا خوانده شوداگر جزو دسته دوم هستید، باید در ابتدا مخاطب خودتان را بشناسیددر مورد آن‌ها اطلاعاتی جمع آوری کنید و خودتان را جای آن‌ها بگذاریدمخاطب شما چه انتظاری دارد؟ به دنبال چه چیزی می‌گردد و در چه سنی است و چه علایقی دارد؟ مشخص کردن مخاطب تکلیف شما را با خودتان مشخص می‌کند و اجازه می‌دهد تا مطالب بهتری برای آن‌ها بنویسید.

 

موضوع وبلاگ را برای مخاطب مشخص کنید:
اگر در وبلاگ تنها در مورد یک موضوع خاص می نویسید، آن را برای خواننده مشخص کنید
می‌توانید کاری کنید، بیننده با یک نگاه بفهمد، اینجا کجا استاگر در وبلاگ تان به نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی می پردازید، از قالبی استفاده کنید که نشان دهنده این موضوع باشد.اسم وبلاگ هم می‌تواند تا حد زیادی به دادن حال و هوای سینمایی به وبلاگ کمک کندبا قرار دادن چند توضیح و تصویر در صفحه اول وبلاگ تان هر کسی متوجه می‌شود، در چه موردی می نویسید.

 

کوتاه و طبقه بندی شده بنویسید:
نوشتن برای وب مانند نوشتن یک کتاب بلند نیست
از نوشتن پاراگراف های بلند و طولانی پرهیز کنیدسعی کنید متن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنیدبرای هر بخش یک عنوان مجزا داشت باشید تا برای خواننده جذاب‌تر شودبه عنوان مثال به متن همین درس نگاه کنید که به بخش‌های متعددی تقسیم شده استخیلی اوقات می‌توان به جای درج کردن پشت سر هم اطلاعات آن‌ها را به صورت لیست، جدول یا نمودار نشان داداین تکنیک ها متن را بسیار خواندنی تر می کند.

 

اطلاعات را صحیح به هم متصل کنید:
گاهی اوقات می‌خواهید چند متن را با لینک کردن به هم متصل کنید
در چنین وقتی از عنوان مناسب برای لینک ها استفاده کنیدهنوز در وبلاگ های زیادی می‌بینیم که نوشته است: «برای خواندن مطلب اینجا کلیک کنید.» این عبارت متعلق به روزهای اول اختراع اینترنت بود.زمانی که هنوز کاربران نمی‌دانستند برای رفتن به یک لینک باید روی آن کلیک کنندبرای همین لینک ها را به این صورت می‌نوشتند تا بیننده بفهمد باید روی آن کلیک کندشما می‌توانید از یک عنوان مناسب برای لینک ساختن استفاده کنید تا معنی مناسبی داشته باشد.

 

در هر مطلب روی موضوع اصلی تمرکز کنید:
هنگام نوشتن پست به حاشیه نروید و به اصل مطلب بپردازید
فراموش نکنید خواننده‌ها در وب به ابتدای مطلب بیشترین توجه را دارند، بنابراین بهتر است نکات مهم را در همان چند خط اول بگنجانیداگر موضوع مورد نظرتان مهم است مانند روزنامه نگارها عمل کنیدآن‌ها برای نوشتن خبر از روشی به نام هرم وارونه استفاده می کننددر این روش مهم‌ترین نکات مطلب در ابتدا آورده می‌شود و هرچه به پایین می‌رویم مطالب با اهمیت کمتر قرار می گیردبا استفاده از این روش شانس اینکه پیام را به افراد بیشتری برسانید چند برابر کرده اید.

 

ویرایش فراموش نشود:
بعد از نوشتن یک پست نیاز نیست که فوراً دکمه انتشار را بزنید
حداقل یک بار نوشته را از اول تا آخر بخوانیدبه دنبال غلط های املایی، تایپی، نگارشی و اشتباه در جمله بندی بگردید حتماً چندتایی پیدا می کنیدانتشار یک مطلب دارای غلط، تأثیر بدی روی خواننده خواهد گذاشتهنگام ویرایش روی جمله‌ها دوباره فکر کنیدبه یاد بیاورید خواننده‌های وب، متن های بلند و جمله‌های طولانی را دوست ندارند.بنابراین قیچی را به دست بگیرید و هر چه اضافه به نظر می‌آید حذف کنید، تا یک متن اصلاح شده داشته باشید.

 

دیوار کلمات خواننده را فراری می دهد:
پاراگراف بندی مناسب و فضای سفید به خواننده اجازه می‌دهد تا در متن شما تنفس کند
برای مثال تصور کنید تمام پاراگراف های همین درس که می‌خوانید به هم چسبیده باشد و هیچ عنوانی هم نداشته باشدآیا جرأت می‌کنید آن را از اول تا آخر بخوانید؟ وقتی متن را قسمت بندی نکنید و در آن فضا خالی نداشته باشید، مانند یک دژ مقابل خواننده است که از خواندن آن سر باز می زند.

 

سایز متن را مناسب انتخاب کنید و از وسط چین استفاده نکنید:
متنی که با فونت‌های درشت نوشته شده باشد به راحتی قابل خواندن نیست
متن با فونت بسیار ریز هم همین طوررنگی کردن قطعات مختلف متن هم باعث آزار چشم خواننده می‌شود. بهتر است متن را در یک رنگ بنویسیدبعضی‌ها دوست دارند، متن ها را وسط چین کنندبررسی ها نشان داده که چشم انسان در دنبال کردن خطوط وسط چین به مشکل بر می‌خورد و با آن‌ها راحت نیستبنابراین متن های فارسی را تا حد امکان راست چین قرار دهید و انگلیسی را چپ چین کنید.

 

از تصاویر، درست و به‌موقع استفاده کنید:
تصاویر برای زیبا کردن صفحه وبلاگ نیستند
از آن‌ها وقتی استفاده کنید که مفهومی را به مطلب اضافه کندگاهی اوقات آنقدر در استفاده از آن‌ها زیاده روی می‌شود که مطلب اصلی در میان شان گم می شودبعضی وقت ها تصاویر نامناسب سبب می‌شوند، نوشته مانند یک تبلیغ به نظر برسداعصاب خواننده‌ها را با استفاده از عکس‌های متحرک به هم نریزید و فقط در صورتی از چنین چیزهایی استفاده کنید که واقعاً نیاز باشداز انیمیشن ها وقتی استفاده کنید که به رساندن مفهموم تان کمک کندآن‌ها به حجم صفحات شما اضافه می‌کنند و خواننده ها بعد از انتظار طولانی وبلاگ را ترک می کنند.

 

طبقه بندی مطالب:
نیاز به دسته بندی پست ها یکی از اولین سؤال‌هایی است که در ذهن یک بلاگر جدید شکل می گیرد
سرویس های وبلاگ نویسی مختلف هر کدام امکانات متفاوتی را برای طبقه بندی نوشته‌ها در اختیار شما قرار می دهنداما در اینجا با دو تا از رایج ترین و مهم‌ترین آن‌ها آشنا می شوید:

  • طبقه بندی بر اساس دسته های موضوعیاین ساده‌ترین روش برای طبقه بندی استمی‌توانید دسته های موضوعی مختلفی را بسازید و هنگام نوشتن یک پست جدید آن را در یک یا چند تا از این دسته ها طبقه بندی کنیددرست مثل پوشه هایی که ایجاد می‌کنید و کاغذها را بر حسب موضوع در آن‌ها قرار می دهیداین روش ساده و سریع استمعمولاً این امکان را دارید، آن‌ها را در یکی از ستون‌های کناری وبلاگ نمایش دهید و با کلیک کردن روی هر دسته تمام مطالبی که در آن طبقه بندی شده است نمایش داده می شود.

  • برچسب زنیتگ زدن یا برچسب زنی روش جدید تری برای دسته بندی اطلاعات استدر این روش برای هر پست تعدادی برچسب انتخاب می‌کنید و به آن اختصاص می دهیدمحدودیتی در انتخاب و تعداد این برچسب‌ها وجود ندارداما باید بدانید که انتخاب برچسب مناسب یک هنر استوقتی یک پست می‌نویسد با خودتان فکر کنید، کدام کلمات و عبارات هستند که من را به یاد این پست می‌اندازد یا اگر یکی از خوانندگان من بخواهد این مطلب را پیدا کند احتمالاً چه کلمه‌ای را جستجو خواهد کرد؟ این کلمات برچسب‌های شما را تشکیل می دهند.

 

تست نهایی یادتان نرود:
بعد از اینکه مطلب را نوشتید و منتشر کردید حتماً آن را یک بار در وبلاگ مانند یک بیننده بازخوانی کنید
خیلی اوقات اشکالاتی در آن پیدا می‌کنید که هنگام نوشتن و ویرایش در صفحه مدیریت ندیده ایدگاهی اوقات عکس را در سایز اشتباه آپلود کرده‌اید و وقتی آن را در وبلاگ چک کنید، می‌بینید قالب وبلاگ به هم ریخته استتست نهایی چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد اما این اطمینان را خواهید داشت، مطلب شما درست و بدون اشکال منتشر شده است.

امیدوارم از وبلاگ نویسی لذت ببرید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۲۰

نظرات  (۸)

۲۵ اسفند ۹۲ ، ۰۷:۴۷ فرهاد بابایی
استاد گرامی.با سلام.قبلا هم این پرسش را خدمتتان مطرح کرده بودم که موکول شد به بعد.آیا می توانیم عکسی از خودمان را در گوشه ای از وبلاگ قرار دهیم؟چگونه؟من آیتمهای مختلف را بررسی کردم اما به چنین گزینه ای در بلاگ (به راحتی بلاگفا) برنخوردم.لطفا راهنمایی فرمایید.
پاسخ:
سلام
در قسمت تنظیمات / تنظیمات ساده . تصویر را عوض نمایید
اینجا را ملاحظه فرمایید
۲۵ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۰۳ فرهاد بابایی
بسیار سپاسگزارم
۲۲ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۴۱ محمداسکندری
بادرود
استاد در قسمت تصاویر بر روی صفحه وب مشکل دارم. لطفا" راهنمایی فرمایید.
پاسخ:
سلام
سوالتان را متوجه نشدم لطفا واضح تر دقیقا بفرمایید مشکلتان چیست ؟
ضمنا در مورد درج تصویر و صوت و فیلم مطلبی در قسمت اصول وبلاگ نویسی قرار داده شده ، مطالعه بفرمایید شاید مشکل حل شود
موفق باشید
سلام استاد خسته نباشی من هنوز نتوستم وبلاگ بسازم
پاسخ:
سلام
اگر نیاز به آموزش بیشتر هست در خدمتم
سر کلاس مشکلتان را بفرمایید
با سلام خدمت استاد محترم
مطالب را مطالعه کرده و موضوعاتی که زیاد به آنها اهمیت نمیدادم و سعی می کنم در وبلاگ هایم آنها را اجرا کنم
از شما و مطالبتان سپاسگزارم
۲۶ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۲۶ محمد اسکندری
بادرود
استاد مشکل من در درج تصاویر با مراجعه به جزوه و کمک دوستان حل شد، اما در قسمت مربوط به طبقه بندی منظور شما از طبقه بندی موضوعی این است که مطالب بطور کلی یعنی سیاسی ، اجتماعی ....بر روی صفحه وب نمایش داده شد ه و سپس با کلیک بر روی آن ریز مطالب مربوط به هر کدام را مشاهده کرد . لطفا" راهنمایی کنید.
سپاسگزارم
پاسخ:
بسته به اینکه چند مطلب داشته باشید
ممکن است یک مرحله ای باشد یا آبشاری و درختی
بادرود

استاد درمورد طبقه بندی موضوعی آیا فکر نمی کنید این روش ممکن است بیننده را بیشتر جذب کند یا اینکه بالعکس؟ چون احساس می کنم آشفتگی برخی مطالب برای بیننده جالب است. یعنی دسترسی به آن راحتتر است تا اینکه بر روی هر مطلب کلیک کند تا مطالب تابعه آن را پیدا کند. لطفا" راهنمایی کنید.
سپاسگزارم
پاسخ:
سلام
مخاطبها مختلفند
بعضی نظم دوست دارند بعضی بی نظمی
ما در وبلاگمان بی نظم مطلب میگذاریم ولی طبقه بندی هم داریم :-)
باسلام
ازاینکه دیر، ولی توانستم برای شما این پیغام راارسال کنم خوشحالم.
شروع اولم است ولی امید به کلمه ( من می توانم ) امیدوارم میکند
پاسخ:
موفق باشید

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی