توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

مرحله دوم، شاخه دوم: ذخیره فایل HTML با Word و تهیه نسخه‌ای پاب در محیط نرم افزار Calibre
این بخش شامل دو مرحله است. ابتدا باید یک خروجی HTML از فایل doc گرفت و سپس در محیط نرم افزار کالیبره، از فایل HTML یک خروجی ‌ای پاب تهیه کرد. شاید این مرحله کمی باعث طولانی شدن این درس شود. اگر تمایل دارید، استراحتی بکنید و سپس به ادامه درس بپردازید.

۱- ایجاد فایل HTML: بعد از ذخیره فایل متنی با ورد که بهتر است دارای فرمت doc باشد، باید یک خروجی با فرمت HTML بگیریم. برای این کار وارد بخش Save As در نرم افزار Word می‌شویم:

همان طور که در بالا مشاهده می‌کنیم می‌توانید گزینه Web Page را انتخاب کنید که یک خروجی با فرمت HTM به ما می‌دهد (می‌توان برای ذخیره با فرمت HTML به طور دستی یک حرف L کوچک به انتهای HTM اضافه کرد). اما کتاب ما دارای عکس است و نمی‌خواهیم مجبور شویم که بعداً عکس‌ها را جداگانه اضافه کنیم.

گزینه Web Page عکس‌ها را در داخل متن HTML ذخیره نخواهد کرد. بنابراین برای رسیدن به این هدف، در زیر آن گزینه Web Page ،Filtered را انتخاب کرده و سپس فایل را با فرمت HTML ذخیره می‌کنیم:

حالا فایل ما در داخل یک پوشه مجزا به نام HTML که بر روی Desktop خود درست کرده بودیم ذخیره شده است. دقت کنید که فایل HTML به همراه یک پوشه که عکس‌ها داخل آن هستند ذخیره شده و پیشنهاد می‌کنیم عکس‌هایی که داخل فایل doc خود قرار می‌دهید، دارای فرمت JPG باشند.

۲- چک کردن فایل: بعد از ذخیره فایل، ممکن است برخی ناهماهنگی‌ها در فایل HTML شما وجود داشته باشد، بنابراین بد نیست علایمی مثل پرانتز و نقل قول، و نیز حروف و کاراکترهای مختلف را بررسی کنید تا از صحت فایل خود مطمئن شوید و سپس با خیال راحت به ادامه کار بپردازید.

در اینجا کار ما با ورد تمام شده است. حتما نرم افزار کالیبره را از درس ۷ (ابزارهای مورد نیاز نویسندگان) به خاطر دارید. حالا وقت استفاده از آن است. در اینجا یک تصویر از محیط داخلی نرم افزار برای شما آورده‌ایم:

۳- باز کردن فایل html در محیط کالیبره: در این بخش کافی است با انتخاب فایل HTML از بخشOpen  در پنجره ویندوز خود، گزینه The Main Calibre Program را انتخاب کنید:

سپس فایل به کتابخانه کالیبره اضافه می‌شود:

۴- اضافه کرده مشخصات اولیه و عکس روی جلد:‌‌ همان طور که در نوار مربوط به کتاب در محیط کالیبره پیدا است، فایل دارای گزینه‌های مختلفی مثل Author و Publisher است. شما می‌توانید آنها را با کلیک کردن روی هر جای خالی تکمیل کنید:

با کلیک راست بر روی نوار آبی مربوط به فایل، یک تعداد گزینه باز می‌شود که اولین آنها Edit metadata است. با بردن نشانگر بر روی آن بخش دیگری باز می‌شود که گزینه Edit metadata individually در صدر آنها است و برای انجام برخی تغییرات دیگر وارد آن می‌شویم:

در این بخش، پنجره‌ای باز می‌شود که در بخش مرکزی آن گزینه اضافه کردن عکس روی جلد قرار دارد. اگر عکس روی جلد را از قبل در فایل doc اضافه نکرده باشم، در اینجا می‌توان آن را با استفاده از گزینه ‌Browser انتخاب و به فایل اضافه کرد. همچنین در بخش Languages هم گزینه Persian را برای زبان کتاب انتخاب و سپس تغییرات را تایید می‌کنیم:

۵- حذف فضاهای خالی اضافه: در نوار بالایی صفحه اصلی برنامه کالیبره، وارد بخش Convert books می‌شویم و سپس از ستون سمت چپ گزینه Look & Feel را انتخاب می‌کنیم. در اینجا باید گزینه Remove spacing between paragraphs را تیک زد:

تغییر دیگری در این بخش لازم نیست ولی همچنان این پنجره را باز نگه می‌داریم.

۶- شناساندن سر فصل‌ها به برنامه: یادتان هست که در محیط Word کمی سختی کشیدم تا سر فصل‌ها را با فرمت Heading 1 ذخیره کنم؟ در اینجا پاداش آن کار را خواهم دید. در‌‌ همان پنجره Convert books  که از مرحله قبل باز مانده، از ستون سمت چپ وارد بخش Table of contents  می‌شویم. در قسمت پایین این پنجره سه نوار کشیده و خالی هست. کار ما در اینجا با کادر خالی زیر گزینه Level 1 TOC (XPath expression) است:

با کلیک بر روی قلم جادویی سمت راست این نوار خالی، یک پنجره جدید باز می‌شود که دارای سه نوار دیگر است. در نوار اول باید گزینه hرا انتخاب کرد:

حال با تایید این تغییر به پنجره قبلی بر می‌گردیم و همانطور که در تصویر زیر می‌بینید در نوار مورد نظر این کد درج شده: //h:h1

حالا با تایید این تغییرات به پنجره اصلی برنامه بر می‌گردیم. چند ثانیه طول می‌کشد تا کالیبره به ذخیره سازی این موارد بپردازد که در گوشه پایین سمت راست پنجره، فعال بودن برنامه مشخص است:

پس از اعمال تغییرات، با کلیک دو تایی بر روی نوار کتاب، یک پنجره برای مشاهده نمای کلی کتاب و مطالعه آن باز می‌شود:

۷- ذخیره نسخه EPUB: تا اینجا تغییرات لازم برای استاندارد سازی کتاب، در کالیبره انجام شده و می‌ماند ذخیره فایل با فرمت EPUB.

بر روی نوار فایل در پنجره اصلی کالیبره یک بار کلیک می‌کنیم تا آبی شود و مطمئن باشیم که کتاب برای ذخیره سازی انتخاب شده است. در نوار بالای پنجره، گزینه Save to Disk در سمت راست قابل مشاهده است. روی فلش کوچک سمت راست این دکمه کلیک می‌کنیم تا گزینه‌های ذخیره سازی آشکار شوند:

حالا روی گزینه اول کلیک کرده و درایو مورد نظر برای ذخیره فایل‌ها را انتخاب می‌کنیم تا خود کالیبره برای ما به پوشه سازی و ذخیره آنها بپردازد. ۴ فایل در پوشه نهایی ذخیره می‌شوند:

فایل اول دارای فرمت EPUB است. فایل دوم عکس روی جلد است که با فرمت اصلی خود یعنی JPG ذخیره شده است. فرمت فایل سوم OPF است که حاوی Metadata مربوط به کتاب و فایل آخر هم یک فایل فشرده با فرمت Zip است.

می‌توان به طور مستقل از فایل epub استفاده کرد یا حتی با کالیبره فقط همین فرمت را ذخیره کرد و خروجی Zip نگرفت. به هر حال انتخاب با خود ما است ولی کالیبره نسخه Zip را هم در اختیار قرار می‌دهد.

در اینجا کار ما با نرم افزار دوست داشتنی کالیبره به انتها رسیده و می‌توانیم به مرحله بعدی برویم. پیش از آن، یک نمایه از نسخه‌ای پاب که در افزونه EPub – Catalog بر روی مرورگر دسکتاپ موزیلا باز شده را به شما نشان می‌دهیم:

هر چند فایل ‌ای پاب تهیه شده ولی‌‌ همان طور که پیش‌تر ذکر شد، ممکن است فایل دارای ایرادات کوچکی باشد یا بخواهید شخصاً تغییراتی را در نسخه ‌ای پاب انجام دهید. برای این منظور، باید ممنون برنامه Sigil باشیم که در درس آینده به آن می‌پردازیم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی