توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴ ب.ظ

درس سوم- اصول اولیه کار با سیستم عامل اندروید

شما تلفن هوشمند اندرویدی خود را خریداری و آن را آماده کار کرده اید. اکنون نوبت به آن رسیده که بیاموزیم چگونه با یک موبایل اندرویدی کار کنیم.

با کمی گشت و گذار در گزینه ها و بخش های آن مطمئنا اطلاعات زیادی دستگیرتان می شود. اما بگذارید در این درس به برخی از مهم ترین بخش ها و کارکردهای سیستم عامل اندروید اشاره کرده و شیوه کار با آنها را هم توضیح دهیم.

 

Notifications Bar یا نوار آگاه سازی ها
این بخش یکی از مهم ترین عناصر تمایز اندروید با دیگر سیستم عامل های موبایل است که کار با آن را بسیار ساده تر و دلچسب تر می گرداند. نوتیفیکیشن بار در بالای صفحه موبایل اندرویدی تان، کنار آیکون هایی چون وضعیت باتری و شبکه قرار گرفته است. پیام ها و اطلاعات درون این بخش توسط اپلیکیشن های مختلف تولید شده و به صورت یکجا و مرتب در اختیار کاربر قرار می گیرند. این آگاه سازی ها اغلب درباره پیام خطای برنامه ها، اتمام کارها یا نیاز به انجام کاری خاص در برنامه هستند.

شیوه نمایش هم به این صورت است که پس از نمایش کوتاه مدت متن نوتیفیکیشن ها بر روی صفحه موبایل، همه آنها به حالت کشویی در بخش بالایی صفحه جمع و مخفی می شوند. برای اینکه همه آنها را یک جا ببینید، تنها کافی است انگشت تان را در بالای صفحه موبایل قرار داده و به سمت پایین بکشید تا نوار آبشاری آگاه سازی ها باز شود.

 

صفحه های خانگی قابل اصلاح و شخصی سازی
یکی از بزرگترین مزیت های اندروید نسبت به دیگر سیستم عامل های موبایل هم چون iOS امکان شخصی سازی صفحه خانه (Home) است. این سیستم عامل تنها به یک صفحه خانگی (اصلی) اکتفا نکرده و در اکثر موبایل ها ۵ صفحه اصلی را در اختیارتان می گذارد که می توانید ویجت ها و آیکون های میانبر برنامه ها را به سلیقه خود در هر یک چیدمان کنید.

اصلاح و تغییر صفحه خانگی کاملا ساده است. تنها کافی است بر روی بخش خالی از صفحه خانگی یک تپ طولانی داشته باشید. یعنی اینکه انگشت تان را برای مدت زمانی حدود ۱۰ ثانیه بر روی صفحه گذاشته و سپس آن را بردارید تا منوی اضافه کردن میانبرها و ویجت ها باز شود.

این میانبرها می توانند شامل هر چیزی باشند. از آیکون اپلیکیشن ها و بازی ها گرفته تا اطلاعات تماس یک شخص خاص یا بوک مارک برخی سایت ها برای دسترسی سریع به آنها. شما می توانید با دسته بندی صفحات خانگی اندروید خود، هر صفحه را به گروه خاصی از میانبرها یا ویجت ها اختصاص دهید.

تفاوت ویجت ها با میانبر در این است که یک میانبر، تنها لینکی به برنامه اصلی است و هیچ فعالیت و تعامل دیگری ندارد. اما ویجت ها در واقع برنامه های کوچکی با قابلیت تعامل، و دریافت و نمایش اطلاعات هستند. برای مثال یک ویجت آب و هوا مرتبا اطلاعات هواشناسی شهر منتخب شما را از اینترنت دریافت کرده و آنها را بر روی صفحه اصلی به نمایش می گذارد. یا ویجت ساعت، زمان و تاریخ را نشان می دهد. ویجتی مانند فیس بوک هم می تواند آخرین آپدیت های اکانت فیس بوک تان را بر روی صفحه به نمایش بگذارد و برای چک کردن حساب تان نیازی به استفاده از مرورگر یا اپلیکیشن فیس بوک ندارید.

اندروید ویجت های معدودی به صورت پیش فرض درون خود دارد. اما بسیاری از سازندگان موبایل، ویجت های ویژه خود را هم به دستگاه اضافه می کنند و علاوه بر آن می توانید ویجت های مختلفی را از فروشگاه اپلیکیشن اندروید و سایت های مختلف دانلود کنید.

 

کپی و پیست
کپی و پیست در اندروید بسیار شبیه به دیگر سیستم عامل های موبایل است و چندان کارکرد پیچیده ای ندارد. شاید تنها تفاوت آن را بتوان استفاده از آیکون به جای کلمات هنگام انجام این کار، دانست. تنها کافی است انگشت تان را بر روی متنی که می خواهید کپی شود قرار دهید و آن را تا زمان آشکار شدن ذره بین نگه دارید. اکنون دو دستگیره سبز رنگ در اختیار دارید که می توانید کلمات یا جملات مورد نظر برای کپی را هایلایت (رنگی) کنید. حال از منوی کوچکی که در بالای متن قرار دارد، عملیات مورد نظر را انتخاب کنید.

آیکونی که شبیه ورقه های کاغذ است، کل بخش هایلایت شده را درون کلیپ برد کپی می کند. آیکون ذره بین به جستجوی بخش انتخاب شده در ویکی پدیا می پردازد و آیکون آخر هم وظیفه تولید Short URL یا آدرس کوتاه (در صورت هایلایت کردن یک آدرس اینترنتی) را دارد.

 

یکپارچگی با گوگل
همان طور که انتظار می رود، گوگل خدمات و محصولات آنلاین خود را به صورت ادغام شده و یکپارچه با اندروید عرضه می کند و شما برای استفاده کامل از امکانات این سیستم عامل قبل از هر چیز نیاز به یک اکانت گوگل (ایمیل جیمیل) دارید.

اندروید می تواند ایمیل ها، اطلاعات تماس دوستان (کانتکت) و همه زندگی گوگلی تان را به صورت همسان با وب (Sync)، بر روی تلفن عرضه کند. با این کار از این پس تمام اطلاعات تماس، ایمیل ها، یادداشت ها و یادآورهای تقویم و دیگر محتواهای تلفن اندرویدی تان را بر روی اکانت گوگل هم در اختیار خواهید داشت و می توانید از آنها بر روی دیگر ابزارهای اندرویدی تان نیز استفاده کنید.

هنگامی که برای اولین بار از موبایل اندرویدی خود استفاده می کنید، از شما خواسته می شود اطلاعات اکانت گوگل تان را در آن ثبت کنید. اگر این کار را قبلا انجام ندادید، اکنون می توانید با رفتن به بخش Settings و انتخاب گزینه Accounts & Sync این کار را انجام دهید. پس از این کار گوگل به صورت خودکار و دو طرفه اطلاعات حساب تان از جمله شماره های تماس و ایمیل ها را بر روی ابزار اندرویدی و سرور خود سینک و همسان سازی می کند.

 

یکپارچه سازی با دیگر سرویس ها  و برنامه ها
نه تنها سرویس های گوگل به صورت یکپارچه و ادغام شده با اندروید قابل استفاده اند، بلکه خدمات سایت های دیگری را هم با استفاده از اپلیکیشن های ویژه آنها می توان به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار داد. از این موارد می توان به فیسبوک، توییتر، اسکایپ و برخی سرویس های ایمیل اشاره کرد. برای اضافه کردن این اکانت ها نیز همانند بخش قبلی می توان از منوی Accounts & Sync در قسمت Settings استفاده کرد.

این موارد تنها گوشه ای از امکانات گسترده اندروید هستند که در اینجا به آنها اشاره کردیم. البته بسیاری از کارکردهای این سیستم عامل هم کاملا همانند بقیه موبایل ها است و با کمی جستجو، کار با آنها را به راحتی می آموزید. برای مثال کارهایی هم چون شماره گیری، اضافه کردن شماره به لیست دفتر تلفن، جستجو در میان شماره ها، ارسال اس ام اس و... تفاوت چندانی در موبایل های مختلف ندارند و به راحتی قابل استفاده اند.

البته یکی دیگر از بخش های کلیدی اندروید اپلیکیشن هایی هستند که می توان بر روی آن نصب کرده و کارهای جذاب و ویژه ای با آنها انجام داد. در درس «شیوه های نصب برنامه در اندروید»، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی