شروع یک تایپ ساده
در درس قبل آموختیم که چگونه یک سند Word ایجاد کنیم و آن را در کنار دیگر اسنادمان ذخیره کنیم. همچنین با بخش های اصلی نرمافزار Word آشنا شدیم. آموختیم که نرمافزار Word، هشت زبانه اصلی دارد که هر کدام از آنها با زیرمجموعه هایشان، با هدف مشخصی طراحی شده اند.
در این درس با چگونگی درج و ویرایش یک متن برای انجام یک پروژه ساده آشنا خواهیم شد. در حین انجام پروژه، کارکرد گزینه های نخستین زبانه (Home) را بررسی خواهیم کرد.
بعد از ایجاد یک سند Word، اولین چیزی که توجه شما را در صفحه سفید سند جلب می کند، علامت «مکان نما» است که در نخستین تصویر درس قبل، (عدد شماره ۷) با کارکرد آن آشنا شدیم.
از آنجا که نرم افزار Word به صورت پیش فرض برای زبان انگلیسی تهیه شده، باید در ابتدا علامت مکان نما را برای تایپ فارسی از سمت راست به چپ تنظیم کرد.
با استفاده از آیکون «راست چین» که در تصویر زیر مشاهده می کنید، می توان مکان نما را به سمت راست هدایت کرد.
اکنون زبان ویندوز را به حالت «فارسی» تغییر دهید (سمت راست پایین صفحه ویندوز- همچنین می توانید از دکمه های Alt+Shift از صفحه کلید برای تغییر زبان استفاده کنید) و نخستین جمله را تایپ کنید.
نکته ۱: بین هر دو واژه فقط یک فاصله ایجاد کنید.
نکته ۲: پس از آنکه یک جمله کامل را درج کردید و خواستید ادامه متن را در خط بعد بنویسید، از کلید Enter استفاده کنید.
در تصویر زیر دکمه ایجاد فاصله و همچنین دکمه Enter در صفحه کلید نشان داده شده است.
اضافه کردن واژه
همانطور که قبلا اشاره کردیم، علامت «مکان نما» در هر بخشی از سند باشد،
می توان به آن بخش واژه و یا متنی اضافه کرد. برای اضافه کردن واژه به متن،
کافیست با ماوس در محلی که قرار است واژه را تایپ کنیم، کلیک کنیم.
اکنون واژههای مورد نظر را در محلی که مکاننما در آنجا قرار دارد، تایپ می کنیم:
پاک کردن یک واژه
- با استفاده از کلید «Back Space»: برای پاک کردن یک واژه کافی است مکان
نما را در انتهای لغت مورد نظر قرار داده و با فشار دادن کلید «Back Space»
از صفحه کلید، واژه مورد نظر را پاک کنید. این کلید، مکان نما را یک فضا
(Space) به عقب باز میگرداند.
- با استفاده از کلید «Delete»: بر خلاف کلید Back Space که مکان نما را به سمت عقب باز می گرداند و واژه ها را پاک می کند، کلید Delete، تمام واژه های بعد از مکان نما را پاک می کند. اگر در مثال بالا مکان نما را بعد از واژه «افلاطون» قرار دهید، با هر بار فشار دادن کلید Delete، می بینید که حروف بعد از این واژه یک به یک پاک می شوند.
انتخاب، رونویسی و جایگزینی یک واژه یا متن
انتخاب یک متن
برای انتخاب یک واژه یا متن، کافی است مکان نما را در آخرین واژه ای که می
خواهید انتخاب کنید، کلیک چپ کنید و دکمه ماوس را نگه دارید، آن را به عقب
باز گردانید و تا جایی که می خواهید انتخاب کنید، دکمه سمت چپ ماوس را نیز
نگه دارید. پس از آنکه واژه یا متن مورد نظرتان انتخاب شد، دکمه سمت چپ
ماوس را رها کنید:
انتخاب با استفاده از دکمه Shift
یکی دیگر از روش های انتخاب متن (یا بخش هایی از متن) استفاده از دکمه
Shift از صفحه کلید است. برای این کار کافی است مکان نما را به ابتدای واژه
ای که می خواهید انتخاب کنید، تنظیم کنید و سپس دکمه Shift را نگه داشته و
با استفاده از کلیدهای هدایت کننده «بالا، پایین، چپ و راست» از صفحه
کلید، متن را تا جایی که می خواهید، انتخاب کنید. (در صورتی که متن فارسی
تایپ می کنید، باید از کلید هدایت کننده سمت چپ استفاده کنید.)
این شیوه انتخاب، حروف را یک به یک انتخاب می کند و عملیات انتخاب را دقیق تر از ماوس انجام می دهد. در صورتی که کلید هدایت کننده «پایین» را انتخاب کنید، خط به خط متن را انتخاب می کند.
بعد از انتخاب یک واژه یا متن، می توان آن بخش را حذف، رونویسی (Copy) و یا برش (Cut) داد.
برای حذف بخش انتخاب شده، کافی است از کلید (Backspace) یا (Delete)
استفاده کنید. در حال انتخاب یک متن، هر دو کلید، بخش انتخاب شده را حذف می
کنند.
رونوشت (Copy) یک متن
گاهی لازم است واژه یا متنی را از بخشی از سندتان انتخاب، کپی و آن را در بخش دیگری جایگزین کنید.
برای رونویسی (کپی کردن) یک واژه یا متن، ابتدا آن را انتخاب کنید، سپس بر روی بخش انتخابی کلیک راست کنید و از گزینه های موجود، گزینه Copy را انتخاب کنید.
جایگزینی (Paste) یک متن
برای جایگزینی یک متن کپی شده، کافی است مکان نما را در محلی که می خواهید
متن را جایگزین کنید تنظیم و سپس با کلیک راست از گزینه های موجود، گزینه
Paste را انتخاب کنید.
برش (Cut) کردن یک متن
گاهی نیاز است واژه یا متنی را از محلی به محل دیگر منتقل کرد. این عمل را
اصطلاحا بریدن یا (Cut) کردن یک بخش از متن می گویند. روال این کار درست
مانند روال کپی کردن است، با این تفاوت که پس از کلیک راست بر روی بخش
انتخابی، به جای گزینه Copy، گزینه Cut را انتخاب می کنیم.
ملاحظه می کنید که بخش انتخابی به طور کامل حذف شد. اکنون مکان نما را به محل مورد نظر تنظیم کرده و بعد از کلیک راست، واژه یا متن Cut شده را Paste کنید.
استفاده از گزینههای Copy, Cut, Paste در زبانه Home
اگر به گزینه های زبانه Home توجه کنید، اولین بخش، بخشی است به اسم
Clipboard که می توان عملیات رونویسی، برش و جایگزاری را از این طریق نیز
انجام داد.
کافی است واژه یا متنی را انتخاب کنید و با استفاده از گزینه های این بخش، آن را به محلی دیگر منتقل یا جایگزینی کنید.
برگردان و انجام مجدد (Undo and Redo)
Undo
در حین تایپ واژگان در یک سند Word، ممکن است دستوراتی انجام دهید (مثلا
اندازه واژه را بزرگ یا کوچک کرده باشید، یا لغتی را اشتباه نوشته باشید،
یا به متن رنگی زده باشید و...) چنانچه از عملی که انجام داده اید، پشیمان
شده باشید می توانید با استفاده از گزینه Undo که در Access toolbar نمایش
داده شده، تغییر مورد نظر را حذف و آن را به حالت اولیه بازگردانید.
Redo
بعد از آنکه از گزینه Undo برای لغو آخرین دستور انجام شده استفاده کردید،
ممکن است باز پشیمان شوید و بخواهید عملی را که لغو کرده اید مجددا انجام
دهید. در این صورت از گزینه Redo استفاده کنید.
برای یادگیری بهتر این بخش، یک سند Word ایجاد کنید و جمله ای که در تصویر زیر مشاهده می کنید را در آن یک بار تایپ کنید.
سپس کل جمله را انتخاب کرده و در خطوط بعدی جایگزین (Paste) کنید.
اکنون با استفاده از گزینه Undo، یک مرحله به عقب باز گردید. این کار را تا پاک شدن کامل متون ادامه دهید.
سپس با استفاده از گزینه Redo، کلیه جملات حذف شده را به سندتان بازگردانید.
پیدا کردن و جایگزینی یک واژه در سند
برای پیدا کردن یک واژه در سند از گزینه Find در بخش Editing استفاده کنید.
با کلیک بر روی این گزینه پنجره ای باز می شود که می توانید عبارت مورد جستجو را در آن پنجره تایپ کرده و گزینه Find next را کلیک کنید.
نکته: اگر بخش Reading highlight که در تصویر زیر نشان داده شده را انتخاب کنید، واژه مورد جستجو را در تمام متن نشان می دهد. در تصویر زیر واژه «آب» جستجو شده که در همه متن نشان داده شده است.
جایگزینی یک واژه با واژه دیگر
در صورتی که بخواهید به جای یک واژه ای، از واژه جایگزینی در تمام سند
استفاده کنید، باید بر روی گزینه Replace از بخش Editing (زبانه Home)
کلیک کنید.
در این صورت پنجره ای مطابق شکل زیر باز می شود که در بخش Find What عبارت مورد جستجو و در بخش Replace with عبارت جایگزین را تایپ می کنید. سپس گزینه Replace را کلیک می کنید. در این صورت واژه جدید، جایگزین واژه قبلی خواهد شد.