توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۴۱ ب.ظ

انتخاب دوربین دیجیتال

در درس پیش با مفهوم پیکسل آشنا شدیم. در این درس به رابطه ی پیکسل با انتخاب دوربین مى پردازیم.

دوربین هاى دیجیتال هر روز با امکان ارائه ی تعداد بیشترى مگاپیکسل (Mega Pixels) به بازار مى آیند. امروز دوربین هائى با قیمت متوسط این قابلیت را دارند که عکس هائى با تعداد ده مگاپیکسل تولید کنند. براى اینکه بدانیم به دوربینى با چه تعداد مگاپیکسل احتیاج داریم لازم است از اطلاعات درس پیش استفاده کنیم.

اگر حد متوسط رزولوشن براى عکسى که مى خواهیم چاپ کنیم صد و پنجاه پیکسل در اینچ باشد، براى عکسى که عرض آن ده اینچ است، به هزار و پانصد پیکسل در عرض عکس احتیاج داریم. اگر ارتفاع عکس ما هشت اینچ باشد، هزار و دویست پیکسل هم در ارتفاع آن لازم خواهد بود.

با ضرب دو عدد بالا در هم مى توانیم کل تعداد پیکسلى را که در مساحت این عکس وجود دارد محاسبه کنیم. پاسخ این محاسبه یک میلیون و هشتصد هزار پیکسل است.

مگا یعنى یک میلیون. یک میلیون و هشتصد هزار پیکسل مى شود یک مگا و هشتصد هزار پیکسل. بنابراین، براى عکس بالا که اندازه اش تنها هشت در ده اینچ (حدوداً برابر با بیست در بیست و پنج سانتیمتر) است ما به دوربینى احتیاج داریم که حدود دو مگاپیکسل جزئیات در هر عکس ایجاد کند.

هر چه کیفیت و اندازه ی عکسى که مى خواهیم چاپ کنیم بالاتر باشد، به مگاپیکسل بیشترى احتیاج داریم.

از سوى دیگر، اگر عکس هاى ما تنها براى دیده شدن روى صفحه ی کامپیوتر(٧٢ پی پى آى) استفاده مى شوند، احتیاجى به دوربینى با ظرفیت بالا نداریم. با این وجود، بهتر است دوربینى انتخاب کنیم که بیشترین مگاپیکسل را در اختیار ما بگذارد. همیشه مى توان برنامه ی دوربین را چنان تنظیم کرد که عکس هاى کم حجم تری تولید کند اما برعکس این عمل امکان ندارد.

تعداد مگاپیکسلى که یک دوربین در هر عکس ایجاد مى کند تنها یکى از نکاتى ست که موقع خرید دوربین در نظر مى گیریم. کیفیت عدسى، زاویه ی دید عدسى و نوع زوم از نکات مهم دیگر هستند.

انواع دوربین دیجیتال
دوربین هاى دیجیتال را مى توانیم به سه دسته کلى تقسیم کنیم:

۱- دوربین هاى تک لنزى با سیستم آینه هاى بازتاب که در انگلیسى به آنها DSLR مى گویند (حروف اول کلمات Digital Single Lens Reflex).
ساختمان و نحوه ی کار با این دوربین ها به دوربین آنالوگ نزدیک تر است اما به جاى فیلم داراى صفحه ی حساس سى سى دى (CCD) و بعضى هم CMOS هستند که نور را به صورت پیکسل یا دیجیتال ثبت مى کند. هر دو این اصطلاحات نشانگر نحوه ی کار صفحه ی حساس دوربین اند و کاربرد مشابهى دارند. تعداد سى سى دى در صفحه ی حساس دوربین از نکاتى است که موقع انتخاب دوربین باید در نظر داشت.

در مقایسه با دوربین هاى ساده و رایج دیجیتال که به دلیل سهولت استفاده به آنها Point & Shoot مى گویند یعنى هدف بگیر و بردار، دوربین هاى DSLR  دو مشخصه ی اصلى دارند: یکى اینکه به دلیل سیستم آینه هاى درون دوربین، موقع عکس گرفتن، صفحه ی بزرگ نمایش در پشت دوربین خاموش است و مثل دوربین آنالوگ لازم است چشم عکاس از درون پنجره ی بالاى دوربین به سوژه نگاه کند.
دومین مشخصه این است که عدسى این دوربین ها با بدنه ی دوربین یک پارچه نبوده قابل تعویض است. به همین دلیل مى توان از عدسى هاى با کیفیت بالا و با زاویه دیدهاى متفاوت استفاده کرد. این قابلیت مهمى است و به همین دلیل عکاسان حرفه اى بیشتر از این نوع دوربین استفاده مى کنند.

دوربین هاى اس ال آر بزرگتر از دوربین هاى ساده ی دیجیتال هستند و به نسبت وزن عدسى، وزن دوربین هم متغیر است. قیمت آنها هم  به نسبت دوربین هاى ساده بیشتر است.

۲- دوربین هاى ساده و رایج Point & Shoot
این دوربین ها کوچک تر و سبک تر از دوربین هاى اس ال آر هستند و به همین دلیل حمل و کار کردن با آنها آسان تر است و توجه کمترى را جلب مى کنند.

اکثر این دوربین ها یک عدسى ثابت دارند. این عدسى هر چند قابل تعویض نیست اما مجموعه اى از زاویه دیدهاى مختلف را در درون خود جا مى دهد. به این معنى که به شما امکان مى دهد با زوم کردن به عقب از زاویه دید بازترى استفاده کنید و فضاى بیشترى را در عکس بگنجانید، یا، با زوم کردن به جلو از زاویه دید تنگ ترى استفاده کنید که از فضاى اطراف  کاسته به سوژه ی عکس نزدیک مى شود.

در دوربین هاى نه چندان پیشرفته این زوم حدود سه برابر است یعنى سوژه را تا سه برابر بزرگ مى کند و در دوربین هاى پیشرفته تر این زوم به ده تا دوازده برابر هم مى رسد.

دو نوع زوم در دوربین هاى دیجیتال وجود دارد. یکى آپتیکال (Optical)  و دیگرى دیجیتال (Digital). دقت کنید که موقع انتخاب یک دوربین از میان بقیه، توجه شما به میزان زوم آپتیکال باشد و نه دیجیتال.

زوم آپتیکال بدون کاهش از کیفیت عکس سوژه را نزدیک تر و درشت تر مى کند. زوم دیجیتال تنها پیکسل هاى عکس شما را بزرگ تر مى کند که موجب بزرگنمائى سوژه مى شود اما از کیفیت عکس شما مى کاهد.

توجه کنید که زوم کردن به جلو همیشه بهترین عکس را به شما نمى دهد و گاهى مقدار باز شدن عدسى شما هم مهم است. براى عکاسى در فضاهاى کوچک تر یا کم نورتر این باز شدن عدسى مورد احتیاج است. به عنوان مثال اگر مى خواهید از گروهى از آدم ها در محل نه چندان بزرگى عکس بگیرید به زاویه ی باز عدسى احتیاج دارید.

بنابراین دوربینى انتخاب کنید که به شما پائین ترین عدد را براى حداقل زوم و بالاترین عدد را براى حداکثر زوم بدهد.

۳- دوربین تلفن هاى همراه
در گذشته این دوربین ها از کیفیت تصویرى بالا برخوردار نبودند و استفاده از آنها بیشتر به منظور یادداشت برداشتن بود. مثلاً برداشتن عکس از محلى که اتومبیل را پارک کرده اید براى پیدا کردن سریع آن در بازگشت.

امروزه تلفن هاى همراه، مثل تلفن ساخت کمپانى اپل (Apple) که آیفون (iPhone) نام دارد، از کیفیت پیشرفته ی عدسى و رزولوشن بالا براى تصویر برخوردار هستند.

براى گرفتن عکس هاى بهتر با دوربین تلفن هاى همراه  به نکات زیر توجه کنید:

  1. نور بیشتر روى سوژه کیفیت عکس را بهتر مى کند.
  2. نزدیک شدن به سوژه از مقدار زوم کم کرده و تصویر بهترى مى دهد. زوم در این دوربین ها از کیفیت عکس کم مى کند.
  3. سعى کنید دست و دوربین شما کم ترین لرزش را داشته باشد.
  4. عدسى دوربین را پاکیزه و عارى از چربى نگه دارید.
  5. براى همه ی عکس ها از بالاترین رزولوشن ممکن در دوربین استفاده کنید. با توجه به اینکه صفحه ی سى سى دى در این دوربین ها چندان مرغوب نیست، این کار به عکس هاى شما شفافیت بیشترى مى دهد.
  6. همه ی قواعد کمپوزیسیون و راهنمائى هاى درس هاى پیش براى گرفتن عکس هاى بهتر، در مورد این دوربین ها هم کاربرد دارد. آنها را در نظر داشته باشید.

به طور کلى دوربین هائى که از باطرى هاى قابل شارژ مجدد استفاده مى کنند، ارجحیت دارند. هر چند قیمت دوربین هائى که از باطرى هاى یک بار مصرف استفاده مى کنند ارزانتر است اما در دراز مدت هزینه ی خرید باطرى به آن اضافه مى شود.  این باطرى ها دوام بیشترى هم دارند. بهتر است دو باطرى قابل شارژ داشته باشید که در صورت تمام شدن یکى موقع کار، بتوانید دیگرى را جایگزین آن کنید.

عکس هائى که دوربین شما مى گیرد روى کارت حافظه ثبت مى شوند. هر چه گنجایش این کارت حافظه بیشتر باشد، تعداد بیشترى عکس روى آن جا مى گیرد و احتیاج به منتقل کردن آنها به کامپیوتر کمتر است. توجه کنید که علاوه بر گنجایش، سرعت کارت حافظه در ثبت عکس هم مهم است و بر سرعت آماده شدن دوربین شما براى گرفتن عکس بعدى تاثیر دارد.

بهترین کار پیش از خرید دوربین نگاه کردن به تارنماهاى اینترنتى است که دوربین ها را بر مبناى محبوبیت و رضایت مردم از آنها فهرست مى کنند.

این لینک متعلق به یکى از سایت هاى معتبر براى نقد و بررسى وسائل الکترونیکى از جمله دوربین هاى دیجیتال است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی