توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰ ق.ظ

درس اول- سیستم عامل

همانگونه که در مقدمه این دوره گفتیم، این روزها تلفن های همراه و تبلت ها نقش رایانه هایی را بازی می کنند که به راحتی در جیب ما جا می شوند. برای همین این ابزارها مانند رایانه ها از یک سیستم عامل استفاده می کنند که در زبان انگلیسی Mobile Operating System نامیده می شوند و بسته به شرکت تولید کننده گوشی هوشمند یا تبلت، نام سیستم عامل متفاوت است. به عنوان مثال شرکت اپل صاحب سیستم عامل آی او اس (iOS) و گوگل صاحب سیستم عامل اندروید (Android) است.

با این مقدمه بد نیست که نگاهی کوتاه به سیستم عامل های معروف و پرکاربرد در دنیای گوشی های هوشمند و تبلت ها بیاندازیم.

 

آی او اس- اپل (iOS- Apple)
آی او اس سیستم عامل بسته ای (Closed Source) است که هسته اش را سیستم عامل داروین تشکیل می‌دهد. شرکت اپل این سیستم عامل را برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ منتشر کرد و هم اکنون بر روی آی فون، آی پاد، آی پد و دومین نسل از تلویزیون های اپل فعال است. به دلیل ویژگی بسته بودن آی او اس، نصب اپلیکیشن های مختلف بر روی آن تنها از طریق اپ استور اپل امکان پذیر است هر چند با جیلبرک کردن (Jailbreak) می توان بدون مراجعه به اپ استور و از طریق وب سایت های دیگر، اپلیکیشن های مختلف را نصب کرد.

اما شاید بد نباشد به این نکته اشاره کنیم که جیلبرک کردن ای او اس شما را در خطر قرار می دهد و با توجه به عنوان این دوره که «امنیت در گوشی های هوشمند و تبلت ها» است، ما به شما پیشنهاد می کنیم که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی آی فون، آی پد و... خود را جیلبرک نکنید. در ادامه این دوره در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

اندروید- گوگل (Android- Google)
اندروید سیستم عامل باز و آزاد (Free and Open Source) است که براساس لینوکس نوشته شده است. شرکت گوگل این سیستم عامل را برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ منتشر کرد که از آن زمان تا کنون با استقبال خیره کننده ای مواجه شده است و براساس آخرین آمار، ۵۲ درصد از بازار تلفن های همراه را به خود اختصاص داده است.

سیستم عامل اندروید به دلیل ماهیت متن باز بودن آن، توسط شرکت های مختلفی که سازنده گوشی های هوشمند و تبلت هستند مورد استفاده قرار می گیرد و شاید فعال ترین شرکت در این زمینه را سامسونگ دانست که با گوشی های هوشمند و تبلت های گلکسی خود، سهم خوبی را در این بازار به خود اختصاص داده است.

 

ویندوز فون- مایکروسافت (Windows Phone- Microsoft)
ویندوز فون سیستم عامل بسته (Closed Source) است که در سال ۱۳۸۹ توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد. این سیستم عامل که به صورت کامل از نظر ظاهری مجددا طراحی شده است، با تمامی محصولات مایکروسافت مانند اسکای درایو، اکس باکس لایو و... هماهنگی دارد. معروف ترین شرکتی که تاکنون گوشی های هوشمند مبتنی بر ویندوز فون را به بازار عرضه کرده است، شرکت نوکیا بوده است که گوشی هوشمند لومیا یکی از مطرح ترین آنهاست.

این سیستم عامل هر چند که تا حدودی موفق بوده است، اما به دلیل پیکربندی و امکانات محدودی که در اختیار کاربران فارسی زبان و به خصوص ایرانی قرار می دهد، با استقبال خوبی در ایران مواجه نشده است. به همین دلیل، در این دوره آموزشی به این سیستم عامل و جنبه های مختلف آن نخواهیم پرداخت.

سه مورد بالا را می توان مشهورترین سیستم های عامل گوشی های هوشمند و تبلت ها در میان کاربران فارسی زبان دانست هر چند که سیستم های عامل دیگری مانند بادا، بلک بری، سیمبیان و... نیز بر روی گوشی های همراه فعال هستند اما به دلیل آنکه آی او اس و اندروید در میان کاربران فارسی زبان بسیار محبوب اند، تمرکز این دوره آموزشی بر روی این دو سیستم عامل خواهد بود.

به همین دلیل تا پایان این دوره و در طی درس های مختلف، شما تنها با جنبه های مختلف امنیت در ای او اس و اندروید آشنا می شوید. سیستم عامل هایی که در گوشی های هوشمند مانند آیفون و یا سامسونگ گلکسی و تبلت هایی مانند آی پد یا نکسوس ۷ یا ۱۰ به کار برده شده اند.

علاوه بر این اگر تمایل دارید که در مورد سیستم عامل های مختلف گوشی های همراه و تبلت ها بیشتر بدانید، می توانید این مطلب ویکی پدیای فارسی و یا انگلیسی را بخوانید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی