توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۵۴ ق.ظ

درس دوم- کلیات امنیت در گوشی های هوشمند و تبلت ها

با خواندن درس قبل متوجه شده اید که تمرکز این دوره آموزشی بر روی سیستم عامل آی او اس و اندروید است و به همین دلیل اکثر مطالب این دوره آموزشی در مورد روش ها و ترفندهای افزایش امنیت در این دو سیستم عامل است، حال می خواهد این سیستم عامل بر روی آی فون باشد، نکسوس ۷ باشد و یا سامسونگ گلکسی یا آی پد.

اما قبل از اینکه به صورت تخصصی به این دو سیستم عامل بپردازیم، بد نیست که فارغ از نوع گوشی و یا تبلت و سیستم عامل آن، نکاتی کلی که می تواند برای هر گوشی هوشمند و تبلتی کاربردی باشد را بیان کنیم.

 

تنها نگذاشتن گوشی هوشمند و تبلت خود!
اولین و ساده ترین نکته که می توان آن را به تمام گجت ها و ابزاری دیجیتالی و قابل حمل مانند دوربین عکاسی هم نسبت داد آن است که گوشی هوشمند و تبلت خود را به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی تنها نگذارید، حتی در مقابل دوستان صمیمی خود!

شاید با خواندن پاراگراف بالا بگویید که این نکته کاملا بدیهی است، زیرا با تنها گذاشتن گوشی هوشمند و تبلت تان، ممکن است که یک فرد آنها را بدزدد. اما اگر پاسخ درسنامه را بخواهید، باید بگوییم که دزدیده شدن گوشی هوشمند و تبلت شما تنها بخشی از علت بیان این نکته است. بخش مهمتر و بااهمیت تر به این نکته باز می گردد که دستگاه شما حاوی اطلاعات حیاتی و مهمی مانند لیست ایمیل ها و تصاویر خصوصی شماست که با تنها گذاشتن آن، امکان انتشار و لو رفتن آنها را افزایش می دهید! مثلا از کجا معلوم زمانی که برای شستن دست های خود به دستشویی رستوران می روید، گارسون و یا دوست شما مشغول چک کردن ایمیل و یا کپی کردن اطلاعات داخل دستگاه شما نباشد؟!

پس فراموش نکنید که تحت هیچ شرایطی گوشی هوشمند و تبلت خود را تنها نگذارید.

 

به روز بودن سیستم عامل
اگر دوره «مبانی امنیت در کامپیوتر و اینترنت» را خوانده باشید، متوجه شده اید که به روز نگه داشتن نرم افزارها و سیستم عامل رایانه یتان بسیار حیاتی و مهم است. این قاعده در مورد گوشی های هوشمند و تبلت ها نیز برقرار است و شما باید همواره گوشی هوشمند یا تبلت خود را به آخرین نسخه سیستم عامل ارائه شده از سوی شرکت توسعه دهنده آن، ارتقا دهید و آن را به روز نگه دارید.

این کار باعث می شود که حفره های امنیتی احتمالی در سیستم عامل از بین بروند و اطلاعات شما در امنیت بیشتری قرار داشته باشند. در مورد سیستم عامل آی او اس هم باید بر روی این نکته تاکید کنیم که تحت هیچ شرایطی و به هیچ عنوان از نسخه جیلبرک شده استفاده نکنید. علت این پیشنهاد به این نکته باز می گردد که نسخه های جیلبرک شده در بسیاری مواقع دارای حفره های امنیتی زیادی هستند که امکان رصد و جاسوسی بر روی گوشی هوشمند و یا تبلت تان را بالا می برند. دقت کنید که این مورد برای سیستم عامل اندروید نیز صادق است و تا جایی که امکان دارد از روت کردن ابزار اندرویدتان خودداری کنید.

 

انتخاب رمز عبور مناسب و قوی
یکی از ساده ترین روش ها برای افزایش امنیت گجت ها و همچنین حساب های آنلاین تان، انتخاب رمز عبور مناسب و قوی است. رمز عبوری که طولانی و پیچیده، شامل حروف بزرگ، کوچک، عدد و علامت های خاص مانند درصد (٪) و به اطلاعات شخصی شما مانند تاریخ تولد یا شماره تلفن همراه تان مربوط نباشد.

رمز عبور مناسب و قوی این امکان را به شما می دهد که اطلاعات موجود در دستگاه خود را پس از چند بار وارد شدن رمز عبور اشتباه به صورت کامل پاک کنید. در این مورد در درس های آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

دقت در دانلود اپلیکیشن های مختلف
مهمترین ویژگی گوشی های هوشمند و تبلت ها وجود میلیون ها اپلیکیشن مختلف است که جذابیت استفاده از این ابزارها را دو چندان می کند. اما خطری که با ظهور این اپلیکیشن ها، کاربران گوشی های هوشمند و تبلت ها را تهدید می کند، وجود اپلیکیشن هایی است که حاوی بدافزار هستند و خطر جاسوسی و دزدیدن اطلاعات را با خود به همراه دارند.

با نگاهی به اخبار مختلف، به راحتی می توان ده ها اپلیکیشن مخرب را یافت که با روش ها و ترفندهای مختلفی مشغول دزدیدن اطلاعات کاربران بوده اند. مثلا ممکن است یک اپلیکیشن مخرب که حاوی بدافزار است، آدرس ایمیل شما را بدزدد و آن را به اسپمرهای مختلف ارسال کند و یا در حالت بدتر، کلیه های حرکات شما در گوشی همراه یا تبلت تان را زیر نظر بگیرید و نام های کاربری و رمزهای عبور آنها را بدزد!

به همین دلیل، در هنگام نصب هر اپلیکیشن در مورد درستی آن دقت لازم را داشته باشید و تا زمانی که از منتشر کننده آن اطمینان حاصل نکرده اید، آن را نصب نکنید. این نکته را هم بد نیست بگوییم که از نظر امن بودن اپلیکیشن های مختلف، وضعیت اپ استور اپل در مقایسه با گوگل پلی بسیار بهتر است و علت آن به سیاست سخت گیرانه اپل برای تایید یک اپلیکیشن باز می گردد، سیاستی که در مورد گوگل پلی آنقدرها سخت گیرانه نیست.

 

دقت در استفاده از اینترنت بی سیم
در این مورد در دوره «مبانی امنیت در کامپیوتر و اینترنت» صحبت کرده ایم، اما به دلیل اهمیت آن مجددا به آن اشاره ای می کنیم.

به طور کلی در زمانی که شما به اینترنت بی سیم در یک مکان عمومی (مانند کتابخانه، فرودگاه و...) متصل می شوید، آنچه که باید همواره به یاد داشته باشید آن است که از اتصال امن برای رد و بدل کردن اطلاعات مهم و حساس مانند وارد کردن مشخصات حساب بانکی خود و یک آدرس ایمیل و رمز عبورتان اطمینان حاصل کنید.

به همین دلیل در زمانی که وارد حساب بانکی یا ایمیل خود می شوید، باید به یاد داشته باشید که از طریق گواهینامه امنیتی SSL وارد شوید. راه شناسایی این نوع اتصال امن که کلیه اطلاعات رد و بدل شده بین رایانه شما و مقصد را رمزگذاری می کند، دقت به آدرس وب سایت است. اگر آدرس وب سایتی به صورت httpS:// بود، اتصال شما امن است.

علاوه بر این به شما پیشنهاد می کنیم که برای اطمینان بیشتر و محافظت از خود در مکان های عمومی، از اتصال وی پی ان (VPN) استفاده کنید تا امکان دزدیده شدن اطلاعات ارسالی و دریافتی توسط شما از بین برود.

نکته: اگر تبلت یا گوشی هوشمند شما دارای اتصال اینترنت 3G است، به شما پیشنهاد می کنیم که از این اتصال به جای اینترنت بی سیم استفاده کنید.

 

فعال کردن امکان پاک کردن اطلاعات از راه دور
احتمال گم کردن یا به سرقت رفتن هر ابزار قابل حملی وجود دارد و گوشی های هوشمند و تبلت ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. همانگونه که در درس های قبلی اشاره کردیم، هر کاربری چه دلش بخواهد و چه دلش نخواهد، اطلاعات مهم و حیاتی ای را بر روی تبلت یا گوشی هوشمند خود ذخیره می کند. به همین دلیل نیاز به از بین بردن این اطلاعات در زمان گم شدن یا به سرقت رفتن، بیش از پیش احساس می شود.

سیستم عامل های آی او اس و اندروید اپلیکیشن هایی را در اختیار شما قرار می دهند که امکان پاک کردن اطلاعات از راه دور را میسر می کنند به گونه ای که شما به صورت از راه دور می توانید هر آنچه را که بر روی تبلت یا گوشی هوشمند خود ذخیره کرده اید را پاک کنید!

در ادامه این دوره در مورد این اپلیکیشن ها صحبت خواهیم کرد اما تا آن زمان این نکته را در نظر داشته باشید که این امکان به صورت ۱۰۰٪ کاربردی نیست و در صورت خاموش بودن تلفن هوشمند یا تبلت شما، امکان پاکسازی اطلاعات وجود ندارد.

 

پشتیبان گیری از اطلاعات
پشتیبان گیری از اطلاعات در دنیای آنلاین یکی از کارهایی است که باید هر کاربری آن را در برنامه هفتگی، ماهیانه و یا سالیانه خود قرار دهد و هر از چند گاهی از اطلاعات مهم خود یک نسخه پشتیبان داشته باشد. تلفن های هوشمند و تبلت ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و شما باید همواره از اطلاعات خود بر روی آنها یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

خوشبختانه سیستم های عامل آی او اس و اندورید امکانات و همچنین اپلیکیشن ها مختلفی با این هدف دارند که شما به راحتی می توانید توسط آنها این کار را انجام دهید.

نکته: اگر تمایل دارید که در مورد پشتیبان گیری اطلاعات بیشتری کسب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که در دوره «مبانی پشتیبان گیری از اطلاعات» درسنامه شرکت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۹

نظرات  (۲)

سلام.
با مطلب و سوالی در مورد خادمین شهدا به روزیم.

تقاضا ددارم حتما سر بزنید و نظر بدید

التماس دعا

یا زهرا
۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۵۲ مرضییه امینی ابیانه
با سلام و احترام من مدت زیادی است که تبلت دارم و گوشی اندروید اما مطالب شما را نمیدانستم ممنون بابت مطلب خوب و مفیدتان

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی