توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸ ق.ظ

پس زمینه ی عکس

موقع گرفتن عکس بیشتر حواس ما به سوژه است و ممکن است از توجه به پس زمینه یا Background عکس غافل شویم در حالیکه پس زمینه نقش مهمى در بیان عکس ایفا مى کند. اولین قدم در ایجاد پس زمینه مناسب در عکس توجه به آن است.

پس زمینه در عکاسى، مثل بوم یا کاغذ در نقاشى، خود بخشى از تصویر است و عناصر تصویر روى آن قرار مى گیرند. اگر این پس زمینه شلوغ باشد بیننده متوجه موضوع عکس نخواهد شد. شلوغى پشت عکس را در زبان عکاسی می‌شود به هیاهویی تشبیه کرد که مانع رسیدن صدای ما به گوش مخاطب شود.

پس زمینه آرام و مناسب موجب مى شود نگاه بیننده به سرعت متوجه ی سوژه ی عکس شود. در عکس زیر، عکاس با استفاده از زاویه ى سر بالا براى دوربین، شلوغى شهر و ساختمان هاى اطراف را حذف کرده تا بر زمینه ی آرام آسمان، نقش آتش بازى و فرم برج ایفل تنها عناصر عکس باشند.

اما سوژه ی مورد نظر ما همیشه در جاى مناسبى قرار ندارد و براى ایجاد پس زمینه بهتر، گاهى لازم است عکاس تغییراتى ایجاد کند.

براى تغییر پس زمینه موقع عکس گرفتن راهنمائى هاى زیر مى توانند مفید باشند:

  1. سوژه ی عکس را به جاى دیگرى ببرید که امکان استفاده از پس زمینه ی بهترى را به شما بدهد.
  2. جای دوربین را تغییر دهید. از پنجره ی دوربین به سوژه ی عکس نگاه کنید و آرام در اطرافش بچرخید. سعى کنید از زاویه هاى متعدد به سوژه نگاه کنید. خواهید دید که با حرکت دوربین پس زمینه تغییرمى کند. با نزدیک یا دور شدن به موضوع مى توانید آنچه را در عکس مى آید کنترل کنید.
  3. تغییر زاویه ی دوربین مى تواند آنچه را در پشت سوژه دیده مى شود تغییر دهد. اگر شخصى در اتاق شلوغى ایستاده، مى توانید با بالا بردن دوربین و گرفتن عکس از بالا یا پائین آوردن آن و گرفتن عکس از زیر، اشخاص دیگر را از کادر عکس حذف کنید.
  4. با نزدیک شدن به سوژه یا زوم کردن عدسى به طرف آن مى توانید آنچه پس زمینه را شلوغ کرده از عکس حذف کنید و کادر عکس را با سوژه ی مورد نظر پر کنید.
  5. اگر امکان تغییر جاى دوربین یا جاى سوژه را ندارید، با استفاده از عدسى هائى که عمق میدان کمى ایجاد مى کنند، وضوح عکس را بر سوژه متمرکز کرده و آنچه در پس زمینه است را از وضوح خارج کنید.

عدسى هائى که زاویه ی بسته تر دارند یا زاویه ی آنها متغییر است (زوم) براى این کار موثرند. عمق کمى که این عدسى ها در عکس ایجاد مى کنند موجب مى شود زمینه ی عکس کاملاً غیرواضح و آرام شود.

اگر امکان تغییر عدسى را ندارید مى توانید با باز کردن دریچه ی عدسى که به آن Aperture گفته مى شود از عمق میدان عکس خود کم کنید. متوجه باشید که اندازه ی این دریچه نسبت معکوسى با سرعتِ گرفتن عکس یعنى Shutter Speed دارد. هر چه دریچه بازتر باشد سرعت بیشتر و هر چه دریچه تنگ تر، سرعت کمتر.

گاهى هم پس زمینه ی عکس خود موضوع عکس است. در این صورت باید هوشمندانه از آن در کمپوزیسیون استفاده کرد. عناصر عکس را چنان بچینید که اهمیت پس زمینه نمایان باشد. درعکس زیر زنى در رودخانه گنگ در هندوستان به دعا مشغول است. به دلیل اهمیت رودخانه که زن را احاطه کرده، عکاس از بالا عکس را گرفته تا رودخانه سطح عکس را پر کند و بخش عمده اى از فضاى تصویر به آن اختصاص داده شود.

تعیین اینکه پس زمینه عکس شما چه باشد در داخل یک استودیوى عکاسى بسیار آسان تر است. پرده ی بلندى که در استودیوهاى عکاسى از سقف آویزان شده و به عکاس امکان استفاده از رنگ ها و نقش هاى مختلف را براى پس زمینه مى دهد از لوازم اولیه ی استودیو است. شما هم می توانید با همراه بردن پارچه یا کاغذى که به اندازه ی کافى بزرگ باشد به محل عکسبردارى و آویزان کردن آن پشت سر سوژه، پس زمینه ی بهترى براى عکس هایتان ایجاد کنید.

براى به کار بردن هر یک از راهنمائى هاى بالا، لازم است ابتدا ذهن عکاس به اهمیت پس زمینه ی عکس حساس شود. براى تمرین این حساسیت، از سوژه ی مشابهى ده عکس با پس زمینه هاى متفاوت، زاویه هاى متفاوت دوربین و فاصله هاى متفاوت با دوربین بگیرید. انتخاب کنید کدام عکس بهترین پس زمینه را دارد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی