توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۲۶ ب.ظ

چرا جیمیل؟ اصول کلی

همه شما کار با سرویس های ایمیل را کمابیش بلد هستید و می توانید وارد اکانت تان شوید، ایمیل بفرستید و بخوانید، پاسخ دهید و پاک کنید. پس در این درس به جای این حرف ها اول سراغ این موضوع می رویم که اصلا جیمیل چیست و چرا جیمیل! آنگاه در دروس بعدی به برخی از مهمترین کاربردها و امکانات آن می پردازیم.

جیمیل چیست؟

باید ۳۱ مارس ۲۰۰۴ میلادی را در تقویم بشری ثبت کرد. در این روز گوگل از سرویس ایمیل تحت وب خود رونمایی کرد. جیمیل هنوز نسخه بتا بود و فقط در صورت دعوت شدن از سوی یکی از دارندگان این سرویس، قادر به عضویت در آن بودید. در زمانه ای که همه سرویس های ایمیل رایگان فقط بین ۵ تا ۱۰ مگابایت فضا در اختیارتان می گذاشتند، جیمیل شما را در یک دریاچه یک گیگابایتی غوطه ور می کرد. و حالا هم یکی از بزرگترین، کاربردی ترین و امن ترین سرویس های ایمیل جهان است.

 

چرا جیمیل؟

به این سوال به طور خلاصه پاسخ می دهیم. چون محیط کاربری آسان و خوش دستی دارد. چون رایگان و دارای امکانات بسیار زیاد است. چون می تواند دیگر سرویس های ایمیل شما را به راحتی مدیریت کند. چون قابلیت لیبل زنی، فیلتر و جستجوی بی رقیبی دارد. چون یکی از امن ترین سرویس های ایمیل است. نگران نباشید با جزییات تمام اینها در درس های آینده به طور کامل آشنا می شوید.

 

خود گوگل چند دلیل را برای این انتخاب ذکر می کند که به گمانم جای حرفی باقی نمی گذارد:

۱- اسپم کمتر: هیچ یک از شما ایمیل های تبلیغاتی و اسپم را دوست ندارید. گوگل هم آنها را دوست ندارد. پس جیمیل آنها را قبل از اینکه به inbox تان برسند، توسط تکنولوژی اختراعی ویژه ای فیلتر می کند. 

 

۲- جستجو: باکس جستجو در جیمیل همیشه دم دست تان است، تا دقیقا آنچه را که می خواهید در اختیار تان بگذارد.

 

۳- نمایش تمامی مکاتبات: پیام ها به همراه همه ایمیل هایی که قبلا به صورت Reply رد و بدل شده اند در یک گروه قرار می گیرند. پس همیشه می توانید تمامی روند گفتگو و مذاکره تان را یکجا در اختیار داشته و بررسی کنید.

 

۴- چت داخلی: تنها با یک کلیک و بدون نیاز به برنامه اضافه ای، می توانید از امکانات جی تاک (چت جیمیل) استفاده کنید. با هر یک از افراد لیست تماس تان چت کنید و حتی با ویدیو چت تماس تصویری داشته باشید.

 

نکته: هم اکنون این امکان گوگل به هنگ اوت (Hangout) تغییر نام پیدا کرده است و شما می‌توانید به کمک هنگ اوت از امکانات چت استفاده کنید.

 

۵- همیشه همراه شماست: همه جا به ایمیل تان دسترسی دارید. تنها به یک ابزار کوچک برای اتصال به اینترنت نیاز دارید. فرقی هم نمی کند چه مدل موبایل و یا تبلت و یا لپ تاپی استفاده می کنید. حتی با برخی دستگاه های صوتی پرتابل (مانند آی پاد تاچ) هم می توانید ایمیل های تان را چک کنید.

 

۶- فضای تقریبا بی پایانی در اختیار دارید: همین الان که من این خط را می نویسم شما بیشتر از ۷ گیگابایت فضای خالی در ایمیل تان در اختیار دارید که لحظه به لحظه هم بیشتر می شود. فکر می کنید برای شما کم است؟ خب، با هزینه پایینی هر میزان فضا که لازم دارید خریداری کنید!

 

۷- اولویت بندی inbox: به صورت خودکار ایمیل های مهم تان از بقیه محتوای اینباکس جدا می شوند تا تمرکز کاری تان فقط روی آنها باشد.

 

۸- امنیت: درست همانند سایت بانک ها و مراکز اقتصادی مهم، جیمیل از سیستم امنیتی HTTPS استفاده می کند تا امنیت ایمیل شما حفظ شود. همچنین متخصصان گوگل دائما در حال کار بر روی قابلیت های امنیتی جدید برای سرویس ایمیل شان هستند که در بخش امنیت به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

 

۹- رایگان! همه این امکانات و بسیاری قابلیت های دیگر کاملا رایگان در اختیار شما هستند.

 

۱۰- پشتیبانی از زبان فارسی: چندی است جیمیل امکان فارسی سازی محیط کاربری خود را برای کاربران فارسی زبان فراهم آورده است.

 

چگونه با جیمیل کار کنیم؟

در این قسمت به صورت خلاصه به برخی بخش های مهم و شیوه کار با این سرویس ایمیل می پردازیم. ممکن است این موارد برای شما بدیهی و پیش پا افتاده به نظر برسند. اما مطمئن هستم که نکات جالب و آموزنده ای در میان آنها خواهید یافت.

 

۱- اول از همه باید ثبت نام کرده و یک اکانت برای خودتان بسازید. جیمیل برای این کار به نام، نام خانوادگی، نام کاربری و رمزعبور انتخابی نیاز دارد. نام کاربری باید غیر تکراری باشد و هیچ کس دیگری قبلا آن را در جیمیل ثبت نداده باشد.

همچنین باید سوال امنیتی و جواب آن را هم با دقت انتخاب کرده و به یاد داشته باشید، تا در صورت فراموشی رمزعبور، بتوانید آن را بازیابی کنید. البته در صفحه ثبت نام باید با قوانین و شرایط کاری جیمیل هم موافقت کنید.

 

هنگام ثبت نام ممکن است گوگل یک مرحله تایید تلفنی از شما بخواهد. برای این کار یک شماره تلفن از شما گرفته می شود و گوگل با شما تماس میگیرد و یک نرم افزار اتوماتیک کدی را برای شما می خواند که باید آن را در فرم تایید ثبت نام وارد کنید تا اکانت شما فعال شود. نگران نباشید گوگل شماره تلفن های ایران را هم پشتیبانی می کند و می توانید اکانت خودتان را از این طریق تایید کنید. فقط فراموش نکنید که اگر از ایران اقدام به ساخت اکانت می کنید و نام کشور را ایران انتخاب کرده اید، کد کشور +98 را ابتدای شماره تلفن قرار بدهید.

 

همانطور که گفتیم در فرم ثبت نام باید یک سوال امنیتی انتخاب کنیم که انتخاب صحیح آن بسیار اهمیت دارد. یک سوال امنیتی خوب باید این خصوصیات را داشته باشد:

 

- به راحتی به خاطر سپرده شود و یادآوری آن هم ساده باشد، به طوری که حتی طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده آن را فراموش نکنید.

- سؤالی باشد که بتوان جواب‌های مختلفی را برای آن تصور کرد. سؤالی با ۱۰۰۰ جواب ممکن که فقط یکی از آن‌ها درست باشد چطور است؟

- سوالی نباشد که در جاهایی مانند فیس بوک، کلوب، اورکات و امثال آن و یا در مصاحبه یا نظر سنجی به آن پاسخ داده باشید.

- جوابش در یک یا دو کلمه خلاصه شود.

- هرگز تغییر نکند. (مثلاً نام دوست دختر/ پسر فعلی تان اصلاً انتخاب مناسبی نیست!)

 

 

۲- اکنون بهتر است قبل از هر کاری محیط جیمیل مان را فارسی کنیم تا کار با آن ساده تر گردد. برای این کار بر روی دکمه Settings در قسمت بالا و سمت راست جیمیل انگلیسی کلیک کنید. از منوی آبشاری باز شده گزینه settings را انتخاب کنید تا به بخش تنظیمات گوگل منتقل شوید.

 

شما اکنون در تب General بخش تنظیمات جیمیل هستید. اولین گزینه این برگه Language است. در منوی آبشاری جلوی عبارت Gmail display language به دنبال Persian گشته و آن را انتخاب کنید.

بهتر است همین جا امکان پشتیبانی از متون راست چین را هم به جیمیل خود اضافه نمایید. پس دکمه رادیویی کنار عبارت Right-to-left editing support on را انتخاب کنید.

 

حال به پایین صفحه رفته و روی دکمه Save Changes کلیک کنید تا تغییرات مورد نظرتان اعمال شوند.

 

جیمیل با باز کردن پنجره ای از شما سوال می کند که می خواهید فارسی را به زبان پیش فرض تمام سایت های گوگل تبدیل کنید؟ اگر علاقه دارید که تمام محیط های گوگلی را به فارسی ببینید، گزینه Yes را انتخاب کنید. در غیر این صورت با انتخاب گزینه No، تنها به فارسی سازی جیمیل اکتفا کنید.

و پایان داستان جیمیل انگلیسی، از این پس محیط کاملا فارسی جیمیل در اختیار شما است.

 

۲- حال دریافت و ارسال ایمیل را  شروع کنید. برای ارسال ایمیل جدید بر روی لینک Compose Mail در سمت چپ صفحه (در جیمیل فارسی بر روی لینک "نوشتن" در سمت راست صفحه) کلیک کنید. با این کار صفحه ای باز می شود که به سادگی موضوع، پیام و گیرنده را می نویسید. در صورت لزوم فایل هایی را پیوست می کنید (Attach a file) و در آخر تنها کافی است دکمه Send یا "ارسال" را بزنید.

 

۳- ایمیل های دریافتی را بخوانید. پوشه های مجزا برای ذخیره و نگه داری آنها ایجاد کنید. برای اینکار وقتی ایمیل را باز کردید بر روی منوی آبشاری Labels (برچسب ها) کلیک کنید. عبارت Create New (ایجاد برچسب جدید) را برای ساخت پوشه جدید انتخاب کرده و نامی را به آن اختصاص دهید.  برای قرار دادن ایمیل های بعدی در پوشه های خاص، بعد از باز کردن هر کدام بر روی همین منوی آبشاری کلیک کرده و نام پوشه مورد نظرتان را از لیست انتخاب نمایید. سپس با دکمه Archive (بایگانی) ایمیل را بایگانی کنید. به همین راحتی ایمیل از inbox (صندوق ورودی) به پوشه مورد نظر منتقل می شود.

 

۴- ایمیل های مهم را با ستاره علامت گذاری کنید. در صفحه اینباکس، سمت چپ هر کدام از ایمیل ها یک ستاره تو خالی وجود دارد. با کلیک بر روی آن، ستاره زرد توپری ظاهر می شود.  حال علاوه بر اینکه این ایمیل ها در اینباکس کاملا مشخص اند، با مراجعه به لینک Starred در منوی سمت چپ صفحه (لینک "ستاره‌دار" در منوی سمت راست جیمیل فارسی)، می توانید تمام ایمیل های ستاره دار را یکجا ببینید.

 

۵- پوشه های Spam (هزنامه) و Trash (حذف شده‌ها) را خالی کنید. بر روی هر کدام از این پوشه ها کلیک کرده و گزینه Delete (حذف) را در بالای آنها انتخاب کنید. البته در صورت خالی نکردن این پوشه ها، گوگل به صورت خودکار هر سی روز یک بار آنها را خالی می کند.

 

این فقط یک نگاه کلی سریع بود به جیمیل. در درس های بعدی موارد زیادی خواهیم گفت و به جزییات متفاوتی خواهیم پرداخت.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی