توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳ ق.ظ

کلیات گوگل آنالیتیکز

شما در درس گذشته آموختید که چگونه یک حساب در گوگل آنالیتیکز بسازید و کد مربوط به جمع آوری آمار بازدیدکنندگان توسط گوگل آنالیتیکز را در وب سایت خود قرار بدهید. از این درس تا پایان دوره شما با بخش های مختلف گوگل آنالیتیکز و همچنین روش کار با هر یک از این بخش ها آشنا خواهید شد.

در این دوره آموزشی شما با دو بخش اصلی گوگل آنالیتیکز یعنی داشبوردها (Dashboards) و سایت من (My Site) آشنا می شوید و آشنایی با دیگر بخش ها را بر عهده خودتان می گذاریم تا در صورت نیاز با کمی جستجو در اینترنت در مورد آنها اطلاعات کاملی را پیدا کنید. علت تمرکز بر روی این دو بخش نیز آن است که این دو بخش برای کاربران ایرانی پرکاربرد هستند.

نکته: در زمان نوشتن این دوره آموزشی، گوگل در حال به روز رسانی گوگل آنالیتیکز بوده است و به همین دلیل ما از حالت آزمایشی (beta) آن استفاده کرده ایم و تمامی تصاویر در این حالت گرفته شده اند. برای فعال کردن حالت آزمایشی تنها کافی است که با ورود به حساب گوگل آنالیتیکز بر روی گزینه New Version که در قسمت بالای سمت راست صفحه مرورگر و در کنار آدرس ایمیل شما قرار دارد کلیک کنید.

داشبوردها (Dashboards)
داشبوردها در گوگل آنالیتیکز هر آنچه را که شما باید در یک نگاه در مورد وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت خود بدانید را نمایش می دهد. شما برای دیدن داشبورد وب سایت خود باید از طریق نوار نارنجی رنگ بر روی گزینه Dashboards کلیک کنید تا وارد داشبورد وب‌سایت خود شوید.

نکته: در این دوره آموزشی فرض بر این است که شما تنها یک وب سایت را در گوگل آنالیتیکز ثبت کرده اید و به صورت پیش فرض با کلیک بر روی Dashborads به داشبورد همان وب‌سایت منتقل می شوید. در صورتی که بیش از یک سایت ثبت کرده‌اید، برای انتخاب هر یک می توانید از انتهای سمت راست نوار نارنجی رنگ، وب‌سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تصویر بالا شمایل کلی داشبورد یک وب سایت است که در آن تعداد کل بازدیدها (Visits)، بانس ریت (Bounce Rate)، وضعیت بازدیدکنندگان به تفکیک کشور و تعداد بازدیدکنندگان به صورت روزانه نمایش داده شده است. علاوه بر آن شما می توانید دامنه زمانی مورد نظر خود را از طریق گزینه سمت راست بالا که در تصویر فوق از ۲۹ جون ۲۰۱۱ تا ۲۹ جولای ۲۰۱۱ را نمایش می دهد، انتخاب کنید.

شاید با خواندن پاراگراف بالا کمی گیج شده باشید، اما نگران نباشید! ما در ادامه این دوره به صورت دقیق و جزئی به هر یک از موارد اشاره شده خواهیم پرداخت.

علاوه بر این به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از شروع درس بعدی، با گزینه های مختلف در داشبورد کمی بازی کنید تا با فضای کلی گوگل آنالیتیکز بیشتر آشنا شوید. این کار باعث می شود که درک و یادگیری درس های آینده بسیار راحت تر شود.

نکته ۱: شما می توانید گزینه های نمایش داده شده در داشبورد را براساس سلیقه خود کم و زیاد کنید. برای این کار تنها کافی است که بر روی گزینه Add Widget در قسمت سمت چپ بالا کلیک کنید.

نکته ۲: شما می توانید هر یک از بخش های نمایش داده شده در داشبورد را نیز سفارشی کنید، برای این کار تنها کافی است که بر روی عکس چرخ دنده در بالای سمت راست هر بخش نمایش داده شده در داشبورد کلیک کنید و سپس آن را براساس سلیقه خود سفارشی کنید.

بخش سایت من (My Site)
به عقیده بسیاری از کاربران گوگل آنالیتیکز، My Site مهمترین بخش این سرویس است. علت این اهمیت از آنجا سرچشمه می گیرد که شما هر آنچه که باید در مورد بازدیدکنندگان وب سایت خود را بدانید را می توانید در این بخش پیدا کنید و به نوعی می توان My Site را بخش طلایی گوگل آنالیتیکز دانست که یادگیری آن برابر با یادگیری گوگل آنالیتیکز است!

برای ورود به بخش My Site تنها کافی است که از طریق نوار نارنجی رنگ بر روی My Site کلیک کنید. با بردن نشانگر ماوس بر روی My Site دو گزینه به شما نمایش داده می شود که عبارتند از Reports و Intelligence. با توجه به اهمیت بسیار زیاد Reports تمرکز اصلی این دوره بر روی این بخش است و اکثر درس های آینده حول این بخش خواهد بود و تنها در یک درس به بخش Intelligence خواهیم پرداخت.

تصویر بالا بخش های مختلف Reports را نشان می دهد که در مورد برخی از آنها در این دوره آموزشی به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد و بخشی دیگر از آن را بر عهده خودتان می گذاریم:

‏- Visitors: در این بخش کلیه آمار و ارقام مربوط به بازدیدکنندگان مانند موقعیت جغرافیایی، رفتار بازدیدکنندگان در وب سایت و همچنان اطلاعاتی جالبی در مورد ابزارهایی که بازدیدکنندگان از طریق آنها به وب سایت شما مراجعه کرده اند، نمایش داده می شود.

‏- Advertising: این بخش بدرد کاربران ایرانی نمی خورد چون سیستم تبلیغاتی AdWords به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و گوگل، در دسترس کاربران ایرانی نیست و به همین دلیل این بخش در این دوره آموزش داده نمی شود. اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه این بخش را توضیح بدهیم باید بگوییم که از طریق Advertising می توان وضعیت آماری تبلیغات AdWords را به آسانی رهگیری کرد.

‏- Traffic Sources: در این بخش منابع مختلفی که ترافیک را به وب سایت شما ارسال کرده اند، نمایش داده می شوند.

‏- Content: در این بخش به صورت جزئی آمار و ارقام دقیق در مورد مطالب منتشر شده در وب سایت آنها و وضعیت بازدید از آنها و ده ها مورد دیگر نمایش داده می شود.

‏- Conversions: در این بخش شما می توانید اهدافی را برای وب سایت خود تعریف کنید و چگونگی رسیدن به آنها را رهگیری کنید.

با توجه به اینکه هدف این دوره برطرف کردن نیازهای کاربران ایرانی و وب سایت ها و وبلاگ های ایرانی است، در این دوره در مورد بخش های Visitors و Traffic Sources و Content صحبت خواهد شد و بررسی دو مورد دیگر (Advertising و Conversions) را بر عهده افرادی که نیاز به آن دارند می گذاریم. برای شروع نیز می توانید به بخش Help گوگل آنالیتیکز مراجعه کنید که یکی از بهترین مراجع در این زمینه است.

در درس آینده به صورت مفصل در مورد بخش Visitors صحبت خواهیم کرد تا به کمک آن بدانید که بیشترین بازدیدکنندگان وب سایت شما از کدام کشور و شهر هستند و با چه مرورگری وارد وب سایت شما می شوند. پس منتظر درس بعد باشید که دنیای جدیدی را نسبت به بازدیدکنندگان وب سایت تان به روی شما باز می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی