توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۰۹ ق.ظ

تصحیح جزئیات عکس در فتوشاپ

در درس پیش آموختیم چگونه کیفیت کلى نور یا رنگ را در یک عکس تصحیح کنیم. در این درس مى آموزیم چگونه بخش هائى از عکس را که به اصلاح احتیاج دارند، مستقل از بقیه عکس تغییر دهیم.

تصحیح نور و رنگ
معمولاً قسمت بالاى عکس هائى که از مناظر طبیعى مى گیریم، به دلیل وجود آسمان، روشن تر از پائین عکس هستند و احتیاج به تصحیح دارند. یا اگر کسى در عکس جلوى منبع نور ایستاده باشد صورتش تاریک مى شود و لازم است آن را روشن تر کنیم. یکى از رایج ترین اصلاحات در عکس آدم ها صورت مى گیرد که به آن پرتره مى گویند. گاهى در عکس خوبى که از کسى گرفته ایم تکه اى مو در جاى اشتباه قرار مى گیرد یا لکه اى روى صورت عکس را غیرقابل استفاده مى کند.

با فتوشاپ مى شود بیشتر اشکالات بالا را برطرف کرد اما چالش کار در این است که اثرى از اصلاحاتى که صورت گرفته در عکس باقى نماند. براى این کار لازم است با حوصله ی فراوان و در بخش هاى کوچک کار کرد.

ابتدا تا آنجا که مى توانید با استفاده از لایه هاى اصلاحى (Adjusment Layers) کل عکس را تصحیح کنید و بعد به تصحیح بخش هاى ‌کوچک تر بپردازید.

پیش از شروع کار لایه ی اصلى عکس را کپى کنید تا اصلاحات در لایه ی کپى شده انجام شود و در صورت اشتباه، اصل عکس محفوظ بماند. براى این کار روى طرف راست ماوس کلیک (Right Click) کنید و در فهرستى که باز مى شود (Douplicate Layer) را انتخاب کنید.

در صورتى که امکان بالا را ندارید، در گوشه ی نوار خاکسترى در بالاى پنجره ی لایه ها علامتى مى‌بینید که از چند خط  تشکیل شده، با کلیک کردن روى آن فهرست مورد نظر باز مى شود.

روى لایه ی تازه اى که ایجاد کرده اید، کلیک کنید تا این لایه فعال شده و تغییراتى که مى‌دهید در این لایه صورت بگیرد.

در جعبه ابزار (Toolbox) چند وسیله براى این نوع اصلاحات وجود دارد که معمول ترین آنها Dodge و Burn است که هر دو در یک خانه قرار دارند.

با کلیک کردن روى ابزار Dodge و یا تایپ حرف O روى Keyboard این ابزار فعال شده و نوار کنترل آن در بالاى قاب برنامه دیده می شود.

در نوار کنترل ابزار لازم است قلم موئى (Brush) انتخاب کنید که شکل آن شبیه باشد به بخشى از عکس که احتیاج به اصلاح دارد. در خانه ی پهلوئى روى همان نوار، اندازه یا قطر قلم مو را هم مى توانید انتخاب کنید.

انتخاب بعدى میزان تاثیر ابزاریست که انتخاب کرده اید. در مربع کوچکى که در کنار Exposure روى نوار کنترل ابزار قرار گرفته و میزان این تاثیر را نشان مى دهد، عدد دلخواه را وارد کنید. بهتر است براى شروع عدد پائین ترى انتخاب کنید.

با استفاده از این ابزار، روى  قسمتى از عکس که احتیاج به روشن تر شدن دارد کلیک کرده و آن را اصلاح کنید. مراقب باشید در اطراف محلى که کلیک مى کنید اثرى از قلم موى شما باقى نماند. با کوچک و بزرگ کردن قطر قلم مو و کم و زیاد کردن میزان تاثیر آن، سایر قسمت هاى تاریک عکس را نیز روشن کنید.

در جعبه ابزار روى همان خانه اى که Dodge را انتخاب کرده اید کلیک کنید و نگه دارید تا دو ابزار دیگر این خانه نمایان شوند. روى Burn کلیک کرده و با روشى که در بالا خواندید شکل، اندازه و قدرت این ابزار را هم تعیین کنید.

با تغییر اندازه و قدرت این ابزار و کلیک کردن روى بخش هاى روشن عکس، نور این بخش ها را تنظیم کنید.

ابزار سومى که در این خانه از جعبه ابزار وجود دارد اسفنچ (Sponge) است. این ابزار به شما امکان مى دهد اشباع رنگ (Saturation) را به دلخواه در بخش هائى از عکس کم یا زیاد کنید.

عکس زیر را پیش و بعد از اصلاح نور و رنگ مى بینید:

ترمیم جزئیات عکس
این ترمیم نیز روى لایه اى که از اصل لایه ی پس زمینه کپى شده صورت مى گیرد که (Background Copy) نام دارد. براى ترمیم جزئیات در عکس رایج ترین ابزار Clone Stamp Tool است. این ابزار را با کلیک کردن روى آن در جعبه ابزار Toolbox یا تایپ کردن حرف S روى صفحه کلید (Keyboard) مى توانید فعال کنید.

روى نوار کنترل ابزار مى توانید کنترل هاى مربوط به Clone Stamp را ببینید و آنها را به دلخواه تنظیم کنید.

با زوم کردن روى بخشى از عکس که احتیاج به ترمیم دارد جزئیات آن را بهتر خواهید دید. با پائین نگه داشتن کلید alt/option، نشانگر ماوس شما تبدیل به علامت هدف مى شود و در حالى که همچنان alt/option را نگه داشته اید روى بخشى از عکس که سالم است اما از حیث نور و رنگ شبیه به بخش لکه دار است کلیک کنید.

با این کار، کامپیوتر محل این کلیک را در حافظه ی خود ذخیره مى کند. با رها کردن alt/option نشانگر مجدداً به شکل اصلى خود بازمى گردد و مى توانید روى بخشى از عکس که احتیاج به ترمیم دارد کلیک کنید. با این کار فتوشاپ از پیکسل هاى بخشى از عکس که در ابتدا روى آن کلیک کرده اید نمونه برمى دارد و آنها را جایگزین پیکسل هاى بخشى از عکس مى کند که احتیاج به ترمیم دارد.

این روش براى ترمیم بخش هاى کوچک مثل دکمه اى که افتاده یا لکه اى روى لباس مفید است. اشکال آن در این است که اگر کیفیت بخش سالم کاملاً شبیه به بخش ترمیم شده نباشد، جاى ترمیم با محیط اطراف اش یک دست نخواهد شد.

ابزار دیگرى که براى ترمیم بخش هاى کوچک عکس وجود دارد Spot Healing Brush Tool است. براى فعال کردن این ابزار روى خانه ی آن در جعبه ابزار (Toolbox) کلیک کنید یا حرف J را تایپ کنید.

پیش از استفاده از این ابزار لایه ی تازه و خالى اى روى لایه ی Background Copy ایجاد کنید تا همه ی تغییرات روى آن صورت بگیرد و بتوانید به اصل عکس دسترسى داشته باشید. در نوار کنترل ابزار کنار (Sample All Layers) و همچنین کنار Proximity Match کلیک کنید تا فعال شوند. اولى براى نمونه برداشتن از لایه هاى دیگر و دومى براى همخوانى پیکسل هاى ترمیم شده با پیکسل هاى اطرافشان است.

با این ابزار احتیاجى به نمونه برداشتن از بخش سالم و جایگزین کردن پیکسل ها نیست. با کلیک کردن روى آنچه محتاج ترمیم است، فتوشاپ پیکسل هائى را که با اطرافشان متفاوتند به پیکسل هاى اطرافشان شبیه مى کند و به این ترتیب آنچه احتیاج به تعمیر دارد ترمیم مى شود.

Spot Healing Brush ابزار متداولى براى ترمیم و یکدست نشان دادن پوست صورت در عکس هاى پرتره است.

بعد از پایان کار مى توانید این فایل را با نام کپى اصلاح شده و به صورت فایل فتوشاپ PSD ذخیره (Save) کنید. فایده ی این کار این است که لایه هاى اصلاحى و اصل عکس در آن باقى مى مانند و در صورت لزوم مى توانید با باز کردن مجدد آن را تغییر دهید. براى ایجاد یک کپى که تنها یک لایه ی پس‌زمینه داشته باشد فایل را به صورت JPG ذخیره (Save) کنید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی