توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۶:۵۶ ق.ظ

تصحیح عکس در فتوشاپ

فتوشاپ به ما امکان مى دهد نور و رنگ عکس هاى دیجیتال را تصحیح کنیم. هر چه دوربین ما پیشرفته تر باشد عکس هائى که ایجاد مى کند به تصحیح کمترى احتیاج دارند. با این حال، همه ی عکس هاى دیجیتال را مى توان در فتوشاپ تصحیح کرد و به آنها تعادل و گیرائى بیشترى بخشید.

در این درس هدف ما متعادل کردن نور و رنگ است به صورتى که واقعى به نظر آیند نه ایجاد جلوه هاى ویژه.

براى تصحیح عکس در فتوشاپ دو راه وجود دارد:

  1. ایجاد تغییر در لایه ی اصلى عکس (Background Layer) که تغییرى نهائى و بدون بازگشت است.
  2. ایجاد لایه هاى تصحیح کننده (Adjustment Layers) مستقل از لایه ی اصلى. در این صورت لایه ی اصلى بدون تغییر باقى مى ماند و تغییرات همیشه روى لایه هاى مستقل از هم صورت گرفته و قابل تغییر هستند. با این روش مى توان در صورت لزوم لایه ها را در هم ادغام کرد و یا با ایجاد یک نسخه ی JPG از فایل عکس، آن را به یک لایه تبدیل کرد.

در این درس با توجه به امکاناتى که روش دوم در اختیار ما مى گذارد، براى کار از روش لایه هاى تصحیح کننده (Adjustment Layers) استفاده خواهیم کرد.

براى تصحیح عکس باید ابتدا آن را در برنامه ی فتوشاپ باز کرد. در این مرحله، پنجره ی لایه ها (Layers Window) تنها  لایه ی اصلى دارد که پس زمینه یا Background عکس است.

تصحیح تعادل نور (Levels) در عکس
در منوى برنامه که در بالاى قاب برنامه واقع شده روى Layer کلیک کرده، در فهرستى که باز مى‌شود با نشانگر روى New Adjustment Layer رفته و در فهرستى که در مقابل آن باز مى شود روى ...Levels  مى کنیم.

در پنجره ی کوچکى که باز مى شود روى OK کلیک کنید. با بسته شدن این پنجره لایه ی تازه اى به پنجره ی لایه هاى فایل اضافه مى شود که Levels 1 نام دارد. همراه با ایجاد این لایه ی جدید، پنجره ی کوچکى هم باز مى شود که Levels نام دارد.

پنجره ی Levels به ما امکان مى دهد که Input Levels و Output Levels را تغییر دهیم. در این مرحله تنها با Input Levels کار مى کنیم و در Output Levels تغییرى نمى دهیم.

آنچه در این پنجره مى بینیم میزان روشنى بخش هاى روشن (Highlights)، میزان تاریکى بخش هاى تاریک (Shadows)، و نسبت این دو به هم است. اگر مثلث کوچکى را که طرف راست زیر منحنى سایه و روشن ها واقع شده حرکت دهیم، روشنى هاى عکس ما روشن تر مى شوند تا آنجا که همه ی عکس سفید شود.

با حرکت دادن مثلث کوچک سمت چپ، سایه ها یا تاریکى هاى عکس ما تیره تر مى شوند تا جائى که تمام عکس سیاه شود.

مثلث میانى نسبت سایه و روشن را تغییر مى دهد. حرکت این مثلث به طرف راست خاکسترى هاى عکس را کم کرده و تفاوت تاریکى و روشنى را زیاد مى کند. حرکت این مثلث به طرف چپ، تفاوت تاریکى و روشنى را کم کرده و عکس را خاکسترى مى کند.

ضمن حرکت دادن این مثلث ها به چپ و راست، به عکس نگاه کنید. هدف ما از این تغییرات این است که  بخش هاى روشن عکس ما به اندازه اى روشن شوند که جزئیات عکس از بین نرود. همین قاعده شامل بخش هاى تیره نیز مى شود. مثلث سمت چپ را به حدى حرکت مى دهیم که بخش هاى تاریک عکس ما به اندازه ی کافى تاریک شوند اما جزئیاتشان همچنان دیده شود.

مى توان با مثلث میانى این تصحیح را شروع کرد و بعد با مثلث چپ و راست تصحیح را نهائى کرد.

توجه داشته باشید که همه ی این تصحیحات روى لایه ی تصحیح کننده (Adjusment Layer) صورت مى گیرد و لایه ی پس زمینه تغییرى نمى کند. به همین دلیل مى توانیم در صورت لزوم بعداً آن را تغییر دهیم.

با کلیک کردن روى OK پنجره ی Levels را ببندید. تغییرات روى لایه ی Levels حفظ خواهد شد.

تصحیح تعادل رنگ (Colour Balance) در عکس
با استفاده از روش بالا به سراغ لایه ی تصحیح کننده ی جدیدى ()New Adjustment Layer بروید و این بار در فهرستى که در مقابل آن باز مى شود بر روى تعادل رنگ (...Colour Balance) کلیک کنید. در پنجره ی کوچکى که باز مى شود بر روى OK  کنید تا لایه ی تصحیح کننده ی تازه اى براى تصحیح رنگ در پنجره ی لایه ها (Layers Window) ایجاد شود.

در پنجره ی کوچکى که با نام Colour Balance باز مى شود رنگ هاى تشکیل دهنده ی فایل عکس را مى بینیم. این رنگ ها عبارتند از قرمز (Red)، سبز (Green) و آبى (Blue). توجه کنید که از ترکیب حروف اول این سه رنگ یعنى RGB نام این نوع فایل به وجود آمده است. فایل RGB به فایلى مى گویند که از ترکیب رنگ هاى قرمز، سبز و آبى ایجاد شده باشد.

حرکت دادن مثلث میانى به طرف هر یک از رنگ ها، تصویر ما را به طرف آن رنگ خاص برده و از میزان رنگ مقابلش کم مى کند. به عنوان مثال کشیدن مثلث به طرف آبى (Blue)، میزان زردى را در عکس کم کرده و عکس را آبى تر مى کند.

با حرکت دادن مثلث هاى آبى به چپ و راست و نگاه کردن به عکس تغییرات جزئى در عکس ایجاد کنید. هدف از این تغییرات واقعى تر شدن  رنگ‌ها در عکس است و نه ایجاد یک رنگ غالب.

با کلیک کردن روى OK پنجره بسته شده و تغییرات روى لایه ی (Colour Balance 1) حفظ مى شود.

تصحیح اشباع رنگ (Hue/ Saturation) در عکس
با استفاده از روشى که در ابتداى درس آمد به سراغ لایه ی تصحیح جدیدى (New Adjustment Layer) بروید و این بار در فهرستى که در مقابل آن باز مى شود روى اشباع رنگ (...Hue/ Saturation) کلیک کنید. در پنجره ی کوچکى که باز مى شود روى OK کلیک کنید تا لایه ی تصحیح تازه اى براى تصحیح اشباع رنگ (Hue/Saturation 1) در پنجره ی لایه ها (Layers Window) ایجاد شود.

همزمان پنجره ی کوچکى با نام Hue/Saturation باز مى شود. با حرکت دادن مثلث آبى وسط مى توانید تغییراتى را که در عکس ایجاد مى کنند تجربه کنید. با وارد کردن عدد صفر در مستطیل کوچک سمت راست مثلث هاى آبى را به جاى اول خود برگردانید.

کار اصلى ما این بار تصحیح میزان اشباع رنگ (Saturation) است. کشیدن مثلث میانى به سمت راست رنگ هاى عکس ما را درخشان تر و میزان اشباع آنرا بیشتر مى کند. کشیدن این مثلث به سمت چپ، اشباع رنگ را کم کرده و عکس را به طرف سیاه و سفید مى برد.

هر چند ممکن است عکسى که از اشباع رنگى زیاد برخوردار باشد روى صفحه کامپیوتر گیرا‌تر به نظر آید اما این اشباع رنگى عکس را غیرواقعى به نظر آورده و در چاپ روى کاغذ هم نتیجه خوبى نمى دهد.

کم کردن بیش از حد اشباع رنگ (Saturation) نیز عکس را «کم جان» کرده و از گیرائى آن مى‌کاهد. براى اطمینان مى توانید روى بخش هائى از عکس که اشباع زیاد دارند زوم کرده و آنها را از نزدیک نگاه کنید. بالا بردن اشباع رنگ نباید در آنها موجب از بین رفتن جزئیات و به اصطلاح «سوختن» عکس شود.

براى تصحیح مجدد هر کدام از لایه هاى اصلاحى (Adjustment Layers) در آینده، با کلیک کردن روى آن لایه، کنترل هاى مربوط به آن را در پنجره ی کلى Adjustments خواهید دید.

توجه کنید که هر یک از تصحیحات بالا، کل عکس را تغییر مى دهد و نمى توان از آنها براى تصحیح بخش کوچکى از عکس استفاده کرد. اگر تنها بخشى از عکس شما احتیاج به تصحیح نور یا رنگ دارد لازم است با مراجعه به لایه ی پس زمینه، Background Layer و استفاده از ابزارى که به این منظور در جعبه ابزار وجود دارد عکس را تصحیح کنید.

عکس زیر، اصل عکس را در سمت چپ و کپى تصحیح شده آن را در سمت راست نشان مى دهد.

در درس آینده بیشتر به نحوهی تصحیح کردن بخشى از عکس مىپردازیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی