توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۱۶ ب.ظ

درس هشتم - اهمیت زمان در پادکست

اکنون که قالب و محتوای کلی پادکست را مشخص کردیم و می‌دانیم که در آینده قرار است درباره چه موضوعاتی با شنوندگان صحبت کنیم، نوبت به زمان بندی و اهمیت زمان در پادکست می‌رسد. مطمئنا زمانی که باید برای تهیه اولین قسمت پادکستتان، احتمالا بسیار طولانی‌تر از آن خواهد بود که فکر می‌کنید. به طور کلی تهیه پادکست بیش از آنچه فکر می‌کنید زمان می‌برد. به همین دلیل لازم است پیش از شروع کار، خود را برای هر قسمت آماده کنید.


مدت زمان پادکست شما چقدر است؟
خوبی پادکست این است که شما برخلاف برنامه‌های رادیوی، هیچ محدودیت زمانی ندارید. اگر به یک گفتگوی رادیویی گوش داده باشید، می‌بینید که همه چیز بستگی به زمان دارد و دائما زمان یادآوری می‌شود.

اما اکنون همه چیز در کنترل شما است. پادکست شما می‌تواند ۵ دقیقه یا اینکه ۴۵ دقیقه باشد. البته هنگامی که تصمیم می‌گیرید زمان پادکستتان چقدر باشد، این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای شنوندگانتان چه میزانی مناسب است. مخاطبانتان به چه مدت زمانی به پادکستتان گوش فرا خواهند داد؟

اگر هدف پادکست شما پوشش دادن آخرین اخبار در خصوص موضوعی خاص برای افراد حرفه‌ای و پرمشغله باشد، شاید لازم باشد که حداکثر طی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه همه چیز را تمام کنید. اگر شما سخنرانی یک کنفرانس را پادکست می‌کنید، پس احتمالا حداقل یک ساعت زمان لازم دارید.

نکته اینجا است که پادکست شما باید آنقدر طولانی باشد که لازم است.

درست است که این یک توصیه بسیار کلی و عمومی است. اما منظور این است که پادکستتان را آنقدر طول دهید تا هدفتان را برسانید. اما آنقدر کش ندهید که خسته کننده شده و باعث از دست دادن شنونده‌ها شود.

به مرور زمان خواهید فهمید چه زمانی بهترین لحظه برای اتمام کار است و شما هنوز مقداری انرژی برای جمع کردن داستان دارید. بهتر است پس از یافتن زمان مناسب برای پادکستتان، به آن وفادار باشید تا مخاطبان هم عادت کنند و بدانند که انتظار چه چیزی را باید داشته باشند.

به طور معمول، یک پادکست عادی بهتر است که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان داشته باشد. شاید شنوندگانتان به پادکست‌های طولانی‌تر هم گوش دهند. اما اگر می‌خواهید پادکستتان جزو گروهی باشد که همیشه به آن گوش می‌دهند، پس بیش از آنچه لازم است وقت آنها را نگیرید.

ولی ممکن است پادکستی هم باشد که بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد و کاملا هم عادی جلوه کند. مثلا شنوندگان پادکست‌های چند نفره را برای مدت طولانی‌تر و بسیار راحت‌تر تحمل کرده و با اشتیاق گوش می‌دهند.

و در پایان باید گفت شما بهتر از هر کسی می‌دانید که چه مقدار زمان برای شما، پادکستتان و شنوندگانتان مناسب است. پس تصمیم درست را بگیرید.

 

ساخت هر پادکست چقدر از وقت تان را می‌گیرد؟
اینکه هر پادکست شما فقط ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، به این معنی نیست که شما هم تنها لازم است هفته‌ای ۲۰ دقیقه از وقتتان را برای ساخت آن کنار بگذارید. زمانی که شما صرف ساخت این پادکست ۲۰ دقیقه‌ای می‌کنید، کاملا بستگی به میزان کارهایی دارد که لازم است برای آماده سازی قسمت‌های مختلف انجام دهید. و همچنین ارتباط مستقیمی با میزان تجربه و مهارت شما دارد.

همیشه به خاطر داشته باشید یک پادکست طولانی‌تر به زمان آماده سازی طولانی تری نیاز دارد. اغلب سازندگان پادکست معمولا ۲ تا ۴ برابر مدت زمان پادکستشان، برای ساخت و انتشار آن وقت می‌گذارند.

 

مدت زمان پادکست شما تحت تاثیر میزبان وب تان هم هست
درباره میزبان وب مناسب برای پادکست بعدا صحبت خواهیم کرد. اما اکنون لازم است اشاره کنیم که پادکست‌های طولانی‌تر، نیازمند فضای ذخیره سازی بیشتری هستند. زیرا حجم فایل‌های mp3 آنها بیشتر خواهد شد.

همچنین پادکست طولانی‌تر به این معنی است که شما به پهنای باند بیشتری روی سایتتان نیاز دارید. پهنای باند‌‌ همان مقدار اطلاعاتی است که در هر ماه بر روی وب سایت شما رد و بدل می‌شود. این میزان نقل و انتقال دارای یک محدودیت مشخص است.

 

برنامه زمانی انتشار پادکست‌ها چگونه است؟
آیا برنامه شما برای انتشار پادکست‌‌هایتان روزانه، هفتگی یا ماهیانه است؟ یا اینکه هر وقت حوصله داشتید به انتشار پادکست می‌پردازید؟ انتخاب برنامه زمانی، کاملا به مشغله کاری و وقت آزاد شما بستگی دارد. کار، زندگی خانوادگی و دیگر وظایفتان چقدر از وقت شما را پر می‌کنند؟ ابتدا لیستی از برنامه کاری زندگیتان تهیه کنید و ببینید چقدر می‌توانید برای تهیه پادکست وقت بگذارید.

اما به یک قرار معین و منظم با شنوندگانتان پایبند باشید.

اگر برایتان امکان پذیر باشد، بسیار مهم است یک برنامه زمانی منظم برای انتشار پادکست‌‌هایتان داشته باشید. اغلب پادکست‌ها معمولا به صورت هفتگی به روز می‌شوند. اگر شما یک برنامه منظم داشته باشید، این موضوع به وفاداری شنوندگانتان خواهد انجامید. آنها می‌دانند چه زمانی باید منتظر شما باشند و برای شنیدن برنامه جدیدتان مراجعه کنند.

اگر پادکستتان را با اهداف شغلی و ترویج کاری منتشر می‌کنید، سعی کنید حتما برنامه هفتگی برای آن داشته باشید. انتشار دو هفته یک بار هم می‌تواند مفید باشد، اما مهم این است که شما تماس منظم و سر وقتی با شنوندگان داشته باشید. هر روز تاخیر باعث می‌شود کمی بیشتر در ذهن مخاطبان دفن شده و به فراموشی سپرده شوید.

مردم معمولا دامنه توجه کوتاهی به موضوعات مختلف دارند و حافظه آنها مدت کوتاهی را پوشش می‌دهد. برای اینکه در ذهن آنها باقی بمانید باید برنامه منظمی داشته باشید و این برنامه هر چه کوتاه‌تر باشد، بهتر است.

البته در اینجا پهنای باند سایتتان هم مساله مهمی است. هر چه مدت زمان ارسال پادکست کوتاه‌تر باشد، افراد بیشتری آن را دانلود می‌کنند و البته دفعات دانلود هم بیشتر می‌شود. لذا شما به پهنای باند بیشتری در ماه نیاز دارید.

 

در چه بازه زمانی می‌توانید محتوای تازه و جذاب برای پادکستتان تهیه کنید؟
موضوع مهم دیگر در تعیین دوره زمانی انتشار پادکست این است که شما در چه بازه‌های زمانی می‌توانید محتوای تازه و جذاب برای برنامه‌تان تامین کنید. برای مثال اگر یک پادکست خبری را می‌چرخانید، چند وقت یک بار اخبار جالب توجه درباره موضوع پادکستتان به اندازه‌ای می‌رسند که یک برنامه را پر کنند؟ چند وقت یک بار می‌توانید این قدر محتوا جمع کنید که یک برنامه کامل شود؟
 

و آخرین پیشنهاد برای تصمیم گیری درباره قالب و فرمت پادکست این است که به تعدادی پادکست عالی و موفق گوش دهید. ببینید مدت زمانشان چقدر است. به عنوان یک شنونده چه مدت از برنامه برایتان جذاب بوده است. چه بخش‌هایی از برنامه برایتان جالب بوده و ترکیب آن چگونه است. این گشت و گذار میان پادکست‌ها می‌تواند ایده‌های خوبی را برایتان به ارمغان آورد

حال که کلیات پادکست را مشخص کرده‌اید، اجازه دهید کمی جزئی‌تر به مساله نگاه کنیم. اصلا هر قسمت پادکست چه بخش‌هایی باید داشته باشد؟ بیایید با هم اولین قسمت پادکستمان را برنامه ریزی و آماده ضبط کنیم. این گونه برنامه کلی برای تمامی قسمت‌ها را در دست خواهیم داشت. در درس آینده بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی