توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
جمعه, ۹ خرداد ۱۳۹۳، ۰۶:۳۶ ق.ظ

درس پنجم - نرم افزارها

تا به اینجا اتاق ضبط را راه اندازی کرده‌ایم و ابزارهای لازم را هم فراهم آورده‌ایم. اکنون نوبت به نصب نرم افزارهای لازم برای ضبط یک پادکست خوب و با کیفیت حرفه‌ای است. البته به جز ضبط برای میکس و صداگذاری، تبدیل فرمت‌ها و همچنین آماده سازی جهت انتشار هم به اپلیکیشن و نرم افزارهایی نیاز داریم که سعی می‌کنیم در این درس به صورت خلاصه به همه آن‌ها بپردازیم.

 

نرم افزار ضبط و ویرایش (ادیت) صدا
اولین قدم در خلق یک پادکست، نرم افزاری است که قادر به ضبط صدا روی رایانه باشد. یکی از ساده‌ترین انتخاب‌ها می‌تواند برنامه Sound Recorder ویندوز باشد که همیشه و همه جا به صورت رایگان در دسترس است. اگر چه این برنامه به سادگی صدای دریافتی از میکروفون شما را ضبط می‌کند، اما قادر به ویرایش آن نیست. در حالی که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش از تولید پادکست را می‌توان ویرایش فایل صوتی دانست. در این میان برخی هم سراغ اپلیکیشن Windows Movie Maker می‌روند که به صورت ابتدایی از پس ضبط و ادیت صدا بر می‌آید. اما برای انجام یک کار حرفه‌ای و با کیفیت، بهتر است به دنبال برنامه‌هایی تخصصی و مناسب تری باشیم.

 

یکی از نرم افزارهای رایگان و کاربردی، Audacity است که می‌تواند به ضبط همزمان چندین ترک صدا به صورت مجزا پرداخته و صدای شما را در کنار موسیقی و دیگر صدا‌ها برای ویرایش در اختیارتان بگذارد. با چنین برنامه‌ای شما به صورت حرفه‌ای می‌توانید کارهایی مانند انتخاب موسیقی متن و تنظیم بلندی صدا‌ها را هم انجام داده و پادکست مناسبی را تهیه کنید.

البته اگر در مرحله قبل سراغ یک پک کامل ضبط حرفه‌ای پادکست رفته باشید، معمولا همراه این مجموعه‌ها اپلیکیشن‌های اختصاصی ضبط و ویرایش صدا را می‌توانید بیابید.

البته اگر از رایانه‌های شرکت اپل استفاده می‌کنید، اپلیکیشن GarageBand هم می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. این برنامه قابلیت ضبط و ویرایش در چندین باند را برایتان فراهم می‌آورد و همچنین می‌تواند میان ترک‌های صدا Fade in و Fade out کند تا به نرمی از صدایی به صدای دیگر جابجا شوید. همچنین در صورتی که موسیقی ضبط شده به همراه با صدا، بلند‌تر از آن باشد، تا حد زیادی امکان اصلاح آن را برایتان فراهم می‌کند. علاوه بر این شما امکان قطعه قطعه کردن فایل صدا را برای جدا کردن بخش‌های اضافی یا مشکل دار را دارید.

یکی دیگر از قابلیت‌های این برنامه امکان ذخیره فایل نهایی با فرمت MP3 است.

 

نرم افزار تبدیل فرمت و تهیه نسخه نهایی
برخی از برنامه‌های ویرایش و ضبط صدا تنها امکان ذخیره فایل‌های صوتی با فرمت‌های ویژه خود و یا فرمت خام wav را دارند. این فرمت معمولا از کیفیت خوبی برخوردار است. اما ایراد کار اینجا است که حجم آن بالا است. از سویی استاندارد مرسوم در پادکست‌ها، استفاده از فرمت صوتی  MP3 است. زیرا تقریبا تمامی ابزارهای پخش صوتی پرتابل (mp3 Player) از آن پشتیبانی می‌کنند و همچنین برنامه‌های پخش فایل تحت وب هم آن را اجرا می‌کنند. لذا ضروری است فایل نهایی خود را با کیفیت مناسبی به این فرمت تبدیل کنید، تا علاوه بر حفظ مطلوبیت، حجم آن هم تا حد ممکن کم باشد. زیرا سرعت اینترنت یکی از محدودیت‌های استفاده از پادکست‌ها است.

برنامه‌های تبدیل فرمت‌های صوتی مختلف به MPمعمولا با نام MP3 Converter شناخته می‌شوند. نرم افزارهای رایگان و غیر رایگان فراوانی را می‌توانید برای این کار در اینترنت بیابید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا چند نرم افزار مختلف را آزمایش کرده و هر کدام که بهترین کیفیت و کمترین حجم فایل را در اختیارتان می‌گذارند، انتخاب نمایید. البته به جای استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصی، از برخی برنامه‌های مشهور همچون iTunes یا JetAudio هم می‌توانید برای انجام این کار استفاده کنید.

اکنون شما یک فایل با فرمت MPدر اختیار دارید که ویرایش لازم روی آن انجام شده است. صداهای اضافی حذف شده‌اند. صدای پس زمینه و موسیقی‌های مورد نیاز اضافه شده‌اند و حجم آن هم به میزان مناسبی کاهش یافته است. پس تنها مرحله انتشار آن باقی می‌ماند. البته قبل از انتشار، بهتر است که اطلاعات ID3 Tag فایلتان را هم اصلاح کرده و مواردی چون تولید کننده، نوع محتوا، تاریخ تولید، آیکون ویژه پادکست و... را هم به آن اضافه کنید.

 

ابزارهای آپلود فایل
اگر برای انتشار پادکست‌‌هایتان از سرویس‌های رایگان و غیر رایگان ویژه این کار استفاده می‌کنید، کارتان بسیار آسان است و تقریبا پس از آماده سازی فایل نهایی، کار چندانی ندارید. تنها کافی است فایل را روی سایت مورد نظر آپلود کرده و یک مطلب برای معرفی آن بنویسید. برای آپلود کردن فایل هم معمولا سایت امکان آپلود ساده‌ای از طریق مرورگر در اختیارتان قرار می‌دهد که تنها با چند کلیک فایل شما روی سرور قرار گرفته و لینک دانلود برایتان مهیا می‌شود.

اما اگر قصد داشته باشید از وب سایت یا وبلاگ اختصاصی خود برای انتشار پادکست‌‌هایتان استفاده کنید، بسته به سیستم مدیریت محتوای نصب شده روی سرورتان، کار کمی سخت‌تر خواهد بود. احتمالا اول از همه به یک کلاینت (برنامه) آپلود فایل نیاز دارید. این برنامه‌ها را معمولا با نام FTP Manager می‌شناسیم. در این برنامه‌ها، شما نام کاربری، رمز عبور و آدرس دسترسی اف تی پی سرور سایتتان را وارد می‌کنید و پس از آن، هر بار که فایلی را انتخاب کنید، مستقیما در آدرس مورد نظر آپلود می‌شود. این شیوه معمولا بسیار سریع‌تر و کم دردسر‌تر از به کار بردن شیوه‌هایی چون آپلود فایل از طریق فرم‌های درون مرورگر و یا استفاده از کنترل پنل سایت است.

 

نرم افزار تولید فایل  XML
در صورتی که از سرویس‌های اختصاصی پادکست برای ارائه کارتان استفاده می‌کنید، یا اینکه آن را بر روی سایت خودتان قرار می‌دهید و سایتتان از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS بهره می‌برد شاید نیازی به این بخش نداشته باشید. و تنها لازم باشد که فایل نهایی را در بخش مورد نظر آپلود کرده و لینک آن را مورد استفاده قرار دهید. اما اگر تصمیم داشته باشید که فایلتان را در آیتونز به اشتراک بگذارید یا اینکه شنوندگانتان از فید اختصاصی پادکستتان بهره ببرند، لازم است که یک فایل XML برای آن تهیه کنید.

در صورتی که با کد نویسی HTML و XML آشنایی داشته باشید، خودتان می‌توانید به صورت دستی و بسته به نیازتان این کار را انجام دهید. اما در غیر این صورت، برنامهFeeder  ابزاری عالی برای ساخت فایل‌های مورد نیاز و آماده سازی فید پادکست شما برای اشتراک شنوندگان یا قراردادن آن در آیتونز است.

این برنامه علاوه بر ساخت یک فید خوب، می‌تواند کاور آرت، توضیحات و دیگر بخش‌های مورد نیاز پادکست برای ارائه خوب در آیتونز را آماده کند. همچنین می‌توانید از این برنامه به عنوان یک ابزار اف تی پی برای ارسال راحت و آسان فید و فایل‌ها بر روی سرور استفاده کنید. اگر چه استفاده از این برنامه ضروری نیست، اما می‌تواند سر و سامان دادن به پادکست‌‌هایتان را تا حد فراوانی ساده‌تر نموده و کارتان را حرفه‌ای‌تر جلوه دهد.

 

اکنون همه مقدمات آماده‌اند تا به سراغ ضبط یک پادکست عالی برویم. پس محتوایتان را آماده کنید تا در درس بعد کارمان را شروع کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی