توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۵۸ ق.ظ

کنترل ابعاد فایل عکس در فتوشاپ

با باز کردن فایل عکس دیجیتال در نرم افزار فتوشاپ به اطلاعات دقیقى در مورد کیفیت، اندازه و نوع فایل دسترسى پیدا مى کنیم.

براى شروع لازم است در منوى برنامه روى Image کلیک کرده و در فهرستى که باز مى شود روى Image Size کلیک کنیم. با این کار پنجره اى باز مى شود که مشخصات عکس دیجیتال ما در آن است.

در قسمت بالاى این پنجره به تعداد پیکسل هاى موجود در عرض عکس توجه کنید. در عکس بالا مى بینیم که تعداد این پیکسل ها ٣٦٤٨ است. این کل تعداد پیکسل هائی است که هنگام عکس بردارى، دوربین در عرض عکس ایجاد کرده. این عدد را نمى توانیم به دلخواه تغییر دهیم مگر اینکه به همان نسبت اعداد دیگر هم تغییر پیدا کنند.

تعداد پیکسل هاى موجود در ارتفاع عکس هم ٢٧٣٦ پیکسل است. با ضرب این دو عدد در هم مساحت عکس را به دست مى آوریم. حاصل این ضرب ٩٩٨٠٩٢٨ پیکسل است. بنابراین تعداد کل پیکسل هاى عکس ما  به ده میلیون پیکسل یا ده مگا پیکسل است. براى ایجاد این عکس از دوربین دیجیتالى استفاده شده که قابلیت ایجاد عکس هاى ده مگاپیکسلى را داشته است.

حالا به ابعاد عکس یا Document Size توجه کنید. عرض این عکس ۵۱.۴۸ سانتیمتر است. با  کلیک کردن روى مربع  آبى رنگ در سمت راست کلمه ی cm، این معیار را مى توان به اینچ یا پیکسل هم تبدیل کرد.

ارتفاع عکس هم ۳۸.۶۱ سانتیمتر است. عدد بعدى کیفیت یا Resolution عکس را نشان مى دهد که در اصطلاح رایج به آن Pixel Per Inch یا PPI مى گویند. معیار این عدد را هم مى توان به پیکسل در سانتیمتر تبدیل کرد اما به صورت رایج، براى اشاره به کیفیت Resolution عکس، از واحد اینچ استفاده مى شود.

با توجه به اینکه براى چاپ با کیفیت خوب از  عکس حداقل به ١٥٠ پیکسل در اینچ احتیاج است، عکس بالا را مى توانیم با ابعاد ٦١ سانتیمترعرض و ۴۵.۷۵ سانتیمتر ارتفاع با کیفیت ١٥٠ پیکسل در اینچ چاپ کنیم. یعنى رزولوشن را پائین آورده، به عرض و ارتفاع بیفزائیم.

اما براى نمایش این عکس روى صفحه ی کامپیوتر یا انتشار آن روى شبکه ی اینترنت تنها به ٧٢ پیکسل در اینچ احتیاج هست. بنابراین لازم است هم کیفیت عکس را پائین آورده و هم از ابعاد آن کم کنیم تا بیش از حد لازم بزرگ به نظر نیاید.

بعد از تغییرات لازم، ابعاد عکس ما به صورت زیر در مى آید.

توجه کنید پیش از ایجاد تغییر در ابعاد عکس، مربع کنار حفظ نسبت‌‌ها (Constrain Proportions) علامت خورده باشد. بعد از اطمینان از روشن بودن این مربع به ترتیب زیر عمل مى کنیم:

١- عدد دلخواه را در پنجره Resolution وارد مى کنیم.

٢- اندازه ی یک طرف عکس را (یا عرض یا ارتفاع) تغییر مى دهیم و مى گذاریم کامپیوتر اندازه ی طرف دیگر را مناسب با آن تعیین کند. به این ترتیب نسبت ابعاد عکس ثابت مى ماند.

حجم عکس ما با این تغییر اندازه از ۲۸.۶ مگابایت به ٢٥٤ کیلوبایت کاهش یافته و جاى بسیار کمترى اشغال مى‌کند (مگابایت برابر هزار کیلوبایت است) اما دیگر مناسب چاپ نیست.

بعد از حفظ (Save) کردن فایل عکس این تغییر اندازه قابل برگشت نبوده و نمى توانیم مجدداً اندازه ی عکس را بزرگ کنیم چون اطلاعات لازم براى این کاراز فایل حذف شده است. به همین دلیل بهتر است موقع حفظ (Save) فایل به جاى  کلیک کردن روى Save، روى Save As کلیک کنید و به فایل اسم تازه اى بدهید تا اصل عکس محفوظ بماند و کپى از عکس با تغییراتى که داده اید ایجاد شود.

عکس زیر بعد از اصلاحات بالا کوچک شده.

تغییر اندازه و تصحیح کادر عکس
تغییرابعاد عکس در پنجره ی Image Size اندازه ی کل عکس و کیفیت (Resolution) آن را  تغییر مى دهد، اما نسبت ابعاد عکس به ‌یکدیگر و همچنین کادر تصویر ثابت باقى مى ماند. براى تغییر ابعاد و تصحیح  کادر عکس لازم است از ابزار برش (Crop Tool) استفاده کرد.

در جعبه ی ابزار (Toolbox) روى ابزار برش (Crop Tool) کلیک کنید. براى دسترسى سریع تر به این وسیله مى توانید تنها روى کلید C در صفحه کلید کلیک کنید.

با نشانگر ماوس در گوشه اى بیرون از محدوده ی عکس کلیک کنید و نگه دارید و با کشیدن نشانگر ماوس به سمت گوشه ی پائین و روبرو، کل عکس را انتخاب کنید.

با این کار قابى در اطراف عکس تشکیل مى شود که در هر گوشه اش مربع کوچکى وجود دارد. در فاصله ی هر دو گوشه نیز مربع دیگرى قرار گرفته است. با حرکت دادن این مربع ها بین گوشه ها مى توانید آنچه را مى خواهید از اطراف عکس حذف کنید.

بعد از ایجاد کادر دلخواه در اطراف عکس، با دو کلیک در داخل جعبه اى که اطراف عکس تشکیل شده، برش را نهائى کنید. براى این کار مى توانید بر روى طرف راست ماوس کلیک کنید و در پنجره ی کوچکى که باز مى شود Crop را انتخاب کنید. براى از سر گرفتن این کار مى توانید در همان پنجره روى Cancel کلیک کرده و از ابتدا شروع کنید.

اگر اندازه ی خاصى براى عکس خود در نظر دارید مى توانید بعد از انتخاب ابزار برش (Crop Tool) در نوار کنترل ابزار که در بالاى قاب برنامه قرار دارد اندازه ی مورد نظر خود را وارد کنید. براى عکس کبوتر اندازه ی مورد نظر چهارصد پیکسل در عرض و چهارصد پیکسل در ارتفاع بوده است. کیفیت (Resolution) لازم براى این عکس هم هفتاد و دو پیکسل در اینچ.

بعد از وارد کردن این اطلاعات در نوار کنترل ابزار برش، مطابق راهنمائى هاى بالا با استفاده از نشانگر ماوس در عکس، قابى ایجاد کنید. ابعاد این قاب مطابق اندازه اى خواهد بود که در نوار کنترل ابزار برش وارد کرده اید.

با دو کلیک در داخل قاب، عکس را ببرید. توجه داشته باشید که قاب ایجاد شده را مى توانید حرکت داده و در جاى مورد نظر قرار دهید.

کادر عکس زیر با استفاده از ابزار برش (Crop Tool) و ابعادى که در عکس بالا مى بینید، به صورت مربع در آمده و سوژه در وسط آن قرار گرفته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی