توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۷ ق.ظ

درس پنجم- نحوه اجرای تکنیک های تفکر خلاق

بعد از پشت سر گذاشتن دو درس در مورد تکنیک ها و شیوه های تفکر خلاق و خلاقانه اندیشیدن، حتما می خواهید بدانید چگونه از اینها استفاده کنید.

در این درس نکاتی در این مورد را با هم مرور می کنیم.

 

هر چه زودتر، بهتر
اولین نکته، شروع استفاده از تکنیک هایی است که برای نو فکر کردن یاد گرفتید؛ هر چه زودتر شروع کنید بهتر است، در غیر این صورت آنها را فراموش خواهید کرد.

حتی می توانید قبل از تمام کردن این دوره شروع کنید به تمرین این روش ها و ابزارها. سعی کنید برای هر چالش یا مشکلی که دارید، از آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید هر مشکلی/هر چالشی، هر کجا و هر زمان. هر موقعیتی، می تواند فرصت مناسبی برای بروز و تمرین خلاقیت باشد.

تا به حال برای شما پیش آمده در دوره آموزش گیتار یا پیانو شرکت کنید؟ یا کلاس ورزش؟ می دانید اگر مهارتی را که تازه یادگرفته اید، تمرین نکنید چه اتفاقی می افتد؟ بله شما بسیاری از چیزهایی که آموخته اید را فراموش می کنید.

وقتی بین فرا گرفتن یک مهارت و به کار بستن و تمرین کردن آن فاصله بیفتد، شما به دلیل اینکه بخش هایی از آنچه یادگرفته اید را فراموش کرده اید، دچار عدم اطمینان و شک می شوید و ممکن است اشتباه کنید و تصحیح تاثیرات آن اشتباه ممکن است بیشتر از یاد گرفتن آن مهارت زمان ببرد.

پس هر چه زودتر آنچه خوانده و یاد گرفتید را تمرین کنید، هر چه زودتر بهتر.

 

تکرار، مهارت شما را افزایش می دهد
بعد از اینکه هر یک از تکنیک ها را تمرین کردید و از نتیجه راضی بودید، در اولین فرصت ممکن همان مهارت را دوباره استفاده کنید. با تمرین و تکرار بکارگیری آن مهارت یا شیوه تفکر، آن تکنیک در شما درونی می شود. پس فقط تمرین نکنید، آن را به بهترین شکل به کار ببندید.

اگر تکنیکی که برای اولین بار به کار بردید، چندان به نظرتان خوب نیامد، مدتی روی آن کار کنید. فراموش نکنید که شما با تغییر شیوه تفکر و نوع نگاه تان به مشکلات و چالش ها و استفاده از شیوه های تازه، به جنگ عادت ها و الگوهای فکری چندین و چند ساله خود رفته اید. قطعا زمان لازم است تا این شیوه ها در شما نهادینه شوند، ولی این اتفاق با تمرین و تکرار حتما می افتد.

 

سراغ روش بعدی بروید
اگر احساس می کنید تکنیک و روشی که انتخاب کرده اید به هر دلیل مناسب شما نیست و انگار برای شما کار نمی کند. اصلا نگران نباشید. قرار نیست تمام این تکنیک ها برای همه کار کند. این ابزارها مثل آچار نیستند که حتما باید پیچ باز و بسته کنند. ممکن است این تکنیک/شیوه مناسب شما نباشد، پس بروید سراغ بعدی. یک روش دیگر را امتحان کنید. دقیقا به همین دلیل است که روش ها و شیوه های متعددی در دو درس گذشته ارائه شده است.

 

ایراد کار کجاست
اگر تحت هیچ شرایطی، حتی با به کار بستن تمام شیوه ها و تکنیک هایی که یاد گرفتید، ایده نو و جدیدی به ذهن تان نمی رسد، حتما می خواهید بدانید ایراد کار کجاست و شاید به خودتان بگویید این روش ها و تکنیک ها به کار نمی آیند و امکان ندارد بتوان این کار را بهتر از این انجام داد! اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید به طور جدی به این مسئله فکر کنید که ایراد از شماست یا از تکنیک ها و شیوه ها.

به طور قطع آدم های بسیاری هستند که چنان به عقاید و شیوه های قدیمی خود عادت دارند و به آنها وابسته اند که واقعا اهرم های بسیار قوی لازم است تا بتوان آنها را از این تعلق جدا کرد.

البته بعید می دانم شما از این دسته آدم ها باشید، که اگر بودید در دوره «تفکرخلاق» شرکت نمی کردید!

 

تضمین ما به شما
در این دوره ما ضمانت هم می دهیم. اگر از هیچ یک از شیوه ها یا تکنیک هایی که یاد گرفته اید استفاده نکنید، اینها به کار نمی آیند، این را می توان تضمین کرد.

از طرف دیگر، هر چه بیشتر از این تکنیک ها استفاد کنید، آنها بهتر و کارآمدتر خواهند شد. هر چه بیشتر از این شیوه ها و تکنیک ها استفاده کنید، ماهرتر می شوید و در حقیقت شیوه های فکر کردن خلاقانه در شما نهادینه می شود.

 

چرا این تکنیک ها را استفاده نمی کنیم؟
دلیلش ساده است، هنوز این تکنیک ها و شیوه فکر کردن در شما نهادینه نشده و دلیل آن هم این است که این اتفاق سریع و لحظه ای نمی افتد. شاید نیاز به سال ها تمرین و تکرار داشته باشد که ناخودآگاه آنگونه فکر کنید و این نوع فکر کردن و نگاه به مشکلات/چالش ها ملکه ذهن شما شود.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید آن است که این تکنیک ها زمان بر هستند تا شما ناخودآگاه به احتمال راه حل های متعدد فکر کنید. برای حل یک مشکل و یا برای یافتن راه حل خود را به هیچ قیدی مقید نکنید.

اگر بخواهید و اراده کنید، با تمرین و تکرار این شیوه ها، فکر کردن به صورت خلاقانه به بخشی از زندگی شما تبدیل خواهد شد و دیگر نمی توانید خلاق نباشید و خلاقانه فکر نکنید.

 

خودآگاه ناخودآگاه می شود
حتما در مورد بعضی بازیکن های فوتبال دیده یا شنیده اید، ضرباتی هستند که آنها حتما گل می کنند و امکان ندارد آن ضربه ها را گل نکنند، این نوع حرکت برای آنها ناخوآگاه شده است.

آن بازیکن در آن لحظه فکر نمی کند به آنچه یادگرفته، ناخودآگاه عکس العمل درست به توپی که شوت شده نشان می دهد و گل می زند. تمرین و تکرار زیاد این مهارت را  از سطح خودآگاه به ناخودآگاه رسانده است.

بعد از گذراندن این دوره و حتی بعد از هر درس، خوب به آنچه خوانده اید فکر کنید؛ شاید لازم باشد دوباره و چند باره بخوانید. ولی یک اصل را به خاطر بسپارید: در اسرع وقت یکی از شیوه هایی که آموخته اید را استفاده کنید و آن را تمرین و تکرار کنید.

 

یادمان باشد

  • اگر به موقع و هر چه سریع تر تکنیک ها و روش هایی را که آموخته ایم به کار نبندیم، فراموششان می کنیم. مثل هر مهارت دیگری.
  • تکرار باعث تقویت عادات جدید می شود. هر چه بیشتر تکرار و تمرین داشته باشید، بهتر این مهارت ها در شما نهادینه می شود.
  • اگر یک تکنیک و شیوه به نظرتان برای شما مناسب نبود، نگران نشوید، شیوه بعدی را امتحان کنید.
  • اگر هیچ یک از این تکنیک ها و شیوه ها را استفاده نکنید، این دوره مفید نخواهد بود.
  • هر چه بیشتر تکنیک ها و شیوه های تفکر خلاق را استفاده و تکرار کنید، کاربردی تر می شوند و مهارت شما هم در بکارگیری هر چه بیشتر و بهتر آنها بیشتر می شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی