توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۴۰ ق.ظ

آموزش نگارش رزومه - قسمت دوم

۷- زبان های خارجی

هر کدام از ما علاوه بر زبان مادری خود، زبان دیگری را در دوران مدرسه و احتمالا بعد از آن به صورت داوطلبانه در دوره های آزاد یاد می گیریم. دانستن یک یا چند زبان خارجی می تواند شانس ما را برای یافتن کار بهتر افزایش دهد. در ‌این بخش نام زبان های خارجی را که می دانیم و میزان تسلط مان بر آنها را می نویسیم. بطور مثال: 

انگلیسی- مسلط 

فرانسه- مبتدی

اگر با زبانی تنها در سطح محاوره آشنایی دارید یا برعکس، تنها می توانید نامه های رسمی را به ‌این زبان بخوانید و بنویسید اما مکالمه به آن زبان برایتان دشوار است، بهتر است در‌این قسمت مشخص کنید.

اگر در هر یک از زبان های خارجی که به آنها مسلط هستید مدرک معتبری دارید حتما آنرا قید کنید. مثلا اگر در امتحان ‌آیلتس یا تافل برای زبان انگلیسی شرکت کرده اید نمره خود را نیز همراه با تاریخ دریافت مدرک و مرکزی که آن را صادر کرده است، ذکر کنید.

انگلیسی- مسلط- ‌آیلتس ۷- مرکز آیلتس استرالیا، تهران- اسفند ۱۳۹۰


۸- علاقه مندی ها


 

ممکن است به نظر بیاید که ‌این بخش از قسمت های دیگر رزومه رسمیت کمتری دارد اما نباید آن را دست کم گرفت.

ترجیحا سعی کنید علاقه مندی هایتان را گلچین کنید. نسبت به کار و کارفرمایی که پیش رو دارید علاقه مندی ها را بچینید. مثل یک لیست کوتاه آنها را پشت هم بنویسید یا زیر هم با بولت پوینت مشخص کنید.

سعی کنید خیلی طولانی نباشد. به طور مثال روزنامه نگاری که سال ها به وبلاگ نویسی مشغول بوده، ممکن است برای سازمان استخدام کننده دارای ارجحیت بالاتری باشد. یا طراح و گرافیستی که عکاسی و نقاشی آبرنگ هم می کند.



۹- اطلاعات متفرقه و معرف ها (نمایشگاه ها، کنفرانس ها، افتخارات و...)


گاهی ما سوابق غیر مرتبط با کاری داریم که برای آن رزومه می فرستیم. یا ‌اینکه زمینه کاری خود را در مقطعی تغییر داده ایم. به جز‌ این، براساس نوع حرفه ای که در آن فعالیت می کنیم، ممکن است سوابقی داشته باشیم که در بخش های دیگر جای نگیرد. به طور مثال کنفرانس ها، نمایشگاه ها یا سخنرانی هایی که کرده ایم.

به خاطر داشته باشید که ‌این بخش، اجباری نیست و فقط در صورتی که رزومه شما به آن نیاز داشته باشد، آن را ‌ایجاد می کنید.

بعضی اوقات هم ممکن است در مسابقات و جشنواره هایی شرکت کرده باشیم و حتی برنده جایزه ای هم شده باشیم. در صورتی که تعداد گزینه های ‌این دسته  قابل توجه باشند، می توان عنوان جدیدی برایش تعریف کرد و آن را در رزومه گنجاند. به طور مثال عکاسی که در بیش از ۱۰ نمایشگاه فردی و گروهی شرکت کرده است، بعد از انتخاب تازه ترین و مطرح ترین آنها بخشی به نام «نمایشگاه ها» ‌ایجاد می کند و نام نمایشگاه، محل برگزاری، تاریخ برگزاری و در صورت شامل شدن، رتبه و مقامی که کسب کرده است را می نویسد.

 

معرف
بسیاری از موسسه های علمی در پایان اطلاعیه یا فرم پذیرش، از ما معرف معتبر می خواهند.‌ این معرف ها می توانند اساتید دانشگاهی یا مدیران قبلی ما باشند که اطلاعات آنها را در انتهای رزومه می آوریم. پیش از آنکه بخواهید اسم کسی را در‌ این قسمت بنویسید حتما از آنها اجازه بگیرید. سپس نام کامل فرد، رتبه و سمت، محل کار یا تدریس او و در نهایت شماره تماس و آدرس‌ ایمیلش را قید کنید.


۱۰- نبایدها


 

بیشتر از دو صفحه A4  رزومه ننویسید. مختصر و مفید بنویسید. باور کنید که هر چه بیشتر بنویسید شانس استخدام خود را افزایش نمی دهید.


  1. بدانید که دنبال چه کاری می گردید و برای هر جایی و هر شغلی، به خصوص شغلی که نمی دانید چیست، رزومه نفرستید. برای شخصیت حرفه ای خود ارزش قائل باشید و یادتان نرود که رزومه شما ممکن است مدت ها در آرشیو شرکت ها باقی بماند.
  2. مدرک جعل نکنید، دروغ نگویید، اغراق نکنید و در عین حال تعارف هم نداشته باشید و شکسته نفسی نکنید. همانی را که هستید تصویر کنید اما سعی کنید به هوشمندانه ترین شکل ممکن این کار را بکنید و نقاط قوت خود را برجسته کنید.
  3. از کارفرماهای دیگر بد ننویسید، اگر پروژه های قبلی تان شکست خورده آن را قید نکنید. دلیل بیرون آمدن از محل کار قبلی و یا احتمالا اخراج خود را لازم نیست بنویسید.
  4. از جملات، افعال و صفات مثبت و پرقدرت استفاده کنید. هرگز منفی بافی نکنید.
  5. غلط املایی و انشایی و نگارشی نداشته باشید. حتما قبل از ارسال، آنرا با دقت بخوانید و از یکی از دوستان خود نیز خواهش کنید که آن را یکبار مرور کند.
  6. در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید.
  7. شماره تماس و آدرس ‌ایمیل خود را حتما قبل از ارسال کنترل کنید. بدترین چیزی که ممکن است رخ بدهد ‌اینست که کارفرما شما را انتخاب کند اما نتواند پیدایتان کند.
  8. از شروع کردن هر جمله با ضمیر «من» بپرهیزید.
  9.  رزومه خود را به حال خود رها نکنید، به صورت مداوم رزومه خود را به روز کنید. شما در هر مرحله از کار یا تحصیل توانایی های بیشتری کسب می کنید و می توانید آن را به رزومه خود اضافه کنید.
  10. رزومه خود را با یک ساختار واحد به همه کارفرماها ارسال نکنید. همیشه مناسب با موقعیت شغلی و کارفرما، جزئیات رزومه را اندکی تغییر دهید و اولویت ها را پس و پیش کنید.



11- نمونه کار و نامه درخواست


همانطور که در بخش مقالات هم اشاره کردیم ممکن است کارفرما از شما چند نمونه کار هم بخواهد. نسبت به زمینه ای که در آن فعالیت می کنید، می توانید آنها را به صورت متنی در فرمت های ورد یا پی دی اف یا فایل های مالتی مدیا به ‌ایمیلتان ضمیمه کنید یا اگر فرم ها را پست می کنید، آنها را پرینت گرفته یا تمام فایل ها را روی یک سی دی/دی وی دی ضبط کنید و همراه رزومه ارسال نمایید. برای افرادی چون روزنامه نگاران، پژوهشگران یا طراحان وب که مطالب آنلاین منتشر شده زیادی دارند، بهتر آن است که علاوه بر ارائه چند نمونه کاری که از میان بهترین ها و مرتبط ترین ها ارسال می شود، در صفحه ای جداگانه لینک مطالب آنلاین خود را همراه با ذکر عنوان مطلب و تاریخ انتشار فهرست کنند و همراه نمونه کارها بفرستند. دقت داشته باشید که نمونه کار را فقط در صورتی همراه رزومه ارسال می کنید که از شما خواسته شده باشد. در غیر‌ این صورت رزومه تنها کافی است.

همچنین در اکثر موارد، علاوه بر رزومه از شما یک «نامه درخواست» یا «نامه استخدامی» هم خواسته می شود.‌ این نامه همراه با رزومه ارسال می شود پس اگر‌ ایمیل می کنید باید ‌این متن را در متن‌ ایمیل تان بزنید و رزومه را ضمیمه کنید، اگر هم پست می کنید یا شخصا تحویل می دهید ‌این نامه را باید ضمیمه رزومه کنید به طوری که نامه درخواست روی رزومه قرار بگیرد. همانطور که گفتیم رزومه چکیده ای از مشخصات و سوابق حرفه ای و علمی شماست که کارفرما براساس آن شما را ارزیابی می کند. نامه درخواست را می توان چکیده ای از رزومه دانست که براساس آگهی کار مورد نظر شما، کارفرما را تشویق می کند که رزومه شما را بخواند و شما را برای مصاحبه دعوت کند.

نامه درخواست باید کوتاه، حداکثر در دو یا سه پاراگراف، نوشته شود. در‌ این نامه ابتدا خودتان را معرفی می کنید، سپس می گویید به کدام موقعیت شغلی موجود در آگهی علاقه مند هستید و دارید برای آن رزومه می فرستید. رشته تحصیلی خود و مقطع آن را مشخص کنید و به طور مختصر به مرتبط ترین تجربیات  و مهارت های خود که مورد نیاز کارفرماست اشاره نمایید. اگر شخص دریافت کننده نامه مشخص شده است، حتما نام او را در ابتدای نامه ذکر کنید. مثال:

سرکار خانم/ جناب آقای...

پیرو آگهی آن شرکت در نشریه...

قبل از ‌اینکه نامه را بنویسید کمی در مورد شرکت یا سازمان مورد نظر تحقیق کنید تا بتوانید در نامه خود نشان دهید که اطلاعاتی از سازمان یا شرکت مربوطه دارید. مثلا به برنامه ها و پروژه های قبلی آنها اشاره کنید. یا به بخشی که برای کار در آن رزومه می فرستید. 

نامه شما، حتی اگر فرد گیرنده را می شناسید، باید رسمی و تایپ شده باشد. در ‌اینجا هم طبیعتا هیچگونه غلط املایی و نگارشی قابل قبول نیست. به زبان ساده توضیح دهید که هستید و چه کاری را می خواهید برای کارفرما انجام دهید. باید خود را آدمی مشتاق به یادگیری و نوآوری نشان دهید. اطمینان و اعتماد به نفس خود را با استفاده از کلمات مناسب منعکس کنید.

توجه کافی به متن آگهی استخدام برای نوشتن نامه درخواست حیاتی است. در نامه درخواست نشان دهید که وجود شما چرا برای کارفرما مهم است و چه در چنته دارید که به نفع پیشرفت و توسعه کاری آنهاست. از کلمات کلیدی استفاده کنید.‌ این کلمات کلیدی را می توانید در متن خود آگهی پیدا کنید. مثلا «آشنایی با روش های عرضه محصول»، «مسلط به برنامه مدیریت حسابداری» یا «آشنایی با نرم افزارهای طراحی و گرافیکی همچون کورل و فوتوشاپ».

نامه خود را با اشاره به مصاحبه تمام کنید. هدف از نوشتن نامه درخواست همانا رسیدن به مرحله بعدی یعنی مصاحبه با کارفرماست. در انتها از آنها برای زمانی که برای مرور رزومه شما صرف کرده اند تشکر کنید، شماره تماس خود را قید نموده و بگویید که متظر تماس شان هستید:

با تشکر از زمانی که برای بررسی رزومه ‌اینجانب اختصاص دادید، برای ارائه سایر اطلاعات و آشنایی بیشتر اعلام آمادگی می کنم و منتظر تماس شما هستم.

و در آخر، نامه تان را با نام و نام خانوادگی امضا کنید.



۱۲- پروفایل های آنلاین و شبکه های اجتماعی


 

امروزه ‌اینترنت طریقه کاریابی سنتی را نیز به کل تغییر داده است. حالا شما برای پیدا کردن کار مورد علاقه تان لازم نیست حتی تا نزدیک ترین باجه روزنامه فروشی بروید و قسمت نیازمندی های آنرا جستجو کنید. ده ها وب سایت کاریابی روزانه صدها موقعیت شغلی را منتشر می کنند و برای اعضای خود می فرستند. 

برخی از وب سایت های کاریابی صرفا آگهی ها را روی صفحه مربوط به خود منتشر می کنند و شما با راه های تماسی که داده شده است می توانید مستقیما با کارفرما تماس بگیرید. اما برخی وب سایت ها هم هستند که باید در آنها ثبت نام کنید و رزومه آنلاین بسازید. 

شما در‌ این وب سایت ها همچون باقی وب سایت هایی که از خدماتشان استفاده می کنید، یک حساب کاربری درست می کنید و تمام بخش هایی که پیش از‌ این گفته ایم را در ساختار خاص خود سایت پر می کنید. پس از آن هر زمان که شما شغل مورد نظر خود را انتخاب کنید و برای آن بخواهید درخواست بفرستید، سایت مستقیما رزومه آنلاین شما را برای شرکت ها ارسال می کند. حتما به خاطر داشته باشید که چند وقت یکبار به حساب کاربری خود سر بزنید و آنرا به روز کنید. 

در‌ اینجا باید نقش مهم پروفایل های شخصی در شبکه های اجتماعی نظیر لینکداین را هم مورد توجه قرار داد. لینکداین یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که به شما کمک می کند با افراد زیادی در زمینه شغلی خود ارتباط برقرار کنید و با افراد موثری نیز آشنا شوید. تا جایی که می توانید در وب سایت های معتبر کاریابی ثبت نام و از امکانات آنها در شناخت بیشتر و بهتر کارفرماها استفاده کنید. قبل از استفاده در‌ این وب سایت ها اطمینان پیدا کنید که حتما معتبر باشند چون شما میزان قابل توجهی از اطلاعات شخصی تان را برای آنها می فرستید.

شاید به نظرتان بیاید که شبکه های اجتماعی چون توئیتر و فیس بوک بیشتر جنبه شخصی دارد اما یادتان باشد که خیلی از مواقع موقعیت های شغلی خوب ممکن است از طرف دوستان و آشنایان به شما معرفی شوند. پس هر جای ‌اینترنت که ردپایی از شما هست، بهتر است جزئیاتی از شخصیت حرفه ای شما را هم منعکس کند. پس همیشه بخش تحصیلات یا  زمینه شغلی تان را در پروفایل هایتان کامل کنید و خلاصه تا جایی که امکان دارد از ابزار رایگانی که در خدمت شماست برای ارائه بهترین چهره از خود استفاده نمایید.

آخرین توصیه ‌این است که همیشه یک نسخه رزومه پرینت شده در منزل یا محل کار داشته باشید و فایل آن را روی کول دیسک خود ذخیره کنید. یک پیشنهاد کاری خوب هم مثل حادثه خبر نمی کند!

نمونه ای از یک رزومه مناسب و کارآمد






نمونه سوالات آزمون : چگونه روزمه بنویسیم؟


یک رزومه باید حداکثر چند صفحه باشد؟
یک رزومه شامل کدام یک از بخش های زیر نمی شود؟
کدام گزینه در مورد رزومه درست نیست؟
در تنظیم رزومه کدام مورد زیر مطلوب است؟
چرا برای نوشتن رزومه از فونت های رایج استفاده می کنیم؟
کدام یک از موارد زیر را در قسمت اطلاعات شخصی نمی نویسیم؟
«ترتیب زمانی معکوس» به چه معناست؟
کدام تاریخ را حتما باید برای هر تجربه کاری قید کنیم؟
کدام تجربیات کاری را حتما باید در رزومه نوشت؟
در کدام صورت زیر می توانیم جزئیات پروژه های قبلی خودمان را در رزومه بنویسیم؟
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۱

نظرات  (۵)

۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۲۸ حسین امیرحسینی
سلام استاد باسپاس از شما
۲۳ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۲۶ حسین امیرحسینی
با سلام و خسته نباشید فقط رزومه باشد برای جلسه بعد یا نامه احتیاج است با تشکر از زحمات جنابعالی
پاسخ:
سلام
اختیاری است
۲۳ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۵۲ حسین امیرحسینی
سلام استاد اگه زحمتی نیست به وبلاگ اینجانب رجوع کنید و نظرتان را در مورد رزومه ، به اینجانب ارسال کنید.
باتشکر
۲۷ خرداد ۹۳ ، ۱۷:۱۱ مرتضی فرخنده تبار
با سلام خدمت استاد گرامی این (دات تی کی ) جواب نمی ده چکار کنم؟
پاسخ:
سلام
dot.tk بعد از ثبت نام به راحتی جواب میدهد
سایت dot.cz هم میتوانید عضو شوید

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی