توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۸:۰۶ ب.ظ

درس اول- چگونگی انتخاب یک سیستم عامل امن و مناسب

شاید در نگاه اول طرح چنین موضوعی در مبحث امنیت وبلاگ نویسی چندان به جا و مناسب به نظر نرسد. خب، مگر انتخاب سیستم عامل چه ربطی به امنیت وبلاگ دارد؟ چه فرقی می کند که من از ویندوز استفاده می کنم یا لینوکس؟ مگر برای وبلاگ نویسی میان مک و لینوکس تفاوتی وجود دارد؟ چرا باید خودم را به دردسر انداخته و از ویندوز به لینوکس یا مکینتاش مهاجرت کنم؟ ویندوز، ویندوز است دیگر! حالا چه نسخه ای داشته باشیم که دیگر بستگی کامل به سلیقه مان دارد!

در اولین درس این دوره می خواهیم کمی دقیق تر به مساله سیستم عامل بپردازیم، تا ببینیم چرا باید در این خصوص هم نگران و مراقب باشیم. شاید اولین و مهمترین نکته در امنیت یک وبلاگ نویس حرفه ای، انتخاب سیستم عامل باشد.

همان گونه که می دانید، سیستم عامل های مختلف از سطوح امنیتی متفاوتی بهره می برند و در کنار بدافزار و ویروس های متنوع، انواع گوناگونی از برنامه های امنیتی هم برای آنها در بازار وجود دارد. پس یک وبلاگ نویس که اهمیت بالایی برای امنیت خود و وبلاگش قایل است، باید در اولین قدم سیستم عاملی را انتخاب کند که از امنیت مناسبی برخوردار بوده و با کمترین میزان تهدیدات و ایرادها روبرو باشد. در ادامه به بررسی نقاط قوت و ضعف سیستم عامل های مختلف می پردازیم تا ببینیم کدام یک می تواند انتخاب مناسبی باشد.

احتمالا شما قبل از اینکه تصمیم به وبلاگ نویس شدن بگیرید، کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی خودتان را داشته اید و کمتر کسی پیدا می شود که به صورت اختصاصی برای وبلاگ نویسی به دنبال خرید یک سیستم جدید باشد. اما سیستم عامل می تواند تاثیر فراوانی در کارآیی، امنیت و حتی خلاقیت یک وبلاگ نویس حرفه ای داشته باشد.

هنگام انتخاب یک سیستم عامل مناسب چندین عامل می توانند تاثیر گذار باشند:

۱- اینکه شما قرار است چه استفاده هایی از کامپیوتر یا لپ تاپ تان داشته باشید. آیا این دستگاه به طور اختصاصی متعلق به مدیریت وبلاگ و سایت شما است؟ یا اینکه کارهای اداری و شغلی تان را هم باید انجام دهد؟ شاید قرار است ابزار بازی و سرگرمی تان هم باشد؟

۲- به چه نرم افزارهایی جهت انجام کارهای تان نیاز دارید؟ پاسخ به این سوال، بستگی زیادی به سوال قبل دارد. بسته به اینکه چه نوع کاربردی را از دستگاه تان انتظار دارید، نوع برنامه های مورد استفاده تان هم تعیین می گردد. زیرا در صورت استفاده از برخی برنامه های خاص که تنها برای سیستم عامل ویژه ای تولید شده اند، مجبور به استفاده از همان سیستم عامل هستید.

۳- میزان تبحر شما در استفاده از هر سیستم عامل و به اصطلاح گیک بودن تان در زمینه کامپیوتر هم گزینه تعیین کننده دیگری است. البته این موضوع که تا چه میزان علاقه مند به یادگیری و کسب مهارت در کار با برنامه ها و سیستم عامل های جدید هم باشید، در این امر دخیل است. گاهی به دلیل ناآشنا بودن یک سیستم عامل ممکن است چشم تان را بر روی همه خوبی های آن ببندید و سراغ یک سیستم عامل راحت و آشنا، ولی مشکل دار بروید. یا اینکه سختی های چند ماهه یادگیری سیستم عامل جدید را به جان خریده و در ازای آن مزایا و امکانات تازه فراوانی به دست آورید.

یکی از مهمترین گزینه ها در انتخاب سیستم عامل، که در اینجا اهمیت دو چندانی پیدا می کند، امنیت آنها است. همه شرکت های سازنده سیستم عامل تلاش می کنند که تا حد ممکن امن ترین سیستم عامل را در اختیار کاربران شان قرار دهند. اما با توجه به مسایلی همچون تعداد کاربران، میزان توجه هکرها و افراد نفوذگر به آن سیستم عامل، باگ ها و ایرادات سیستم عامل و همچنین سوراخ های امنیتی برنامه های جانبی یک سیستم عامل، می توان آنها را دسته بندی نموده و بر حسب امنیت و با توجه به امکانات موجود، دست به انتخاب زد. توصیه ما هم به وبلاگ نویس های حرفه ای آن است که بیشترین توجه را به این مورد داشته باشند.

 

ویندوز

ویندوز، سیستم عاملی همه گیر است که بیشترین کاربرد را در دنیای کامپیوتر و لپ تاپ دارد و تقریبا همه شما هم اکنون با آن کار می کنید و یا قبلا کار کرده اید. این سیستم عامل سازگاری بسیار خوبی با سخت افزارهای متنوع و متعدد موجود در بازار داشته و نرم افزارهای بسیار زیادی در زمینه های مختلف برای آن نوشته شده است. تقریبا برای انجام هر کاری می توانید برنامه های رایگان و غیررایگان متعددی بیابید که امکان انتخاب خوبی را به شما می دهند.

کار با آن نسبت به دیگر سیستم عامل های مشهور، ساده تر است. در صورت بروز هرگونه مشکل و یا مواجه شدن با ایرادی، افراد بسیار زیادی در اطراف تان هستند که می توانید از آنها کمک بگیرید. نرم افزار، سخت افزار، وسایل جانبی و متخصصان آن را تقریبا در هر جایی می توان یافت و هیچ گاه از این نظر با مشکل روبرو نمی شوید.

به دلیل گستره بسیار وسیع کاربران و همچنین باگ های موجود در برنامه های نوشته شده برای آن، این سیستم عامل بسیار مورد توجه هکرها و افراد خرابکار بوده و تقریبا هدف اصلی آنها در دنیای دیجیتال است. البته به همان نسبت هم تعداد برنامه های امنیتی، فایروال و آنتی ویروس رایگان و غیر رایگان خوب، برای این سیستم عامل وجود دارد. اما در صورتی که اهل راحت طلبی نباشید و بخواهید کمی به خودتان سخت بگیرید، ویندوز انتخاب اول درسنامه برای یک وبلاگ نویس حرفه ای نیست.

البته در صورتی که امکان فنی یا وقت لازم برای کوچ به سیستم عامل دیگری همچون لینوکس یا مک را ندارید، با به کار بستن برخی نکات امنیتی می توانید ویندوز را هم تبدیل به سیستم عامل قابل قبولی برای وبلاگ نویسی امن کنید:

۱- تا حد امکان از سیستم خود تنها و تنها برای یک کار، و آن هم وبلاگ نویسی استفاده کنید. وقتی قرار باشد چند کار با یک لپ تاپ یا کامپیوتر انجام شود، جابجایی اطلاعات با افراد و گروه های مختلف، از طریق ابزارهای گوناگون می تواند نقطه ضعف امنیتی بزرگی برای سیستم شما باشد. شاید شما در ایمنی ایمیل متعلق به وبلاگ و یا کول دیسک حاوی اطلاعات آن دقت کنید، ولی کم کاری در توجه به امنیت هارد دیسک آرشیو فیلم، یا ایمیل مرتبط با کار شرکت و یا ایمیلی که مطالب سایت های سرگرمی را با آن دریافت می کنید، می تواند به نقطه شروعی جهت حمله به وبلاگ تان تبدیل شود.

۲- همیشه از آخرین نسخه سیستم عامل ویندوز استفاده کنید. ویندوز XP یکی از بدترین سیستم عامل های موجود در مقابل حملات امنیتی است و تقریبا شما را تبدیل به یک سرباز بی سلاح در میان خیل عظیم دشمنان می کند. علی رغم حل بسیاری از مشکلات امنیتی آن در طول زمان، هنوز یکی از ناامن ترین انتخاب های ممکن است. پیشنهاد ما برای وبلاگ نویسی با سیستم عامل ویندوز، حتما و حتما انتخاب ویندوز ۷ است. این سیستم عامل به ابزارهای کنترلی و امنیتی درونی فراوانی مجهز شده است، که کمک زیادی به محافظت از شما در برابر حملات می کنند.

۳- همیشه آپدیت ها و به روز رسانی های سیستم عامل را نصب کنید. این موضوع در خصوص همه سیستم عامل ها صدق می کند. زیرا شرکت های سازنده، دائما در حال رفع باگ و نقص های امنیتی هستند و مرتبا آنها را در قالب آپدیت و پچ های نرم افزاری عرضه می کنند.

۴- از برنامه های امنیتی همچون  آنتی ویروس، آنتی اسپای ور و فایروال استفاده کنید. این برنامه ها مرتبا سیستم شما را کنترل کرده و تا حد زیادی جلوی نفوذ بدافزارها و برنامه های مخرب به کامپیوتر شما را می گیرند. علاوه بر دقت در انتخاب برنامه مناسب و با کارایی بالا، دقت داشته باشید که همیشه آنها را به روز نگه دارید. زیرا تعداد برنامه های مخرب روز به روز در حال افزایش است و شرکت های سازنده برنامه های امنیتی هم همیشه با تولید ابزارهای شناسایی و حذف آنها، برنامه های خود را به روز می کنند. از آنجایی که این دوره به صورت تخصصی به امنیت در سیستم عامل ویندوز نمی پردازد توصیه می کنیم حتما در دوره مبانی امنیت در کامپیوتر و اینترنت درسنامه شرکت کنید.

 

سیستم عامل Mac OS X

این سیستم عامل توسط شرکت اپل به صورت اختصاصی برای نصب بر روی کامپیوتر و لپ تاپ های تولید اپل، ساخته شده است. بنابراین برای استفاده از آن، بهترین گزینه خرید یک لپ تاپ (مک بوک)‌ یا کامپیوتر رومیزی (آی مک) اپل است. البته محصولات این شرکت نسبت به تولیدات دیگران تا حدی گران تر هستند.

مک او اس X بر پایه سیستم عامل یونیکس است و از این لحاظ تقریبا منشا یکسانی با لینوکس دارد. به دلیل گستردگی پایین تر و تعداد کمتر کاربران، میزان توجه هکرها و سازندگان بدافزار هم به این سیستم عامل کمتر از ویندوز است. و البته به همان نسبت هم تعداد توسعه دهندگان برنامه های مربوط به آن کمتر است و نرم افزارهای کمتری نسبت به ویندوز برای آن تولید شده و در دسترس است.

همچنین به دلیل پایین بودن تعداد کاربران معمولا هنگام برخورد با مشکلات، خودتان یک تنه باید با آنها دست و پنجه نرم کنید و در میان اطرافیان تان کسی نمی تواند به یاری تان بیاید، هر چند که به لطف اینترنت و گسترش محتوای فارسی، می توانید منابع کمکی خوبی را در این مورد پیدا کنید.

این سیستم عامل به دلیل مکانیزم حمایت از فایل های سیستمی جدای از حق دسترسی به فایل های کاربر، امنیت نسبتا خوبی را دارد. اپل هم تلاش فراوانی برای تامین حداکثر امنیت ممکن در سیستم عامل خود نموده است و معمولا باگ امنیتی زیادی در نسخه های این سیستم عامل دیده نمی شود. اما باید توجه داشته باشید که افسانه امنیت ۱۰۰ درصد و کامل مکینتاش، تنها جنبه تبلیغاتی و شایعه داشته و به هیچ وجه صحیح نیست. ولی همان طور که گفتیم، در کنار وسواس اپل بر روی امنیت محصول خود، خرابکاران اینترنتی هم معمولا به دلیل تعداد کم کاربران، چندان انرژی خود را صرف این سیستم عامل نمی کنند. پس تعداد بدافزارها و ویروس های موجود برای مک او اس نسبت به ویندوز کمتر است.

به همین دلیل، در صورتی که قصد خرید یک لپ تاپ یا کامپیوتر جدید دارید و در کنار آن به امنیت بیشتر در وبلاگ نویسی می اندیشید، MacBook و iMac می تواند گزینه های مناسب، زیبا و البته کمی گرانقیمتی برای شما باشند. در صورتی که این سیستم عامل را انتخاب کردید، شرکت در دوره آموزشی مبانی امنیت در سیستم عامل مک درسنامه را فراموش نکنید.

 

سیستم عامل لینوکس

یکی دیگر از سیستم عامل های مطرح فعلی دنیا که اتفاقا در میان بلاگرها هم به خوبی جای خود را باز کرده، لینوکس است. کاربران و طرفداران آن بیشتر به طرفداری از رعایت حقوق تولید کننده و دنیای نرم افزارهای باز متن مشهورند. زیرا اصل لینوکس بر باز متن بودن و تا حد فراوانی رایگان بودن است. هم اکنون هم نسخه های بسیار فراوانی از آن را می توانید بیابید که به صورت رایگان و یا هزینه بسیار کمی به صورت قانونی قابل تهیه هستند.

دیگر مزیت لینوکس این است که معمولا شما برای هر نوع سخت افزار و کامپیوتری می توانید یک نسخه مناسب از این سیستم عامل را بیابید. خواه لپ تاپ شما دارای آخرین نوع پردازنده Core i7 اینتل باشد و یا اینکه همچنان از یک سلرون ۲۳۳ بهره ببرید. اینکه کامپیوترتان ۸ گیگابایت رم داشته باشد یا فقط یک رم ۲۶۵ مگابایتی روی آن سوار باشد. بالاخره نسخه ای از لینوکس را می یابید که به آسانی روی آن بالا آمده و با راحتی کامل جواب نیازهای تان را بدهد.

در گذشته کابران لینوکس بیشتر به دانش بالای کامپیوتری و استفاده دائمی از خط فرمان مشهور بودند. کاربران عادی هم می ترسیدند طرف این سیستم عامل قدرتمند و سخت بروند و همگان فکر می کردند که یادگیری آن مستلزم به خاطر سپردن تعداد زیادی دستورات مختلف است و انجام هر کاری تنها از طریق تایپ آن در خط فرمان امکان پذیر می شود. اما در سال های اخیر شرکت های زیادی مشغول تولید لینوکس با رابط کاربری گرافیکی شده اند که کار را برای کاربر تازه کار و معمولی بسیار آسان نموده و محیط کاری را به ویندوز و مک او اس شبیه کرده است.

از نظر امنیتی، اغلب لینوکس را یکی از امن ترین سیستم عامل ها می دانند. حتی برخی آن را از سیستم عامل اختصاصی اپل هم امن تر و غیرقابل نفوذتر می دانند. البته لینوکس به دلیل متن باز بودن و امکان تنظیمات گسترده توسط کاربر برای کارهای مختلف، کمی از این نظر خطرناک است. اگر توسط یک کاربر خبره و ماهر تنظیمات امنیتی آن به درستی انجام شوند، نیاز چندانی به برنامه های ویژه امنیتی و آنتی ویروس نخواهد داشت و از هر سیستم عامل دیگری می تواند امن تر باشد. اما در صورتی که تنظیمات آن اشتباه باشند، حتی ممکن است نفوذ به آن از ویندوز XP هم راحت تر باشد. با این حال استفاده از نسخه های مطمئن لینوکس، هم چون اوبونتو و ردهت، مطمئنا امنیت بالاتری نسبت به ویندوز در اختیار شما قرار می دهد. اما باید تاکید کنیم که لینوکس هم مانند مک او اس از امنیت ۱۰۰ درصد و کامل برخوردار نیست.

لطفا این نکته را همیشه و همه جا به خاطر داشته باشید: عبارات امنیت ۱۰۰ درصد، امنیت کامل، رمز عبور یا کامپیوتر غیرقابل نفوذ و مانند آن تنها یک افسانه و دروغ تبلیغاتی هستند. ما تنها می توانیم سعی کنیم کار را برای افراد نفوذگر سخت و سخت تر کنیم تا از خیر کارشان گذشته و دست از سرمان بردارند. اما در دنیای امنیت هیچ امر غیر ممکنی وجود ندارد. یک نفوذ با ۱ دلار هزینه و یک ساعت وقت انجام می شود و یک نفوذ هم با ده میلیون دلار هزینه و ده سال وقت!

اگر قصد خرید لپ تاپ و کامپیوتر جدید ندارید، اما می خواهید یک سیستم اختصاصی برای وبلاگ نویسی تان آماده کنید. بهترین گزینه می تواند فرمت کردن کامل کامپیوتر و حذف تمام فایل ها و بدافزارهای احتمالی باشد. آنگاه با نصب آخرین ورژن از یک لینوکس خوب و انجام تنظیمات لازم، امنیت شما به میزان بسیار زیادی افزایش می یابد.

درست است که کاربران لینوکس هم مانند مک او اس چندان در اطراف شما زیاد نیستند، اما مهمترین برتری لینوکس، فروم ها و گروه های کاربری فعال فارسی زبان آن است که کاربران کاملا حرفه ای آن در کوتاه ترین زمان، معمولا برای همه مشکلات شما راه حلی در آستین دارند.

خب انتخاب شما برای سیستم عامل وبلاگ نویسی تان چیست؟ قدم اول را همین امروز برداشته و سیستم عامل تان را انتخاب کنید. به گمان مان این گونه برای طی دوره هم آماده تر خواهید بود. تنها یک بار دیگر تاکید می کنیم: جدا از اینکه کدام سیستم عامل را انتخاب می کنید، از نصب آپدیت های سیستم عامل و نرم افزارهای نصب شده بر روی آن غافل نشوید. حتما از برنامه های امنیتی استفاده کنید (مخصوصا در ویندوز)، همیشه آنرا را به روزرسانی کنید. از نصب نرم افزارهای قفل شکسته (کرک شده) خودداری کنید و اگر هم انتخاب اول و آخر شما ویندوز است،  لطفا و تحت هیچ شرایطی طرف ویندوز XP نروید. ویندوز ۷ را برای شما ساخته اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۰

نظرات  (۱)

۲۷ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۲۶ محمداسکندری
بادرود
سیستم کامپیوتر من ویندوز است اما در محل کارم من (بانک صادرات) سیستم لینوکس به کارکنان تحویلدارآموزش داده شده وبر روی سیستم نصب شده است، حال آیالینوکس به دلایلی که شرح داده شد در سیستمهای اداری کاربرد بیشتری دارد ویادگیری ونصب آن بهینه تر است یا اینکه استفاده از این سیستم در ادارات سلیقه ای است؟ دلیل سئوال من این است که بدانم در ادارات لینوکس بیشتر به کارمان می آید یا ویندوز؟
متشکرم
پاسخ:
سلام
لینوکس به علت مسائل امنیتی و به علت رایگان بودن بهتر است.
ویندوز در ایران که هزینه ای بابت آن داده نمیشود عمومیت بیشتری دارد
هر دو سیستم عامل خوبی هستند

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی