توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۵۴ ق.ظ

درس نهم- ابزارهای مورد نیاز نویسندگان

از این درس به مرور وارد مسائل فنی می‌شویم. شما قطعاً نویسندگی را با ماشین تایپ‌های قدیمی یا قلم و کاغذ انجام نخواهید داد. هر دوی این موارد، هم زمان بیشتری از شما می‌گیرند و هم خطرناک هستند.

از منظر صرفه جویی در زمان، دو مورد قابل اشاره است: مورد اول اینکه نوشتن با ابزارهای سنتی سخت است و هر از گاهی ایرادات پیش بینی نشده‌ای مثل خرابی دستگاه تایپ، تمام شدن کاغذ و... به وجود می‌آیند. مورد دوم اینکه به هر حال شما برای نشر دیجیتال، نیازمند داشتن نسخه‌ای الکترونیکی از کتاب خود هستید که دارای یک فرمت جهانی باشد. بنابراین دلیلی برای کار دوباره وجود ندارد.

از منظر خطرناک بودن هم، خودتان بهتر می‌دانید که متون درج شده روی کاغذ هر چقدر هم که در جای امنی پنهان شوند، باز امکان دسترسی به آنها توسط اشخاص غیر مرتبط با پروژه وجود دارد، پس نگهداری دست نوشته‌های کاغذی می‌تواند بسیار مشکل ساز شود. ضمن اینکه امکان بروز حوادثی مثل آتش سوزی نیز همیشه هست که این به تنهایی می‌تواند دسترنج چند هفته یا چند ماه شما را بر باد دهد.

از هر نظر توصیه اکید ما این است که با استفاده از برنامه‌های پردازش متن، یادداشت‌ها و دست نوشته‌های خود را ثبت کنید و همزمان آنها را در فضای ابری نیز ذخیره کنید. اما در این درس، با موارد پیشنهادی ما همراه باشید.

 

برنامه‌های پردازش متن و یادداشت برداری
مجموعه Microsoft Office که هر سه سال یک بار نسخه‌ای جدید از آن ارائه می‌شود، یک بسته نرم افزاری غنی است که از هر نظر به کار شما می‌آید. از بین نرم افزارهای این مجموعه، دو مورد شایسته توجه ویژه هستند:

Microsoft Word: چه برای نوشتن متن، چه برای ویرایش آن، چه برای صفحه آرایی و صفحه بندی، و چه برای گرفتن خروجی با فرمت‌های مختلف، این نرم افزار بهترین انتخاب است. شما همزمان می‌توانید فایل‌های ایجاد شده با Word را داخل پوشه حساب ابری خود قرار دهید تا با هر بار ذخیره کردن تغییرات، محتوای شما در جایی دور و امن ذخیره گردد. به خصوص برای خروجی گرفتن با فرمت پی دی اف، استفاده از این برنامه را توصیه می‌کنم.

Microsoft OneNote: این برنامه که کمتر در بین کاربران آفیس شناخته شده است، بهترین گزینه برای یادداشت برداری در محیط ویندوز است. سریع و ساده و همواره در حال ذخیره آنی نوشته‌های شما. یک بار که امتحانش کنید، دیگر ر‌هایش نخواهید کرد.

 

۳ جایگزین برای Microsoft Office
اما چنانچه قادر نیستید یا نمی‌خواهید از برنامه‌های مایکروسافت استفاده کنید، ۲ سرویس ابری و ۱ برنامه دسکتاپ دیگر را به شما پیشنهاد می‌کنم:

Google Docs: یکی از جایگزین‌های خوب برای Microsoft Word، سرویس ابری گوگل است که یک برنامه پردازش متن آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهد. یک ویژگی بزرگ آن، اتصال دائمی به فضای ابری و ذخیره همزمان نوشته‌ها است. بنابراین خیالتان راحت است که در صورت به وجود آمدن نقص برای رایانه، نوشته‌ها در جای امنی هستند. ولی این برتری، همزمان ایراد هم به حساب می‌آید زیرا چنانچه بخواهید متن‌ها را بر روی رایانه ویرایش کنید و اینترنت قطع شده یا کند باشد، به مشکل بر خواهید خورد.

Microsoft Office Web Apps: باورش سخت است ولی یکی از بهترین جایگزین‌های Microsoft Word، دست پرورده خود این غول دنیای نرم افزار است. کافی است یک حساب outlook یا skydirve داشته باشید. آن وقت قادر خواهید بود فایل‌های docx (قابل اجرا درWordیا one (قابل اجرا در OneNoteرا در skydrive ایجاد، ذخیره و ویرایش کنید. OneNote را می‌توان بهترین نرم افزار یادداشت برداری دنیا نامید که البته نسخه وب آن هم عالی است.

LibreOfficeیک نرم افزار پردازش متن آزاد است که جزو بهترین جایگزین‌های Microsoft Word برای استفاده بر روی رایانه به حساب می‌آید. دو خوبی آن، یکی رایگان بودن و دیگری امکان ویرایش متن در حالت آفلاین است که دومی را با سرویس‌های ابری ذکر شده در بالا نخواهید داشت.

 

با DropBox دوست شوید
اگر با برنامه‌های دسکتاپ کار می‌کنید، بهترین گزینه پیشنهادی ما برای ذخیره فایل‌ها در فضای ابری، دراپ باکس که استفاده از آن نیازمند ایجاد حساب کاربری در سایت این شرکت و نصب برنامه آن بر روی رایانه یا سایر دستگاه‌ها است. با فرض اینکه شما از Word و OneNote برای نوشتن و یادداشت برداری استفاده می‌کنید، فایل‌های ایجاد شده با هر دوی این برنامه‌ها و در واقع انواع فایل‌های مورد نیاز شما برای کار نویسندگی، به راحتی و با امنیت بالا توسط دراپ باکس با حساب ابری همگام می‌شوند. البته پیشنهاد من این است که پوشه دراپ باکس روی رایانه خود را داخل یک درایو رمزنگاری شده توسط برنامه TRUECRYPT ایجاد کنید تا فقط و فقط شما امکان دسترسی به آن را داشته باشید.

 

با Calibre آشنا شوید: برنامه‌ای پاب ساز
Calibre برنامه بسیار خوبی برای مطالعه کتاب‌های epub بر روی رایانه، مدیریت کتابخانه دیجیتال شخصی، تبدیل کتاب‌های الکترونیکی و همگام سازی کتاب‌ها با سایر دستگاه‌های شخصی است.

ما در درس دهم این دوره، چگونگی تبدیل فایل متنی شما از فرمت doc به epub با استفاده از این برنامه را شرح خواهیم داد. روشی آنقدر ساده و روان که مایه شوق فراوان شما خواهد شد.

از آنجایی که این دوره هدفمند است، به سایر ویژگی‌های Calibre نخواهم پرداخت ولی برای آشنایی بیشتر، بد نیست به سایت این برنامه سری بزنید و برنامه را دانلود کنید.

 

با Sigil آشنا شوید: برنامه‌ای برای ویرایش ‌ای پاب
همان طور که Calibre عصای دست ما برای ساخت‌ ای پاب خواهد بود، Sigil نیز در مرحله پس از آن به کمکتان خواهد آمد تا با ایجاد تغییراتی در فایل ‌ای پاب، نسخه دلخواه خود را بسازید.

طرز کار با این برنامه را نیز در درس یازدهم این دوره با شما در میان خواهیم گذاشت. اما قبل از آن، حتماً برنامه را از سایت آن دانلود کنید.

 

با Adobe Reader دنیای پی دی اف را از یاد نبرید
هر چند این دوره با ارائه روشی آسان برای تهیه فایل‌ ای پاب از کتاب به پایان خواهد رسید ولی فرمت پی دی اف را نیز که در اصل تنها فرمت مهم در کنار‌ای پاب است، نمی‌توان از یاد برد.

برای ساخت فرمت پی دی اف کتاب از برنامه مایکروسافت ورد استفاده خواهیم کرد. ولی به هر حال Adobe Reader برای بررسی دیداری فایل نهایی مورد نیاز است. بنابراین با آن نیز آشنایی مختصری حاصل کنید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی