توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۱۱ ق.ظ

درس پنجم- شیوه ها و منابع نصب اپلیکیشن در اندروید

اکنون یک تلفن همراه اندرویدی خریده و تنظیمات آن را هم انجام داده اید. موبایل شما آماده استفاده و لذت بردن است. اما هنوز یک مانع دیگر سر راه مانده!

همان طور که می دانید، بر روی یک موبایل اندرویدی تازه خریداری شده، برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی برای کار و سرگرمی نیست و برنامه های یک موبایل نو، تنها به چند اپلیکیشن ویژه سیستم عامل و کارخانه سازنده محدود می شود.

همان طور که در درس قبل گفتیم، می توانید از طریق فروشگاه اندروید (گوگل پلی)، اپلیکیشن های فراوان و رایگانی را یافته و نصب نمایید. و البته تاکید کردیم تا حد ممکن، به همان اپلیکیشن های موجود در گوگل پلی اکتفا کرده و برای امنیت بیشتر، سراغ دیگر منابع نروید. اما با توجه به مشکلات فراوان استفاده از گوگل پلی در ایران، نبود برخی برنامه های مهم و کاربردی در آن، عدم امکان خرید برنامه در ایران و برخی کشورهای دیگر و همچنین عرضه اختصاصی برخی اپلیکیشن ها در سیستم های خارج از گوگل پلی (مانند بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی)، در این درس، در کنار صحبت در خصوص چگونگی دانلود و نصب برنامه ها از طریق گوگل پلی، به برخی شیوه های دیگر این کار هم خواهیم پرداخت.

 

Google Play Store

یکی از معمول ترین راه های نصب برنامه در اندروید استفاده از فروشگاه آنلاین گوگل (گوگل پلی) است. در بسیاری از ابزارهای اندرویدی می توانید آیکون اپلیکیشنی با نام Play Store یا Play Shop را بیابید که با باز کردن آن مستقیما به فروشگاه آنلاین گوگل وصل می شوید.

در صفحه اصلی استور، گزینه هایی را برای دسترسی به کتاب ها، فیلم، موسیقی و اپلیکیشن ها می توان یافت. برای دانلود اپلیکیشن و بازی، بر روی تب Apps کلیک کنید. در صفحه Apps، منتخبی از اپلیکیشن های مختلف را می بینید. برای نصب یک برنامه خاص بر روی موبایل اندرویدی، می توانید در این صفحه به دنبال آن بگردید یا اینکه از طریق کادر Search آن را جستجو کنید. در صفحه هر اپلیکیشن هم حجم، توضیحات، تصاویر، قیمت و امتیاز کاربران درباره آن را می توان دید.

اگر برنامه مورد نظرتان رایگان (Free) باشد، برای دریافت آن تنها کافی است بر روی دکمه Download در بالای صفحه کلیک کنید، تا دانلود و نصب آن آغاز شود. در خصوص برنامه های پولی هم باید کارت اعتباری ویزا یا مانند آن را داشته باشید و پس از انتخاب نسخه برنامه، اطلاعات لازم برای پرداخت هزینه آن را وارد کنید. آنگاه لینک دانلود برنامه فعال شده و دانلود شروع می شود.

اما نکته خوشحال کننده برای کسانی که به کارت اعتباری دسترسی ندارند، این است که گوگل به تازگی کارت های هدیه یا گیفت کارت ویژه خرید از گوگل پلی را معرفی کرده و می توان همانند خرید از فروشگاه اپلیکیشن اپل و آمازون، از استور گوگل هم با گیفت کارت استفاده کرد.

البته از پلی استور به صورت آنلاین و بر روی کامپیوتر خود هم می توانید استفاده کنید که روالی تقریبا همانند کار با اپلیکیشن پلی استور را دارد. با این تفاوت که شما پس از انتخاب اپلیکیشن مورد نظر، باید مدل گوشی تان را هم انتخاب کنید. آنگاه با زدن دکمه دانلود، دریافت برنامه روی تلفن هوشمند اندرویدی تان آغاز می شود. البته انجام این کار مستلزم این است که با همان اکانت گوگلی که در تلفن هوشمند تان تعریف شده، با کامپیوتر درون سایت گوگل پلی لاگین کنید.

نکته: اگر کاربر اندروید باشید، حتما می دانید که متاسفانه گوگل پلی و امکان دانلود از سوی گوگل برای مصرف کنندگان ایرانی مسدود شده است. لذا برای نصب مستقیم برنامه از گوگل پلی باید روی تلفن هوشمند تان اکانت وی پی ان داشته باشید تا با تغییر آی پی شما به کشوری دیگر، امکان دانلود را برای تان فراهم آورد.

 

نصب مستقیم از روی کامپیوتر (Sideloading)
اگر کمی در سایت های سازندگان برنامه های اندرویدی و توسعه دهندگان این سیستم عامل بگردید، احتمالا با نسخه های بتای برنامه ها روبرو شده اید که به صورت فایل APK برای دانلود مستقیم عرضه شده اند. برخی هم که برنامه هایشان را به صورت رایگان عرضه می کنند، علاوه بر قرار دادن آن در گوگل پلی استور، نسخه ای را هم بر روی سایت شان عرضه می کنند.

همچنین برخی هکرها و کِرَکِرها اپلیکیشن های غیر رایگان موجود در پلی استور و دیگر سایت ها را که دسترسی به آنها مستلزم پرداخت هزینه است، با کمی دستکاری، به صورت رایگان برای دانلود و نصب عرضه می کنند. در این حالت شما به صورت کاملا رایگان به برنامه های غیررایگان اندرویدی دسترسی دارید.

دانلود این فایل ها و نصب آنها بر روی موبایل هم یکی از ساده ترین روش های نصب اپلیکیشن در اندروید است. به خصوص برای جاهایی که دسترسی به گوگل پلی  مسدود شده، این شیوه می تواند بسیار کاربردی باشد. اما به خاطر داشته باشید که این روش نصب برنامه با خطرات بالقوه فراوانی می تواند همراه باشد. زیرا فایلی که شما از یک سایت واسط دانلود می کنید، هیچ گاه توسط تیم امنیتی گوگل مورد آزمون قرار نگرفته و تنها راه شما برای اطمینان از سلامت آن، اعتماد به سایت عرضه کننده است؛ که این هم کاری بس مشکل و بدون دوراندیشی است.

علاوه بر این در خصوص برنامه های کرک شده و قفل شکسته که به رایگان عرضه می شوند، این خطر بسیار بیشتر است که همراه اپلیکیشن مورد نظر، ویروس، تروجان یا هر نوع بدافزار دیگری هم قرار گرفته باشد که با استفاده از غفلت شما هنگام نصب برنامه یا عدم وجود برنامه امنیتی خاصی بر روی موبایل تان، خود را نصب کرده و به سوء استفاده از اطلاعات تان بپردازد.

برای نصب فایل های اپلیکیشن بر روی اندروید (که به آن Sideloading می گویند) ابتدا باید در صفحه تنظیمات موبایل تان و معمولا در بخش  Security گزینه Unknown Sources را فعال کنید.

حال تنها کافی است که فایل APK را از روی کامپیوتر به درون کارت حافظه جانبی موبایل تان بیاندازید و سپس آن را با یک برنامه مدیریت فایل (File Manager) مانند Astro یا AntTek باز کنید. راه دیگر برای انتقال فایل APK به موبایل تان استفاده از دراپ باکس است. با کپی کردن فایل از روی کامپیوتر به درون پوشه دراپ باکسی که با موبایل به اشتراک گذاشته شده، آن را بر روی موبایل هم در دسترس دارید.

 

استفاده از استورهای متفرقه
برای جستجو و دریافت برنامه های اندرویدی تنها لازم نیست که شما وابسته به پلی استور (فروشگاه اختصاصی گوگل) باشید. امروزه گروه ها و شرکت های مختلفی اقدام به راه اندازی استورهای اختصاصی خود کرده اند که در برخی مواقع از نظر امکانات یا سهولت دسترسی به رقابت با پلی استور می پردازند.

از نمونه های مشهور این استورها می توان به App Store آمازون ویژه اندروید اشاره کرد. این استور امکانات جانبی ویژه ای دارد که آنها را در پلی استور نمی توان یافت. از جمله اینکه به صورت دوره ای برخی اپلیکیشن های غیر رایگان را به صورت موقت، رایگان عرضه می کند. البته بخش ناامید کننده ماجرا اینجا است که اپ استور آمازون فعلا تنها در آمریکا قابل دسترسی است.

البته خوشبختانه استورهای اپلیکیشن اندروید به همین دو گزینه محدود نمی شوند و حتی نمونه های ایرانی موفقی هم به در وب به چشم می خورند که با توجه به عدم دسترسی کاربران ایرانی به پلی استور، می توانند بسیار مفید و کاربردی باشند.

یکی از این استورها که چند سالی است با کیفیت بالا و منظم مشغول به کار است، «کافه بازار» نام دارد. این استور تنها به عرضه اپلیکیشن های رایگان خارجی می پردازد و هیچ گاه نمی توانید نرم افزارهای غیرقانونی یا کرک شده را درون آن بیابید. در کنار این موضوع، بخش جذاب دیگر این فروشگاه، عرضه اپلیکیشن های توسعه دهندگان ایرانی است. این اپلیکیشن ها به دو صورت رایگان و غیر رایگان عرضه می شوند و «بازار» با این کار توانسته بحث درآمد زایی اپلیکیشن نویسی اندروید را به موضوعی جدی در میان برنامه نویسان فارسی زبان تبدیل کند.

برای استفاده از این استور، نیاز است که ابتدا از طریق موبایل تان به سایت GetBazaar رفته و با کلیک بر روی دکمه «دریافت بازار»، اپلیکیشن فروشگاه بازار را بر روی تلفن همراه اندرویدی تان نصب کنید. راه دیگر نصب این اپلیکیشن، باز کردن سایت GetBazaar بر روی کامپیوتر و اسکن کد QR موجود در صفحه آن توسط تلفن است.

اکنون به راحتی می توانید با استفاده از بخش جستجوی این اپلیکیشن برنامه های مورد نیازتان را یافته و مستقیم بر روی تلفن تان دانلود کنید. همچنین در صفحه اول این اپلیکیشن، برنامه های جدید و پر طرفدار را هم می توانید بیابید. اگر هم قصد استفاده از اپلیکیشن های ایرانی غیر رایگان را دارید، تنها کافی است اکانت خود در سایت بازار را به مبلغ دلخواه و از طریق کارت های بانکی شارژ کرده و آنگاه به دانلود اپلیکیشن های غیر رایگان درون بازار بپردازید.

یکی دیگر از نمونه های ایرانی موفق فروشگاه اپلیکیشن ویژه اندروید، MyKet است که چندی بعد از بازار شروع به کار کرده و توانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند. برای استفاده از این استور باید به سایت MyKet.ir رفته و اپلیکیشن ویژه آن را دانلود کنید. البته بر خلاف بازار، مشاهده اپلیکیشن های موجود در این مارکت هم تنها از طریق اپلیکیشن MyKet ممکن است و لیست اپلیکیشن ها درون سایت قابل دسترس نیستند. همچنین در این فروشگاه امکان استفاده از اپلیکیشن های غیر رایگان ایرانی و خرید آنها را ندارید.

 

حذف اپلیکیشن ها از تلفن اندرویدی
ممکن است که به دلیل کمبود فضای ذخیره سازی و یا عدم رضایت از کارکرد یک اپلیکیشن، بخواهید آن را از موبایل تان حذف کنید. این کار به دو روش قابل انجام است:

۱- استفاده از Application Manager موبایل: با این روش می توانید هر یک از اپلیکیشن های دانلود و نصب شده بر روی موبایل تان را پاک کنید. البته اپلیکیشن هایی که به صورت پیش فرض بر روی موبایل تان وجود داشته اند، در اینجا دور از دسترس هستند.

برای دسترسی به این بخش، از منوی Settings به قسمت Applications و آنگاه Manage Applications بروید. بر روی اپلیکیشنی که قصد حذف آن را دارید، تپ کنید. آنگاه طبق اطلاعات موجود در صفحه مشخصات اپلیکیشن، آن را پاک (Uninstall) کنید.

۲- استفاده از پلی استور: در صورتی که به گوگل پلی استور دسترسی دارید و اپلیکیشن های خود را از طریق آن نصب کرده اید، برای حذف آنها هم می توانید همین شیوه را دنبال کنید. پس از باز کردن اپلیکیشن پلی استور بر روی تلفن خود، تب My Apps را باز کنید. اکنون بر روی اپلیکیشنی که قصد حذف آن را دارید، کلیک کنید. دکمه Uninstall را بزنید تا برنامه از روی موبایل تان پاک شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی