توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۳۵ ب.ظ

درس هشتم- درک بخش های مختلف صفحه نتایج جستجو

با اینکه شکل و شمایل صفحه نتایج جستجوی گوگل ساده به نظر می رسد، اما بسیار کاربردی است. به همین دلیل، در این درس قصد داریم در مورد این صفحه صحبت کنیم.

برای شروع فرض کنید واژه {اقتصاد} را در گوگل جستجو کرده ایم و با نتایجی مانند تصویر زیر مواجه شده ایم:

در نگاه اول شاید به نظرتان بیاید که این یک صفحه نتایج جستجوی ساده است که با توجه به عنوان هر لینک و کلیک کردن بر روی آن می توانید به آنچه به دنبالش هستید، برسید.

اما اگر نظر ما را بخواهید، باید بگوییم که همین صفحه ساده دارای چندین امکان مختلف است که به شما برای پیدا کردن آنچه به دنبالش هستید، بسیار کمک خواهد کرد.

 

پیش‌نمایش صفحه
اولین امکانی که در صفحه نتایج گوگل وجود دارد و ممکن است تاکنون متوجه آن نشده باشید، امکان مشاهده صفحه ای است که به عنوان یکی از نتایج جستجو به شما نشان داده شده است. برای استفاده از این امکان زمانی که شما نشانگر موشواره خود را بر روی یکی از نتایج ببرید، فلش در مقابل آن نتیجه ظاهر می شود که با کلیک بر روی آن می توانید پیش نمایشی از آن صفحه را مشاهده کنید:

مزیت این ویژگی در آن است که شما به کمک پیش نمایش صفحه می توانید ایده ای کلی در مورد صفحه ای که در نتایج جستجو ظاهر شده است، بدست بیاورید.

 

بخش های مختلف یک نتیجه جستجو
هر نتیجه جستجویی که در گوگل مشاهده می کنید، دارای سه بخش است که در تصویر زیر مشخص شده اند:

- عنوان: در این قسمت نام یا همان عنوان وب سایت را می توانید مشاهده کنید.

- آدرس اینترنتی: آدرس اینترنتی یا همان URL را می توانید در این بخش مشاهده کنید. به کمک این بخش می توانید پی ببرید که آن مطلب را چه سازمان، ارگان و یا فردی منتشر کرده است، بر روی چه دامنه ای قرار گرفته است (مثلا .com یا .ir یا...) و اطلاعات دیگری که آن صفحه حاوی آن است.

- چکیده: در این بخش شما می توانید خلاصه ای از آنچه در آن صفحه قرار دارد را بخوانید. البته باید دقت کنید که هیچ تضمینی وجود ندارد که آن خلاصه کامل باشد و تمام آنچه را که در صفحه وجود دارد را به شما بگوید.

علاوه بر سه بخش بالا که توضیح داده شده، در برخی موارد شما در زیر قسمت «چکیده» فلش کوچکی را مشاهده می کنید که در مقابلش لینک هایی وجود دارد. به تصویر زیر دقت کنید:

در این تصویر، بخشی با کادر قرمز رنگ مشخص شده است که در نتایج جستجوی گوگل، در زیر برخی از وب سایت ها به نمایش در می آید. این بخش در حقیقت لینک های داخلی وب سایتی است که در نتایج ظاهر شده است. مثلا تصویر بالا نشان می دهد که وب سایت روزنامه دنیای اقتصاد دارای بخش هایی مانند خوردو، نارضایتی از قیمتگذاری ارز و... است که با کلیک بر روی هر کدام از آنها، به صورت مستقیم به آن بخش منتقل می شوید.

علاوه بر امکان بالا که گوگل به شما کمک می کند تا به صورت مستقیم و تنها با یک کلیک به قسمت های داخلی یک وب سایت مراجعه کنید، گوگل برای برخی از وب سایت ها پا را فراتر گذاشته است و امکان جستجو به صورت مستقیم در آن وب سایت ها را از طریق خود (گوگل) فراهم کرده است.

به عنوان مثال اگر سازمان جهانی بهداشت یا همان {WHO} را در گوگل جستجو کنید، با نتایجی مانند تصویر زیر مواجه می شوید:

همانگونه که در این تصویر مشاهده می کنید، علاوه بر سه بخش عنوان، آدرس اینترنتی و چکیده و لینک های داخلی که با جزئیات بیشتر نمایش داده شده اند، جعبه ای برای جستجو در وب سایت WHO نیز قرار دارد (به بخش مشخص شده با کادر قرمز رنگ توجه کنید). ویژگی این جعبه آن است که شما به کمک آن می توانید به راحتی و بدون مراجعه به وب سایت سازمان جهانی بهداشت، کوئری مورد نظر خود را جستجو کنید. مثلا در تصویر بالا واژه ایدز {AIDS} تایپ شده است که با کلیک بر روی Search who.int یا فشار دادن کلید Enter، نتایج حاصل از جستجوی AIDS نمایش داده می شوند:

 

استفاده از کل صفحه نتایج
هم اکنون که شما با بخش های مختلف صفحه نتایج جستجو آشنا شدید، بد نیست که یک نکته ساده اما کاربردی را در مورد این صفحه بدانید و این نکته آن است که در هنگام ظاهر شدن صفحه نتایج جستجو، حتما یک بار به صورت کامل، تمامی نتایج را نگاهی کلی بیاندازید تا به این صورت کلیات آنچه که گوگل به شما نشان داده است را مشاهده کنید. البته این کار در برخی موارد بسیار کاربردی است. مثلا فرض کنید که به دنبال {انواع گیاهان دارویی} می گردید:

و با نگاهی کلی به نتایج جستجو می توانید به راحتی انواع گیاهان دارویی را تا حدود بسیار زیاد شناسایی و پیدا کنید.

به همین دلیل فراموش نکنید که همواره و بعد از ظاهر شدن صفحه نتایج جستجو، نگاهی کلی به آنها بیاندازید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی