توانایی خود را افزایش دهیم

فرهنگ و هنر
توانایی خود را افزایش دهیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

• لطفا مطالب سایت را به صورت منظم پیگیری کنید
• ارائه پیشنهادات و نظرات شما باعث بهبود کیفیت ارائه مطالب خواهد شد

بعضی از مطالب آموزشی سایت توسط اینجانب نوشته نشده و صرفا جهت مطالعه دوستان از منابع دیگری جمع آوری شده است
چنانچه در مطالب موضوعی ملاحظه شد که از نظر علمی ، اعتقادی ، سیاسی ، مذهبی و ... دارای مشکل بود حتما در قسمت نظرات ذکر بفرمایید تا اصلاح گردد.
با تشکر
موفق باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۷ ق.ظ

مقدمه‌- گوگل و گوگل+

پیشگفتار
دوره پیشرو، دوره آموزشی گوگل+ است که البته همانند دیگر دوره‌ها نیازمند کمی مقدمات در جهت راحت سازی درک و فهم دوره برای کاربران عزیز است. در این دوره تلاش بر این شده است که شما را ابتدا با گوگل و سپس با گوگل+ آشنا کنیم. پس از آشنایی شما با گوگل، مراحل کار و یادگیری آن را درس به درس آموزش می‌دهیم. قطعا پس از یادگیری و شناختن گوگل+، علاوه بر علاقه‌مند شدن به گوگل+، استفاده زیادی از آن در زندگی و فعالیت‌های اینترنتی خود می‌توانید داشته باشید. در حین توضیحات اصطلاحاتی وجود دارد که شاید برای شما کاربر عزیز مبهم باشد، به همین دلیل بیشتر اصطلاحات و تعاریف به صورت نکته گفته می‌شوند. در این درس:

  • با شرکت گوگل و مشتقات آن آشنا می‌شوید.
  • مفاهیم کلی دنیای وب گفته می‌شود.
  • تعریفی از گوگل پلاس بیان می‌شود.

 

نگاهی گذرا بر گوگل
گوگل چیست؟
گوگل شرکت سهامی عامی است که در زمینه جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه ‌گذاری می‌‌کند. هدف گوگل از آغاز سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس ‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم بود. گوگل بر گرفته شده از واژه گوگول (به معنی یک عدد یک و صد صفر جلوی آن) است. به این معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌‌ها، اهداف، اطلاع‌ رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب و در جهان گسترش دهد. گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو و حدود ۲۴ پتابایت (۱۰۲۴ ترابایت) داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس جی‌میل و شبکه ‌های اجتماعی مانند گوگل+ را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزار‌های رومیزی با برنامه‌هایی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌ رسان فوری گوگل تاک نیز توسعه پیدا کرده است و همچنین گوگل بر روی سیستم ‌عامل موبایل اندروید که در بسیاری از تلفن‌های همراه استفاده می‌شود در کنار سیستم ‌عامل گوگل کروم نظارت دارد.

کاربران اینترنتی باید این را در نظر داشته باشند که فناوری گوگل+ برای شرکت گوگل بسیار مهم بوده و در نتیجه ملحق شدن به گوگل+ در آینده نه چندان دور به معنای استفاده و بهرمندی کامل از دیگر خدمات گوگل است و بلعکس.

مفهوم چند اصطلاح
- وب: وب جهان‌ گستر ٬ جهان وب یا به طور ساده وب که به انگلیسی (World Wide Web) که مخفف آن www است، یک سامانه اطلاعاتی از پرونده‌های ابرمتنی متصل‌ به ‌هم است که از طریق شبکه جهانی اینترنت قابل دسترسی هستند. به‌ کمک یک مرورگر وب می‌توانید صفحات وب که شامل متن، تصویر، ویدیو و سایر محتویات چند رسانه‌ای هستند را مشاهده و به‌کمک ابر پیوند‌ها در میان آن ‌ها حرکت‌ کنید.

- سامانه اطلاعاتی: به طور کلی هر ماشین یا دستگاهی که برای مقاصد محاسباتی، مخابراتی، بازیابی و ارائه اطلاعات کدگذاری شده و در اشکال و برنامه‌های کاربردی قابل استفاده باشد را سامانه اطلاعاتی می‌گویند. تفاوت سامانه‌های اطلاعاتی با رایانه‌ای در این است که رایانه‌‌ها پردازش موثر و کارآمد داده‌ها را فراهم می‌‌کنند و در واقع بخشی از سامانه اطلاعاتی محسوب می‌‌شوند. اما سامانه اطلاعاتی چیزی بیش از رایانه‌ها هستند. بنابراین در مباحث مربوط به سامانه اطلاعاتی، رایانه ‌تن‌ها بخشی از سامانه پیچیده‌ای است که بایستی طراحی، راه اندازی و پیاده سازی شود.

- ابرمتن: متنی است که بر صفحه نمایشگر یا سایر وسایل الکترونیکی نشان داده می‌شود و قابلیت ارجاع به متون مرتبط دیگر را جهت دسترسی سریع برای خواننده فراهم می‌آورد. صفحات ابرمتن توسط ابرپیوند‌ها با یک دیگر مرتبط هستند. ابرمتن یک بستر ارتباطی آسان و منعطف را جهت به اشتراک گذاردن اطلاعات در اینترنت فراهم می‌سازد.

 

گوگل+ چیست؟
گوگل+ یا گوگل پلاس (Google Plus) سرویس شبکه اجتماعی گوگل است. گوگل+ خدمات اجتماعی مختلف گوگل، از جمله گوگل پروفایل و گوگل باز را در خود ادغام کرده است. گوگل+ امکانات جدید بسیاری (از جمله حلقه‌ها، پاتوق‌ها، جرقه‌‌ها و تجمع‌ها) که در درس‌های بعد به طور کامل توضیح می‌دهیم را نیز ارائه می‌‌کند. گوگل+ بزرگ‌ترین تلاش گوگل برای رقابت با شبکه اجتماعی فیسبوک است که بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد. گوگل پلاس با استفاده از قابلیت‌های خود این امکان را به کاربران می‌دهد تا بر روی اطلاعاتی که قصد اشتراک گذاشتن آن‌ها را با دیگران دارند اشراف کامل داشته باشند.

نکته ۱: گوگل باز یک شبکه اجتماعی و ابزاری برای تبادل پیام و اشتراک گذاری است که در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت گوگل ارائه و در اواخر سال ۲۰۱۱ تعطیل شد. این سرویس به طوری طراحی شده بود که از طریق پست الکترونیکی این شرکت به نام جی‌میل برای کاربران قابل دسترسی بود. به این صورت که تمام پیوند‌های به اشتراک گذاشته شده و پیام‌‌های رد و بدل شده داخل صندوق پستی کاربر انجام می‌شد. تمرکز گوگل باز بر یکپارچه سازی و اشتراک عکس‌ها، ویدیو‌ها و پیوند‌ها به عنوان بخشی از ارتباطات بین کاربران با مکالمات بود.

نکته ۲: شبکه‌های اجتماعی ابزارهای متنوعی هستند که در بیشتر آن‌ها کاربران به صورت آزاد و مجانی می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. یک فرد می‌تواند مطالب مورد نظر یا یک سری اطلاعات خاص را در یک ثانیه با صد‌ها و حتی هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. این پدیده به اشتراک گذاری اطلاعات بسیار قابل توجه است چرا که در گذشته اگر کسی قصد انتشار مطلبی را برای عموم مردم یا یک گروه بزرگ از مخاطبان داشت باید با پرداخت هزینه فراوان و وجود مشکلات بسیار زیاد از روزنامه‌ها، تلویزیون و رادیو کمک می‌گرفت اما با ظهور شبکه‌های اجتماعی‌‌ همان اطلاعات را می‌توان در ظرف چند ثانیه و بدون هیچ هزینه و مشکلی منتشر کرد. گوگل+ همانند فیسبوک، توییتر و.... جزو شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید. شبکه‌های اجتماعی امروزه از پر کاربرد‌ترین بخش دنیای مجازی به حساب می‌آیند. گوگل+ یک سری مزیت‌ها نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی دارد که دلیل تمایز آن با دیگر شبکه هاست.

اولین تفاوت بزرگ گوگل+ با دیگر شبکه‌های مجازی این است که شرکت گوگل، گوگل+ را از ابتدا با سرویس‌هایی که هر روزه با آن سرو کار داریم مانند یوتیوب، جی میل، جستجو و... ادغام کرده است.

از آنجایی که گوگل+ از جمله فناوری‌های گوگل است جستجوی سریع، آپلود سریع تصاویر و ویدیو به غیر از اشتراک گذاری و ارتباط با دیگران (که کار اصلی گوگل+ است) را داراست.

این دوره آموزشی سعی بر این دارد که کاملا ساده و روشن نحوه کار با گوگل و گوگل+ را آموزش دهد. از مقدماتی‌ترین مبحث‌ها شروع به آموزش می‌کند، حتی اگر فردی برای اولین بار وارد اینترنت شده باشد، با دیدن این دوره به راحتی تمام می‌تواند کار با گوگل و مشتقات آن را یاد بگیرد.

 

خلاصه
دنیای وب به سرعت در حال پیشرفت است و در زندگی امروزی تاثیر فراوانی دارد. گوگل از شرکت‌های بزرگ و پیشرو در دنیای فن آوری داده‌ها است و به دنبال ارائه سرویس‌‌های کاربر پسند است. مدل رایانش ابری بر پایه شبکه اینترنت است که می‌‌تواند محلی برای ذخیره ‌سازی اطلاعات باشد. شبکه‌‌های اجتماعی مخاطبان فراراوانی دارد از همین رو گوگل شبکه اجتماعی گوگل+ را برای کاربران دنیای وب ارائه داده است. گوگل+ خدمات اجتماعی مختلف گوگل مانند گوگل پروفایل و گوگل باز را در خود ادغام کرده و امکانات جدید بسیاری (از جمله حلقه ‌ها، پاتوق‌‌ها، جرقه ‌ها، و تجمع‌‌ها) را نیز ارائه می‌کند.

آنچه در درس بعد خواهید خواند:
در درس بعد نحوه ساخت حساب کاربری در گوگل آموزش داده می‌شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۸

نظرات  (۲)

۰۴ شهریور ۹۳ ، ۱۰:۱۹ حسین امیرحسینی
سلام استاد بسیار مفید بود سپاس گذارم

یکی از فرق های انسان با خدا
این است که انسان تمام خوبیها
را با یک بدی فراموش میکند
ولی خدا تمام بدیها را با یک
خوبی فراموش میکند . . .

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی